TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange hk fÃ¥r man ved Ã¥ chippe en vanelig 2,0 mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#27469  av CelicaTurbo

5-10 hester vil jeg tro, om du får en chip som programmeres for din bil spesifikt på ruller men disse er dyre.. det finnes noen billige alternativer men da kan man diskutere om det gir noen vinning i det hele tatt... du vil få best vinning av en slik programmert chip om du allerede har byttet eksos og luftfilter..

av andre ting er dem stort sett dyre.. et bra grenrør tror jeg kan gi en fin vinning sammen med et godt eksosanlegg.. vet ihvertfall at Fujitsubo produserer ett for MR2, men kjenner ingen som har prøvd dette grenrøret. Ellers må du nesten åpne motoren eller eventuellt montere på en turbo..

#27472  av chris

Har hørt MR2'ens hjerne er ganske brukbart nært optimalt allerede fra fabrikk, og det er som CelicaTurbo sier, lite å hente. I beste fall noen ytterst få hester, og det koster $$$.

Bytte luftfilteret gir ikke noe særlig mer hester, men responsen økes ganske betraktelig, og var i mitt tilfelle absolutt verdt pengene :)

#27497  av jumbo

Er egentlig litt artig å oppleve tysker-elskere på jobben som stadig lurer på hvorfor jeg gidder å vurdere motorbytte, når jeg kan lett hente 50-80 hk med en standard chip :D

Jeg fortalte dem i all enkelhet HVORFOR dette er mulig på mange Audier - BMWer etc, og hvorfor det ikke er mulig på en bil hvor motoren ikke leveres med 100 hester mindre enn den er bygget for, bare strupet med en "snill" chip...

De likte meg heller dårlig en liten stund etter det, gitt! :mrgreen:

I all korthet, innebærer jo chiptrimming å hente ut mer av motoren / endre karakteristikk i forhold til original styring. Jo mer som er hentet ut av motoren med den originale chippen, jo mindre gevinst er det å finne ved å bytte til en annen chip, selv en spesialtilpasset en...

Men som Kristian sier, etter bytte av f.eks filter og eksos, er nok en chip på sin plass, om ikke annet for å utnytte modifiseringene dine fult ut.

En chip kan aldri gi motoren din mer kraft, kun hindre deg i å ta ut all kraften motoren potensielt har :D

#27502  av CelicaTurbo

vel, for de tyskerbrakkene eksisterer det en del slike chipper som lover gull og grønne skoger, men den gjør det bare for turbobiler. Det er korrekt at toyota sine orginalchipper er såpass gode at det er lite å hente, og det er gjerne enklere å få vinning på andre bilmerker men man får ikke 50-80hk ekstra på en sugemotor med chip uansett hvilken bil du har.

Det som er tingen er at det selges en del chipper for tyske turbobiler (og Cosworth) som rangeres etter hvor mange hester dem gir.. dette gjør jo at folk tror at dem faktisk får så mange hester ved å montere chippen så skjønner dem ikke at det kun betyr at chippen støtter fuelmaps tilstrekkelig for en slik effekt, og knapt nok det, og for å oppnå dette er det mye annet som må byttes. Det er et lass med 220hk-chipper for VAG's 1.8t motorer (150hk-varianten), men selv med full eksos klarer ikke motoren å produsere mer enn ca 190-195hk på ruller pga at turboen og IC rett og slett ikke klarer mer.. men det gjør ikke meg noe at halvparten av Audi A3 og Golf GTI eierne tror at dem har 30hk mer enn de faktisk har :D

#27505  av jumbo

Så sant så sant... Av de chippene jeg har hørt om som lover mest, er det jo gjerne til turbodiesel o.l. Men som du sier, virkeligheten er vel gjerne en HELT annen enn reklamene lover :D

VAG / andre tyskere suger jo uansett, så who cares!??

(dagens saklige)

#27541  av MR2turbo

En annen ting som kan byttes på en gti er jo kammene.. med sports-eksos og konfilter + kammmer burde den jo bli litt hvassere.. og så får du billige piggy-back hjerner, som du selv kan justere for optimalisering av a/f og timing via lap-top.. (har en kompis som selger SMT6, han tar rundt 3500 for de)
Med en rullende landevei og en kyndig persom bør det være fullt mulig å hente ut endel mere..

Hvis du tar enda et steg så kan du ta av innsug, topp og manifold og få portet disse opp mot de nye kammene, slipe ventilene for bedre flow og kansje større TB.. en som er god på det kan hente ut mange hk på det.

Er jo en i Trondeim som kjører Rally med mk2.. har glemt navnet, men mener at han har over 250hk på sugemotor ;)

forresten her er en side om Chipstrimming: http://www.hejbilist.nu/styrd.html

#27676  av chris

MR2turbo skrev:Er jo en i Trondeim som kjører Rally med mk2.. har glemt navnet, men mener at han har over 250hk på sugemotor ;)
Vil tro det koster noen kroner og en del arbeid å få fiksa ;)

hei

#27679  av hmsilset

Tusen takk for alle de bra svarene! Tror jeg skal style for 20000 omtrent i steden jeg da 8) Jeg har jo ikke bil enda,men i januar har jeg fått avtalt å hente en gammal,men ganske lekker mr2 fra belgia.Er ikke targa da.Norges eneste???
Vedlegg
Synes farga var sinnsykt kul jeg:)
Synes farga var sinnsykt kul jeg:)
mr23.jpg (377.6 kiB) Vist 2552 ganger

#27681  av chris

woo! med hel-tak faktisk. Er jo en god del lettere enn targaen da.. selv om jeg selv ville savnet vinden i håret på gode sommerdager ;) Så veldig pen ut den der!

#27683  av jumbo

SÃ¥ virkelig fin ut. Og ikke minst spesiell!

#27699  av bose

kjempe-finbil!TSW Blade felger ser jeg. De selger senter-mutterene til dem på Caprizone.Det er skikkelige fine felger :D

#27702  av hmsilset

Jeg synes den var veldig fin også! Vil savne targa,
men den er så fin at det er verdt det :P

Er en 90 modell som har gått 125000 og er veldig godt
vedlikeholdt!Skinninteriør er det på den,men ellers ikkeno
ekstra.FÃ¥r den for 94000 ferdig fortollet.
Gleder meg til å koste på den litt :wink:

#27710  av @lpher

Niiiice ;-)

@lpher

#27713  av Christian

Så bra ut den, ville hatt targa selv, men det er jo artig å ha en som er sjelden og da :)