TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Litt hodebry med catchtank montering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #227806  av wickeddark

Hvordan skal jeg koble til catch tanken?

Det kommer to slager som begge går inn på slangen ved lmm som forvirrer meg litt. Det ene er fra toppdekselet, og den andre kommer fra under insuget en plass. Skal jeg bare koble meg inn mellom en av dem og lmm? Kan jeg blokke noen av de? Ser jo noen har ett filter stående ut i friluft også, men da får jo bilen falskluft...

#227813  av larsst185

den er den som går inn på toppdekselet.(veivhusventilasjon) du skal koble deg innom.den andre er til tomgangsventilen.du kan koble slangen fra toppdekselet inn på catchtanken og den andre stussen setter du et filter på.du vil ikke få falskluft.jeg gjorde det sånn først men fikk noe oljelukt i bilen ved hard kjøring,så jeg kobla bort filteret og kobla catch tanken inn på innsuget igjen.altså bare innom slangen som går fra toppdeksel og til rør før turbo.hva du enn gjør,ikke blokker noe,blokkerer du veivhusventilasjonen feks blåser du i verste fall tetteringer,pakninger osv.

#227956  av wickeddark

Ah, skjønner! Takker og bukker.

#227989  av defred

larsst185 skrev:den er den som går inn på toppdekselet.(veivhusventilasjon) du skal koble deg innom.den andre er til tomgangsventilen.du kan koble slangen fra toppdekselet inn på catchtanken og den andre stussen setter du et filter på.du vil ikke få falskluft.jeg gjorde det sånn først men fikk noe oljelukt i bilen ved hard kjøring,så jeg kobla bort filteret og kobla catch tanken inn på innsuget igjen.altså bare innom slangen som går fra toppdeksel og til rør før turbo.hva du enn gjør,ikke blokker noe,blokkerer du veivhusventilasjonen feks blåser du i verste fall tetteringer,pakninger osv.
Kan du ikke ta et bilde av hvordan du har løst dette?

#228030  av tojo

Offtopic!
Hensikten med Catch tank:

En del biler har sluttet veivhus system,veivhusgassene tilbakeføres til innsugsluft.(resirkulering,for å holde nede utslipp)
Økt effekt = økt veivhusgass.
Dette medfører ved trimming at veivhusgassen får et alt for stort innhold av olje som suges inn i motoren å årsaker "tenningsbank"
Er man interisert i effekt og prøver å få motoren til å unngå "tenningsbank"bør man unngå dette!
Det enkleste er å sette på små filter å slippe gassene rett ut i det fri.
Men det beste er oljefelle(oil catch tank) da får man et lett undertrykk i veivhuset.
Løsningen er CATCH TANK :wink:

#228036  av larsst185

jo,kan fikse det.men er vertfall :Toppdeksel----->catchtank------>rør mellom turbo og afm.evt:Toppdeksel------>Catchtank------>friluft.Blokker da stussen ut fra rør mellom turbo og afm.

#228038  av larsst185

sånn
Vedlegg
IMG_0055.jpg
IMG_0055.jpg (49.76 kiB) Vist 1141 ganger
IMG_0054.jpg
IMG_0054.jpg (55.6 kiB) Vist 1144 ganger