TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Topp-pakning og topp-problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #229445  av grimfer

Den forrige eieren av bilen min fortalte meg at toppen var komplett overhalt, men jeg greier ikke å få tak i flere opplysninger enn det. Nå skal jeg kanskje skifte topp-pakning på bilen, og har noen spørsmål om akkurat det!

1. Hvis toppen blir overhalt, blir den vanligvis slipt da?
2. Hvis toppen er blitt slipt, kan man på noen måte finne ut hvor mye?
3. Hvis jeg monterer en tykkere topp-pakning, kan jeg få problemer med motoren da? (vurderer TRD 1,4 mm eller HKS 1,6 mm)

#229458  av Matsern

1, Ja, det er dumt å ikke gjøre det hvertfall :lol:
2, Godt spørsmål
3, Nei, det kan jeg aldri tenke meg, eneste er at du får en pakning som tåler mer og litt lavere komp siden den er tykkere enn den forrige, men problemer kan jeg ikke si.

#229485  av ErikG

Det er ikke noe poeng å slipe toppen om den er rett fra før. Vil nok tro den bare er slipt om den var skjev.

#229504  av Matsern

ErikG skrev:Det er ikke noe poeng å slipe toppen om den er rett fra før. Vil nok tro den bare er slipt om den var skjev.
Jo da, men om man skal på med en ny pakning er det jo like greit når man har det åpent.

#229512  av ErikG

Vil ikke si at det er lurt å slipe bare for å slipe. Rengjøre den godt holder det. Er kjipt om toppen slå ser senere og blir skjev også kan du ikke slipe den rett pga. du har slipt så mye før at du ikke kan slipe den tynnere. Da ¨å du ha ny topp og det blir plutselig mye $$$

#229550  av larsst185

er jo forskjell på sliping og SLIPING.Skal du montere stål pakning ville jeg få dratt av toppen litt.om så bare en halv tidel,for å få bort alle ujevnheter.Noen mener jo at både topp og blokk må planes før montering av stålpakning,noe jeg mener er tøv.jeg tok 1 tidel av min topp å monterte HKS 1,6 mm pakning,funker som fy.

#229674  av grimfer

Takker for svar, folkens.

Men jeg lurer fremdeles på: Er det vanlig å slipe toppen når den skal overhales? (I dette tilfellet etter at toppakningen har gått til helvete etter å fått kaldt vann i varm motor)

Toppen min skal trolig av uansett. Tror dere det er greit å bruke en TRD-pakning på 1,4 mm? Uten å vite om noenting er planslipt? Hvordan kan jeg finne ut om jeg trenger å slipe?

#229806  av Mr2Even

Gjøre som det er vist her kanskje :
Vedlegg
Inspeksjon sylindet topp.jpg
Inspeksjon sylindet topp.jpg (45.04 kiB) Vist 619 ganger

#229823  av grimfer

Se der, ja! Takk, Mr2Even.

Da må jeg bare se om jeg finner spesialverktøyet som trengs.

Evt bare få den sendt inn til noen som kan det.