TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • snøfall og dets virkninger

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #27057  av CelicaTurbo
 
er enig i at 4wd kan fort bli en håndfull å mestre ja men da er det gjerne viktigere at jeg trener litt på det da.. første vinteren kjørte jeg ganske rolig og fornuftig nettopp pga at jeg oppdaget fort at jeg syntes MR2'en var mye mer forutsigbar.. der vet man liksom hva som kommer med den :)

 #27059  av ST205
 
Må vel inrømme at da jeg kjøpte bilen, så gikk det 2 dager før jeg gikk på
en snurr og fronten tryna til slutt i autovernet. :oops:

Hadde hørt at 4wd var enkelt... Men har lært den harde måten, og øver
meg heller på parkeringsplasser o.l på kvelds/natterstid.

Kjøpte meg forresten nye vinterdekk til i vinter (Hakkapelita 4), og de
sitter utrolig bra på vinterveiene her i nord. Gjør at jeg har litt mer kontroll
med "øvinga". :D

 #27124  av tbergstad
 
Jeg tror jeg begynner å få taket på det nå. Kjører iallefall fletta av det meste med bakhjulstrekk i verdal her. Må bare passe på å ALDRI slippe gassen men heller gi på gass hvis ræva slipper.
Kan kanskje virke litt rart på en bakhjuls-kjører men er harde fakta. :wink:

 #27139  av @lpher
 
tbergstad skrev:Jeg tror jeg begynner å få taket på det nå. Kjører iallefall fletta av det meste med bakhjulstrekk i verdal her. Må bare passe på å ALDRI slippe gassen men heller gi på gass hvis ræva slipper.
Kan kanskje virke litt rart på en bakhjuls-kjører men er harde fakta. :wink:
Kan med hånda på hjertet si at ihvertfall med det føret vi har nå...hadde du kjørt ræva av meg om det var så mye som EN sving på strekningen ;-)

Tja...uten TRAC...så kommer rompa ganske så kjapt i svingene ja...men jeg trenger bare å a) TENKE på å lette av gassen ett par millimeter eller b) kontrastyre littegranne...så er bare å fortsette sånn til du er gått tom for svinger! ;-)

Det er nesten for enkelt... ;-)

@lpher

 #27149  av chris
 
@lpher skrev:
tbergstad skrev:Jeg tror jeg begynner å få taket på det nå. Kjører iallefall fletta av det meste med bakhjulstrekk i verdal her. Må bare passe på å ALDRI slippe gassen men heller gi på gass hvis ræva slipper.
Kan kanskje virke litt rart på en bakhjuls-kjører men er harde fakta. :wink:
Kan med hånda på hjertet si at ihvertfall med det føret vi har nå...hadde du kjørt ræva av meg om det var så mye som EN sving på strekningen ;-)

Tja...uten TRAC...så kommer rompa ganske så kjapt i svingene ja...men jeg trenger bare å a) TENKE på å lette av gassen ett par millimeter eller b) kontrastyre littegranne...så er bare å fortsette sånn til du er gått tom for svinger! ;-)

Det er nesten for enkelt... ;-)

@lpher
Var helt ekstremt på den sporete sørpegreia fra statoil nardo til bilradiospes da. Jeg tok neddi med et deksel under bilen, og rev det løst pga *MYE* tung sørpe. Dekselet er der for å dytte luft opp i motoren fra under siden, så den hadde samla opp bra med sørpe på den lille biten. Til slutt ga den seg, og ble hengende og skrape nedi bakken. Måtte kjøre en akutt-tur til Toyota, som tok det på strak arm ;)

men dette var jo litt off topic egentlig :P

 #27202  av @lpher
 
chris skrev: Var helt ekstremt på den sporete sørpegreia fra statoil nardo til bilradiospes da. Jeg tok neddi med et deksel under bilen, og rev det løst pga *MYE* tung sørpe. Dekselet er der for å dytte luft opp i motoren fra under siden, så den hadde samla opp bra med sørpe på den lille biten. Til slutt ga den seg, og ble hengende og skrape nedi bakken. Måtte kjøre en akutt-tur til Toyota, som tok det på strak arm ;)

men dette var jo litt off topic egentlig :P
Auda....dyrt å fixe da?

@lpher

 #27204  av chris
 
@lpher skrev:
chris skrev: Var helt ekstremt på den sporete sørpegreia fra statoil nardo til bilradiospes da. Jeg tok neddi med et deksel under bilen, og rev det løst pga *MYE* tung sørpe. Dekselet er der for å dytte luft opp i motoren fra under siden, så den hadde samla opp bra med sørpe på den lille biten. Til slutt ga den seg, og ble hengende og skrape nedi bakken. Måtte kjøre en akutt-tur til Toyota, som tok det på strak arm ;)

men dette var jo litt off topic egentlig :P
Auda....dyrt å fixe da?

