TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sett pÃ¥ sveiseapparat!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #227322  av stokness

Hei!

Har tenk til å kjøpe meg et sveise-apparat!
Har aldri sveisa før, men det ser ikke ut til å være noen stor heksekunst.
Må prøve litt, og øve litt før jeg begynner på bilen.
Trenger da et apparat for å lære med, og senere sveise mr2.

Har sett på et apparat fra Lincoln Elecric, Handy Mig.
http://www.sveiseeksperten.no/nyweb/inn ... 5-298w.pdf
Koster Ca. 4000,-
Dere sveise expertene her på forumet, ser dette brukbart ut?
Til bil, må jeg bruke dekkgass? Eller holder det med flusstråd?

Mvh.
Stokness
 #227327  av maxgets

stokness skrev:Hei!

Har tenk til å kjøpe meg et sveise-apparat!
Har aldri sveisa før, men det ser ikke ut til å være noen stor heksekunst.
Må prøve litt, og øve litt før jeg begynner på bilen.
Trenger da et apparat for å lære med, og senere sveise mr2.

Har sett på et apparat fra Lincoln Elecric, Handy Mig.
http://www.sveiseeksperten.no/nyweb/inn ... 5-298w.pdf
Koster Ca. 4000,-
Dere sveise expertene her på forumet, ser dette brukbart ut?
Til bil, må jeg bruke dekkgass? Eller holder det med flusstråd?

Mvh.
Stokness
Det så greit ut det!
Lincoln er ett bra merke og så..
Eneste jeg evt ville sett om jeg kunne kostet på meg er ett apparat med trådløs justering av spenninga..

Det går å sveise med flusstråd.. men du sparer deg for mye arbeid med dekkgass pluss at det er lettere å få sveisefeil med flusstråd.

#227328  av Larsen

Bare ikke kjøp fra torshov. Det er ikke å anbefale!

Du bør nok altid sveise med dekkgass hvis du skal ha gode sveiser. Er ikke noe ekspert, men det jeg sveiset med flush tråd har aldri blitt bra.

#227478  av Rømmling

dekk gass som dere sier til mig sveiser
hvor mye koster det å ha sveise flaske i året. der er jo noen avgifter der er det ikke det da?? og hvor lenge hoder en flaske og hvor mye koster det å fylle den oppigjen??

#227517  av Master

Hei. Jeg driver og pusser opp (rustsveiser) Mazdaen min for tiden. Har vært hos en lokal sveisesjappe og leid meg en 20L 200bars flaske. Denne koster 150 kr i mnd å leie, og jeg antar å ha den i 4 mnd. Etter det blir jeg å levere den inn igjen. Koster da ca 600 kr i leie, og for meg som småforbruker av gass blir dette det billigste alternativet. (koster visstnok 4000 å kjøpe den).

Innholdet koster ca 700 kr +mva og det holder LENGE - mener det er snakk om at du kan holde inne klipa i 10 timer i strekk eller noe sånt.... Tråd koster ca 300 kg for 5 kg og det holder også lenge lenge.

Nå har jeg ikke prøvd å sveise med rørtråd, men ble frarådet dette da det er noe vanskeligere å få til samt at det blir mye farlige gasser fra det. I tillegg må du ha et sveiseapparat som kan snu polariteten (være spesialbygd) for å kunne sveise med flussfylt tråd.

Så for rundt 1500 kr har du ei flaske som når deg til midja fyllt med gass og tråd som kan gjøre bilen din 5kg tyngre :)

#227541  av cs2451

går fint å sveise med rørtråd. Men er jo en fordel å ha dekkgass (viss du skal sveise inne). Var litt lite dette apparatet, men et helt greitt apparat for tynne plater.

#227631  av lexusmann

Er ikke sveiser av yrke, men sveiser en del på jobb...synes sjøl det er mye greiere med rørtråd enn et pinneapparat...er lettere å få til en fin rørtrådsveis, for å si det sånn....når det er sagt, så kommer det jo seff an på hva man skal sveise... :wink:

#227633  av Master

lexusmann skrev:Er ikke sveiser av yrke, men sveiser en del på jobb...synes sjøl det er mye greiere med rørtråd enn et pinneapparat...er lettere å få til en fin rørtrådsveis, for å si det sånn....når det er sagt, så kommer det jo seff an på hva man skal sveise... :wink:
Nå var det vel aldri snakk om pinneapparat (elektrodeapparat) i denne sammenhengen. :D Det er betydelig vanskeligere å sveise med enn MIG/MAG og er hvertfall ikke for nybegynnere uten ordentlig opplæring. Her er det MIG som gjelder og ettersom jeg har forstått er vanlig tråd med dekkgass LETTERE å få til bedre resultat enn med rørtråd (uten gass), noe som flere sier oppover i denne tråden.

Andre synspunkter?

#227635  av lexusmann

eh..beklager, datt litt ut der... :oops: nei, MIG er ikke så enkelt nei..eller, det vil si, har ikke prøvd det selv, men det ser ikke så enkelt...men er jo litt kult å se på folk som kan sveise med MIG, blir en utrolig flott sveis...og så er det jo ikkeno bråk, røyk eller griseri(slagg)...

#227651  av Master

lexusmann skrev:eh..beklager, datt litt ut der... :oops: nei, MIG er ikke så enkelt nei..eller, det vil si, har ikke prøvd det selv, men det ser ikke så enkelt...men er jo litt kult å se på folk som kan sveise med MIG, blir en utrolig flott sveis...og så er det jo ikkeno bråk, røyk eller griseri(slagg)...
Hmm..Ettersom jeg har forstått: MIG/MAG er enkelt. Pinne/elektrode er vanskelig. Og MIG kan man sveise med eller uten gass. Uten gass bruker man rørtråd(tråd med gass inni tråden) Med gass bruker man ei separat gassflaske med en blanding av gasser avhengig av hva man sveiser på. Så hvis du har sveisa med et sveiseapparat der du har bare en tut der tråden kommer ut og ei gassflaske ved siden av sveiseapparatet har du MIG/MAG sveisa. :)

Litt utydelig hva du mener, bare prøver å oppklare da jeg personlig vet at dette med sveising og forskjellige typer ikke er så lett . :D

#227667  av maxgets

lexusmann skrev:Er ikke sveiser av yrke, men sveiser en del på jobb...synes sjøl det er mye greiere med rørtråd enn et pinneapparat...er lettere å få til en fin rørtrådsveis, for å si det sånn....når det er sagt, så kommer det jo seff an på hva man skal sveise... :wink:
Det er IKKE lettere å få en fin rørtrådsveis med enn når du bruker gass på MIG/MAG apparat..
MIG/MAG både spruter og ryker også...

Mulig du blander med TIG...

#228054  av lexusmann

maxgets skrev:
Det er IKKE lettere å få en fin rørtrådsveis med enn når du bruker gass på MIG/MAG apparat..
MIG/MAG både spruter og ryker også...

Mulig du blander med TIG...
Det er GODT mulig, ja... :oops: tror jeg skal lukke smella helt her... :lol: