TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje pÃ¥ tennplugg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #227765  av wacky

Skiftet plugger på bilen i dag, og til min store engstelse var pluggene i sylinder 3 og 4 helt våte av olje. Vel og merke tror jeg ikke at tuppen av pluggene var dekket, men rundt gjengene. Hvis denne oljen kommer opp gjennom sylinderene burde ikke bilen da gå fryktelig dårlig og ryke blått? Har ikke registrert noe oljeforbruk til nå, og bilen går bra. Opplevde litt nykking av og til, og det var grunnen til at jeg byttet pluggene. Tror de har stått i motoren veldig lenge.

Søkte litt på forumet og fant ut at en hadde hatt problemer med at toppdekselpakningen var dårlig og at olje lakk inn til pluggene. Vil jo helst at dette skal være årsaken hos meg også. Noen som har opplevd noe av det samme "fenomenet"? Greit at slitte stempelringer slipper olje forbi og opp i forbrenningskammeret, men hvis dette er grunnen i mitt tilfelle så må det komme opp så mye at motoren ikke klarer forbrenne det......

#227785  av FireWalk

Tviler på det er noe galt. Litt olje på pluggene er ikke helt uvanlig. Merker du at oljeforbruket går kraftig opp er det første tegn på at man må være på vakt!

For å finne ut om det er motorskade går du frem slik:

1. Skru av oljelokket og sjekk peilepinnen. Er det vann i olja? eventuelt olje i kjølevannet? Hvis ikke er nok topp pakningen sansynligvis OK.

2. Foreta en kompresonstest og en leakdown test. Dette vil bekrefte/avkrefte om du har skade på stempel eller cylinder eller ventiler..

3. Dersom du faktisk har en alvorlig motor skade, f.eks ødelagte ringer, ringlands eller sprukket stempel så vil du få blowby. Om du da ikke har komp tester kan du ta en slange fra PCVen og inn i en tom brusflaske.. kjør en tur og sjekk om flaska fyller seg opp med olje. Gjør den det så har du motor skade...
Sist redigert av FireWalk den 13 mar 2007 20:33, redigert 1 gang totalt.

#227823  av larsst185

vedder penger på at det er toppdeksel pakninga di som er gåen og/eller skruene til toppdekselet som er løse.

#227858  av wacky

Tror jeg kjøper nye pakninger og prøver. Med så mye olje som det var, så kan jeg ikke se for meg at oljen kan komme inn i forbrenningskamerene på 2 sylindre, uten at effekten blir kraftig redusert...ser for meg at det blir endel røyk og dårlig effekt med 50 50 olje og bensin. Kan jo nevne at det også var olje på enden av "plugghettene" før jeg skrudde opp pluggen, noe jeg mener taker for lekk inn fra toppdeksel. Og oljeforbruket er så godt som null

#227871  av larsst185

du ville uansett ikke fått olje på plugg gjengene om du hadde olje i forbrenninga å det ville heller ikke vert "våt" olje på pluggen i den forstand.Tipper du vil finne at skruene til toppdekselet er løse når du skal skifte pakning.Jeg ville bytta ut stjerneskruene med bolter med 6 kant hode.

#227874  av Mr2Even

Kan også kanskje være fastbrente olje-ringer på stemplene. Når jeg tok comp test, steg verdien opp der den skulle, men så dalte pila ned på comp-test uret. Er det bare testern som er defekt eller er det noe med comprisjonen på motoren??

#227880  av larsst185

man får IKKE olje på gjenger på pluggen og på pluggledninger om stempelringene sitter fast.det er toppdekselpakninga og løse skuer på toppdekselet,end of story.

#227889  av Mr2Even

Hehe nei det er sant. :? jeg er visst litt trøtt

#227893  av larsst185

hehe,ja da er vi to :) Gunnen til at jeg er så påståelig er at det er nesten uten unntak at 3s motorene lekker akkurat der :)

#227896  av Mr2Even

ZZZzzzz hehe... Ja sikkert det. jeg stramma de stjerne-spor boltene/skruene idag. løsner veldig lett de der har jeg funnet ut, og vanskelig å komme til.. noe drit . Tror jeg får bytte de ut med sekskant. Hvor lange og hvor mange mm er de på?

#227938  av evneveik

Mr2Even skrev:ZZZzzzz hehe... Ja sikkert det. jeg stramma de stjerne-spor boltene/skruene idag. løsner veldig lett de der har jeg funnet ut, og vanskelig å komme til.. noe drit . Tror jeg får bytte de ut med sekskant. Hvor lange og hvor mange mm er de på?
De er 6mm og lengden ser du jo ut i fra de som står i, er 2 lengder.

#228523  av Mr2Even

Her er forslag til nye bolter og skiver til toppdekselet : http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... ucts_id=59
(Great addition to any 3SGTE! Not only do they look awesome, ..)