@lpher
Tok litt tid å få den på bukk, fordi bilen var for lav, og så prøvde han å jekke opp med sånn manuell jekk, for å løfte opp bilen såpass at den gikk på bukken, men jekken gikk heller ikke under, så han fant en sånn liten jekk, for å jekke opp siden, så han fikk storjekken under i bak-kant, og jekka opp der, så han fikk armene til bukken under :D Arbeidet var ganske simpelt det. Festet til dekselet var skeivt, bare å bøye tilbake, feste på en ny skrue, og så laga han et lite hull og stripsa det opp i tillegg. Samtidig fant han et (merkelig nok) løst girboks-feste.. aner ikke hva det er for noe, men han viste meg det, og det var jo løst. så han gikk løs på det også han, mens vi stod og prata mr2 :P Kom seg på 262 kroner inkl mva.

 #27221  av @lpher
 
chris skrev: Samtidig fant han et (merkelig nok) løst girboks-feste.. aner ikke hva det er for noe, men han viste meg det, og det var jo løst. så han gikk løs på det også han, mens vi stod og prata mr2 :P Kom seg på 262 kroner inkl mva.
Det er dette som gjør det så betryggende å ha bilen innom Toyota Hell Bil engang i blant...de fikser og sjekker alltid litt utover det de skal...UTEN at de tar noe mer betalt for det ;-)

Er vel dette som kalles å 'overgå kundens forventninger'...mistenker at dette omtrent står i jobbinstruksen til gutta som jobber dær ;-)

Props to Hell Bil fra meg ihvertfall... ;-)

@lpher

 #27222  av chris
 
@lpher skrev:
chris skrev: Samtidig fant han et (merkelig nok) løst girboks-feste.. aner ikke hva det er for noe, men han viste meg det, og det var jo løst. så han gikk løs på det også han, mens vi stod og prata mr2 :P Kom seg på 262 kroner inkl mva.
Det er dette som gjør det så betryggende å ha bilen innom Toyota Hell Bil engang i blant...de fikser og sjekker alltid litt utover det de skal...UTEN at de tar noe mer betalt for det ;-)

Er vel dette som kalles å 'overgå kundens forventninger'...mistenker at dette omtrent står i jobbinstruksen til gutta som jobber dær ;-)

Props to Hell Bil fra meg ihvertfall... ;-)

@lpher
Takka både verkstedfyren og gutta bak skranken for god service jeg :)

 #27256  av Turbotrille
 
CelicaTurbo skrev:er ikke første vinteren nei men det er første gang jeg har funnet et sted som er åpent nok til en skikkelig drift.. har ikke brukt mye tid på å prøve slikt i forrige vinter, er ikke slikt jeg normalt gjør så mye av egentlig :) Selve driften er enkel og grei, grisegøy, men idet man prøver å avslutte driften så blir det vanskelig, farten øker fort og man ønsker å slappe av før man treffer noe, og når man slipper gassen skal man ha tungen rimelig beint i kjeften for å holde styring på den bilen :shock: Tror jeg må øve mer på det der gitt.. Selve donuts'ene har jeg prøvd halvhjertet på før og da ploget bilen bare i stor sirkel så jeg trodde jeg ville trenge litt stor plass for å prøve dette også (få løsnet ræven), men det viste seg å ikke stemme: ræven spant rett rundt om jeg fikk godt turtall på hjulene umiddelbart så jeg kunne ha klart meg på en 15x15m plass trolig :D
Du får ta deg en tur bortom essoen så kan du nok være med oss kickersgutta på tur neste gang det kommer snø, du får nok lært deg en del om hvordan bilen oppfører seg da.
Mye snø og Kvamsogen er en kul kombinasjon. :D :D

 #27267  av CelicaTurbo
 
hehe, tur til kvamskogen ja, er det noen stor plass der å leke seg på da eller er det bare for turen sin skyld? :) Men egentlig foretrekker jeg å gjøre slikt alene. Jeg ser rånerne strømmer til Ikea med en gang det blir glatt, men jeg ser også at purken er mange turer nedom og speider/observerer.. jeg har ikke tenkt å være der den kvelden dem bestemmer seg for at et førerkort skal ryke som et eksempel for andre rånere :?

 #27301  av Turbotrille
 
Den som er med får se.
Gøy er det uansett. :D

 #27331  av CelicaTurbo
 
hehe, vel vi får se.. ser ikke helt meg selv stå stillt opp på essoen på kveldstid mens mopedgutta henger rundt og drømmer om den dagen de selv skal kjøpe seg bil (aller helst en Cosworth) :) Ikke noe vondt ment om Esso så klart :)

...men de gangene jeg kjører forbi der ser jeg bare en eller to biler som står der? Det er sjeldent jeg ser noe til Ronnys grønne (eller Laurel for den saks skyld), din Trille eller Toypartz der inne?

 #27374  av Alexander G
 
Hvor er denne essoen da?
Skal hjem til Bergen nå i julen, hadde vært kjekt med et lite uoffesielt treff for alle ts-ogener i Bergen?

 #27388  av Amund
 
essoen på nyborg, åsane..