Side 1 av 1

Motor & girkassebytte og diverse

Legg innLagt inn:08 mar 2007 13:01
av evneveik
I slutten av desember bestemte jeg meg for å bytte den slitne 3SGE'en min i en "low milage" eller nyoverhalt motor, eller kanskje en 3s-gte.
Da en 3s-gte blir litt for voldsomt med fwd og girkassen ble valget til slutt en motor fra http://www.motorimport.dk, som ankom en uke etter bestilling (ikke verst)

Tenkte da å lage en prosjekt tråd om det jeg har gjort siden desember og hva jeg holder på med, samt planer videre

Planene mine:

* Ut med motor
* Montere senkesett
* Sette inn nye foringer på understellet (polyurethane)
* Fjerne litt overflaterust her og der
* Lett overhaling av ny motor (reg.reim og div, samt ny clutch og ledningsnett)
* Ny girkasse (3.gen) E56 med lsd :)
* Inn med ny motor og kasse
* Pusse opp noen gamle OZ 17" felger og lakke dem hvite(egen tråd når den tid kommer)
* Kanskje ny lakk til høsten, ønsker en mørkere rødfarge av et slag så om noen vet om en kul rødfarge som ikke er for fancy (les: for dyr) så er jeg interessert i bilder :D

Det jeg har gjort til nå:

* Løsnet slanger og ledninger og merket disse, byttet gamle og morkne vakumslanger
* Pusset ned hjulbuene forran, grunnet og lakket disse og påført 2 lag med tectyl og prøvd å løse problemet med oppsamling av sand i kanalene ved hjulbuen :evil:
* Pusset ned og grunnet understellsdeler og demperne framme (tips til farge på dem??)
* Byttet foringer framme til poly-foringer
* Byttet alle "ytre" pakninger på motoren
* Byttet registerreim, strammehjul og løpehjul
* Lakket innsug og toppdeksel (bilder kommer...)
* Løftet motoren tilbake i motorrommet

Det som gjenstår nå før jeg kan starte er å skaffe den bjelken som går undet motoren til en fra en st185, og bytte feste braketten til girkassefestet på venstre side.

Pluss at jeg vil fikse alt mulig annet som jeg kommer over, er litt perfeksjonist så om jeg ser noe som ser slitt ut så blir det byttet.
Ja, det er dyrt men er herlig når man har alt på stell.
Har vel lagt ut 50tusen på bilen på de 21månedene jeg har hatt den

Siden prosjekttråder uten bilder er meningsløse etter min smak så skal jeg prøve å få tatt mange bilder, men ikke alltid så lett når man først har blitt skitten og så begynne å fikle med kamera :D

Legg innLagt inn:08 mar 2007 13:25
av Kilgallon
Du får legge ut noen bilder :wink:

Legg innLagt inn:08 mar 2007 13:29
av evneveik
Er ikke hjemme akkurat nå, men skal prøve å få ut noen bilder før jeg reiser på jobb den 19.

Legg innLagt inn:19 apr 2007 10:24
av evneveik
Da har prosjektet kommet så langt at jeg har fått ut motoren :)
Pga hensyn til plass så måtte jeg ta den ut over skjermen, men det gikk helt fint. Men var litt skeptisk siden jeg måtte tilte motoren en del for å få girkassen til å gå klar når jeg løftet alt opp...

Noen bilder:

Legg innLagt inn:09 jun 2007 14:53
av evneveik
På tide med litt oppdatering:

Har nå byttet til polyforinger front, brukte en skrustikke en ødelagt 1/2" pipe, et gammelt utkaster lager til clutchen og to gamle bolter for å presse ut de gamle og inn de nye.

bilder:

Legg innLagt inn:09 jun 2007 15:02
av evneveik
Forrige helg vasket jeg motorrommet samt grunnet og lakket der som det var nødvendig å bruke stålkost for å bli kvitt det verste. Lakket også over motorfestene da det ble noen riper under motor løftet.

Idag fikk jeg også giroljekjøleren min som jeg bestillte fra ebay, kostet 23$ men ser ut til å være helt grei til mitt bruk.
Men minuset er at den er laget for å bruke slangeklemmer, stoler ikke nok på slangeklemmer så det blir å lodde/sveise på en ny kobling. Eller tror dere at det er godt nok med rustfrie slangeklemmer?

Legg innLagt inn:10 jun 2007 17:52
av hybrid
slangeklemmer er godt nok

Legg innLagt inn:25 jun 2007 11:21
av evneveik
ok, da blir det slangeklemmer. Noen som vet hvilke gjenger som står på kjølerørene til girkassen?

Legg innLagt inn:25 jun 2007 12:52
av Morten
Sliter du med for høy olje temp i girkassa siden du skal ha på kjøler?

Legg innLagt inn:25 jun 2007 12:57
av evneveik
Nei, men siden jeg har muligheten til å ha en kjøler så hvorfor ikke?

Legg innLagt inn:25 jun 2007 13:09
av Morten
Bare vær obs på at gir olja (som motorolje) har sitt "vindu" av temperaturer den er beregnet for. Om den blir for kald så vil du i værste fall slite MYE mere på kassen din. Blir litt av det samme som at en jo kjører rolig til motoren er blitt gjennomvarm og oljetempen er kommet opp...

Vil nesten snu på det og si "hvis du ikke trenger kjøler, hvorfor skal du da montere en på?" :wink:

Legg innLagt inn:25 jun 2007 14:46
av evneveik
Da snur jeg enda en gang; hvis man ikke trenger kjøler, hvorfor har Toyota det da orginalt på st202 med denne girkassen?

Legg innLagt inn:25 jun 2007 16:46
av Larsen
evneveik skrev:Da snur jeg enda en gang; hvis man ikke trenger kjøler, hvorfor har Toyota det da orginalt på st202 med denne girkassen?
Bilen min har radiator. Jeg setter ikke på en større en bare fordi den kom orginalt med radiator... Skjønner poenget?

Legg innLagt inn:25 jun 2007 18:41
av evneveik
Larsen skrev: Bilen min har radiator. Jeg setter ikke på en større en bare fordi den kom orginalt med radiator... Skjønner poenget?
Nei, for jeg setter jo ikke på en større, men en som er ca. lik...