TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3-punks og bakseter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #225962  av CastrolCelica

Har sett litt rundt i forskjellige bilblader å ser at det er mange biler som har racing-stoler med 3/4 punks-seler uten å ha tatt ut bakseter eller har selene videre bak i bilen, er vel mest for show-bruk, men er det mulig å bare kunne feste de bak forsetene for slikt bruk eller andre alternativer uten å måtte ta ut baksetene?
 #225964  av sleeper

CastrolCelica skrev:Har sett litt rundt i forskjellige bilblader å ser at det er mange biler som har racing-stoler med 3/4 punks-seler uten å ha tatt ut bakseter eller har selene videre bak i bilen, er vel mest for show-bruk, men er det mulig å bare kunne feste de bak forsetene for slikt bruk eller andre alternativer uten å måtte ta ut baksetene?
det er mulig og motere de uten og ta ut setene, men det er nok ikke så lett og sitte baki der da..
det du også må passe på er at de ikke har for stor vinkling over stolrykken slik at hele ryggen knekker hvis du smeller!

har sett folk som har monter de bakre festene i de bakre stolfestene og det er IKKE trykkt! det som skjer da er at stolen knekker hvis du smeller!
 #225969  av sindrejl

sleeper skrev:
CastrolCelica skrev:Har sett litt rundt i forskjellige bilblader å ser at det er mange biler som har racing-stoler med 3/4 punks-seler uten å ha tatt ut bakseter eller har selene videre bak i bilen, er vel mest for show-bruk, men er det mulig å bare kunne feste de bak forsetene for slikt bruk eller andre alternativer uten å måtte ta ut baksetene?
det er mulig og motere de uten og ta ut setene, men det er nok ikke så lett og sitte baki der da..
det du også må passe på er at de ikke har for stor vinkling over stolrykken slik at hele ryggen knekker hvis du smeller!

har sett folk som har monter de bakre festene i de bakre stolfestene og det er IKKE trykkt! det som skjer da er at stolen knekker hvis du smeller!
og da knekker ryggen din bl.annet

#226276  av kake

Skulderbeltene bør det vel ikke være med enn ca 30 graders vinkel på nedover, ellers blir du en krøpling hvis du treffer en vegg trolig. Ikke mer enn rundt 5 grader oppover heller, ellers vil ikke beltene holde deg ordentelig. De bør også sitte rimelig stramt da de strekker seg endel i en kollisjon, spes hvis du har festet de i baksetet. Hoftebeltene kan du vel evnt. feste i stolfestet ? eller borre hull i gulvet og bolte det med en litt stor spacer/plate på baksiden. Skal du uansett ha slike belter så bør du ha et slags bur / halvbur / veltebøyle etc som gjør at taket ikke blir trykket inn hvis det skulle skje no skummelt. Og siden du ikke kjører med hjelm på gata så bør metallet være lagt opp sånn at du ikke knuser skallen inn i det i en kollisjon.

#226434  av CastrolCelica

Men når tror jeg dere misforsto her litt:P Jeg sa at det skulle være beregnet til show bruk, altså når bilen står i ro, eller kjører veldi sakte, ikke for at de skal BRUKES i høye hastigheter :D

#226465  av sindrejl

CastrolCelica skrev:Men når tror jeg dere misforsto her litt:P Jeg sa at det skulle være beregnet til show bruk, altså når bilen står i ro, eller kjører veldi sakte, ikke for at de skal BRUKES i høye hastigheter :D
da kan du absolutt gjøre det ;) Har selv lyst å hive inn 4pkt til banekjøring og ingenting annet.. men sliter en del med at det ikke er plass til det i supra med bakseter da ;)

#226648  av Kilgallon

sindrejl skrev:
CastrolCelica skrev:Men når tror jeg dere misforsto her litt:P Jeg sa at det skulle være beregnet til show bruk, altså når bilen står i ro, eller kjører veldi sakte, ikke for at de skal BRUKES i høye hastigheter :D
da kan du absolutt gjøre det ;) Har selv lyst å hive inn 4pkt til banekjøring og ingenting annet.. men sliter en del med at det ikke er plass til det i supra med bakseter da ;)
Beltene mine er festet i baksetet som jeg bare kan "koble" på når jeg vil bruke de :wink:

#226671  av CastrolCelica

noen av dere som gidder å slenge it et bilde eller noe da? :D

#226694  av Kilgallon

CastrolCelica skrev:noen av dere som gidder å slenge it et bilde eller noe da? :D
Kan legge ut et bilde av hvordan mine er festet. Men det er bare beltet som er festet i baksetet da, da resten ikke følgte med :(

#226695  av Kilgallon

Bilde

#226752  av Ã¸f

med andre ord: fire(tre?)punktseler som er festet i koblingen til beltet i baksetet er livsfarlig?

#226757  av sindrejl

Kilgallon skrev:
sindrejl skrev:
Beltene mine er festet i baksetet som jeg bare kan "koble" på når jeg vil bruke de :wink:
hysj, jeg bruker det som unnskyldning så jeg slipper å kjøpe meg nye stoler jeg ikke har råd til :wink:

#226773  av sleeper

øf skrev:med andre ord: fire(tre?)punktseler som er festet i koblingen til beltet i baksetet er livsfarlig?
kommer helt ann på hvordan du smeller... for de aller fleste krasjer hvor du ikke havner på hode så er det bedre en vanlige belter.. men hvis du khavner på taket uten bur og taket gir etter.. ( skal en del til for at det skal bli helt flatt) så har du et problem da du ikke har muligheten til og dukkepå samme måte som i 3 org belter.. og da får du vondt i hodet ditt...

#226801  av Ã¸f

jo det skjønner jo jeg også at man har problemer hvis taket gir etter.det jeg ikke skjønte var festing av selene som går til baksetet.mulig jeg har misforstått hele greia :oops:

#226814  av sleeper

øf skrev:jo det skjønner jo jeg også at man har problemer hvis taket gir etter.det jeg ikke skjønte var festing av selene som går til baksetet.mulig jeg har misforstått hele greia :oops:
poenget er at det er viktig og feste beltene bak deg p[ en slik m[te at de ligger mest mulig vannrett... blir det for stor vinkling nedover til festene bak so blir det veldig mye belastning p[ stolryggen og i de aller fleste tilfeller so vil stolryggen knekke.
det som skjer vidre da er at stolryggen ikke holder deg igjen og du vil dermed ikke ha noen belter som holder deg fast...