TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lade-relé

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #27543  av MR2turbo

Hei er det noen som vet hvor lade-reléet på en MR2 mk2 gti 1992modell befinner seg??

En kompis som sliter litt med at bilen hans lader alt for mye..(ca 18V) dynamoen røyk og så bytta han til en ny.. da oppsto problemet..
SÃ¥ bytta han dynamoen igjen og fortsatt samme..
Så nå lurer han på hvor han kan finne lade-reléet.. Desverre klarte jeg ikke hjelpe han.. ¨

HJELP!!!!!!! :D

#27555  av CelicaTurbo

høres ut som regulatoren som sitter i dynamoen spør du meg..

#27560  av Replik

Må bare si meg enig med CelicaTurbo, hvis det ikke er skjedd noen forskjeller fra 90 modellen på ladingen, er det kun sikringer som sitten "utenfor" IC regulatoren i Dynamoen. Er spenningen konstant på 18v eller forandrer den seg ved turtall?

#27582  av MR2turbo

Nå har han bytta dynamoen enda en gang for å se om feilen sitter i den.. Ny hos toyota begge gangene.. og feilen er der fortsatt...
Måå nesten være noe utenfor..

Tror at ladinga varierer med turtall men er ikke sikker...

#27589  av CelicaTurbo

hm, forstod det slik at den forrige dynamoen ble byttet av annen grunn og at dette problemet dukket opp med den nye jeg.. men men, jeg kjenner ikke til noenting utenfor dynamoen som regulerer voltmengden til bilen, faktisk så har jeg vanskelig for å tro at det er behov for noe annet enn nettopp regulatoren i dynamoen for dette?

tror det kan være en ide å snakke med et dynamoverksted jeg, og høre hva dem mener..

#27593  av MR2turbo

Den første ble bytta fordi den ble full av olje og kortsluttet ;)

Så bytta han til en ny kjøpt hos Toyota, men denne ladet med alt for høy spenning..
Den nye dynamoen ble så returnert til Toyota og enda en ny en montert... Denne ladet og med alt for høy spenning...

Det var en Toyota mekaniker som trodde det kunne være Lade-reléet men var ikke sikker på hvor sitter plassert i mr2 sw20'n..

Så da fikk jeg klaret opp i litt kansje... :) Må vel være noen som har vært å rota litt med det elektriske vel??

#27621  av CelicaGT

Kan vere dynamo med spenningsregulatoren for seg sjølv montert anna plass i bilen ala hi-lux????

Visst d e ladereleet som har svikta skal ikkje plasseringa stå på delefilmen??

#27622  av CelicaTurbo

ifølge verkstedshåndboken for MR2 (BGB som er tilgjengelig online) så kan man teste regulatoren ved å stikke et skrujern inn et høl i dynamoen så jeg tror nok regulatoren også ligger der..

#27896  av jensi

Sjekk battriet.
Hadde samme problemet på en bil en gang.
Da var det feil på batteriet som tok knekken på regulatoren.

Samme som dersom man tar av polen på batteriet med motor igang.
Da kan regulatoren ryke.

Bare et enkelt tips.

Jens