TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vann-innsprut vs kjøler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #27387  av Amund

lurer litt på fordeler og ulemper ved vann-innsprut fremfor vanlig kjøler.
Da jeg er i tvil om jeg skal velge det ene eller det andre..
Tenker på plass, kjøleegenskaper..
Har forstått det slik at det er en blanding av alkohol og vann som blir spruta inn.

#27390  av Christian

Vannsprut skal jo være bra det, bedre enn f.eks 2stk ic i serie...
Kjøpte meg vannsprut for en drøy mnd siden, men fikk aldri montert det, så hvor mye bedre det er kan jeg ikke svare på :)
Ett annet pluss skal jo være at du holder motoren renere, sies det i alle fall.
Plassmessig er det nok et bra alternativ, ikke store tanken å plassere, kan jo sette den i bagasjerommet om du vil :)

Edit : Effekten kommer jo selfølgelig ann på mengden vann kontra størrelsen på ic...

#27401  av sindrejl

og skal man på fest kan man montere tappekran og drikke litt av blandingen :D

#27406  av MR2turbo

ville ikke gått for waterinjection istede for ic.. hva gjør du når vannet tar slutt?

Men du kan jo ha begge deler.. SÃ¥ finnes det map-styrte systemer som gir mengden vann du trenger til en hver tid og kan mappes som vanlig innsprut :)

#27427  av CelicaTurbo

Så langt jeg har forstått et vanninnsprut meget effektivt, mer så enn store intercoolere.. i tillegg fjerner det effektivt karbon i sylinderne.. Men det er ikke bare det at vanner kjøler ned ladeluften i det vannet fordamper, men blander du alkohol (spylervæske) inn i blandingen så øker dette bankemotstanden også (tilsvarende å øke oktan i bensin), og på vinteren må du jo ha alkohol inni der for at det ikke skal fryse til is :)

men det er som Markus sier, hva gjør du når du går tom for vann? Jeg vet ikke om jeg ville likt å stole på et slikt system, en intercooler kan vel aldri feile, mens på vanninnsprut kan du gå tom for vann, injektoren eller pumpen kan slutte å fungere, du kan få lekkasje osv..

#27433  av Amund

det er netopp det jeg lurer på.. men nivå sensor på tanken går jo alltids å fikse.. men det tar mindre plass..

problemet blir vel å få skikkelig luft strømming gjennom kjøleren, da det er trangt i motorrommet på min lille bil.. :roll:
blir kanskje en liten kjøler utenom, og så vann innsprut for å kjøle ekstra ved inspirert kjøring.. :wink:

#27636  av Christian

MR2turbo skrev:ville ikke gått for waterinjection istede for ic.. hva gjør du når vannet tar slutt?
Fyller på? :wink:
Som regel vil det jo være logisk å sjekke nivået når man tanker bensin, dessuten er det jo enkelt å legge inn en nivåbryter og ei lita diode i dashbordet :)

#27646  av CelicaTurbo

en nivåbryter sammen med en flowsensor med tilhørende krets som kun tar hensyn til manglende flow når pumpen skulle ha gått.. en slik sensor:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.p ... 1&toc=5490

bare at denne er litt dyr og jeg vet ikke om den er tilstrekkelig da, samt at det må jo litt kyndighet til for å finne en krets som kan vurdere flow utifra pulsene som måleren gir.. altså er det ikke for hvem som helst å få til noe slikt :?

#27648  av Amund

det fikser vel du lett kristian? :roll:
nivå sensor burde i vert fall gå å lage til..

#27649  av CelicaTurbo

jeg nei, kan ikke nok elektronikk dessverre, jobber med programmering jeg. Skulle gjerne kunnet mer elektronikk og er ganske interessert i slikt men finner ikke tiden til å lære det :) Kan det grunnleggende og jeg på høyskolen jobbet jeg en tid med programmering av microkontrollere i egendesignede kretser, men akkurat dette hadde jeg nok løst på en alt for tungvint måte istedenfor en enkel logisk krets som noen med gode elektriske kunnskaper kunne ha funnet..

det enkleste jeg kan tenke på er om du bare kobler en lampe til output fra den måleren, dess oftere det er puls (fortere vann) dess kraftigere lyser lampen.. slukker den så vet du at noe er feil hehe :)

men det mest korrekte hadde vært om det allerede eksisterte noen kretser som kan trigge et output ved en gitt frekvens på innput, eventuellt en digital-analog converter sammen med en krets som trigger ved et gitt spenningsnivå.. finnes det slike kretser kan jeg trolig sette det sammen, men jeg kjenner ikke til hva som eksisterer av slikt for å si det sånn..

#27652  av Christian

Hvorfor gjøre ting så vanskelig...?
Det finnes da givere som kan settes lavt i tanken, noe så enkelt som en vippe/flotør vil faktisk virke helt greit. Bare så sette den såpass lavt at man ved middels tank ikke får falske blink i dioda. :)

Edit : Om man ikke vil vite flow vel og merke. Men skjønner ikke helt hvorfor du vil ha den...?

#27656  av CelicaTurbo

at pumpen stopper er jo vel så viktig å vite om som lavt nivå.. pumpen lever jo i et stressende miljø med store temperatursvingninger så det kan jo gå på trynet den også :) men det er som du sier at en giver er nok ganske enkelt og det får du jo levert med kittene som option.. kanskje du også får noen slags flowcontroll som ekstra modul?

#27657  av CelicaTurbo

#27660  av Christian

Jo da, det er greit å vite om den stopper :)
Hadde løst det med et rele jeg, gul diode for lavt nivå og ei rød som tenner hvis sikringen til pumpa ryker. Litt primitivt, men mye bedre enn å ikke ha noe. :)

#27741  av CelicaTurbo

joda, sikrer mot det som er mest trolig og er mye enklere, og for ikke å snakke om mye billigere.. så ikke på prisen på den dingsen jeg linket til men den er nok ikke akkurat billig :)