Side 1 av 1
Topp-pakning og topp-problemer
Legg innLagt inn:20 mar 2007 15:51
av grimfer
Den forrige eieren av bilen min fortalte meg at toppen var komplett overhalt, men jeg greier ikke å få tak i flere opplysninger enn det. Nå skal jeg kanskje skifte topp-pakning på bilen, og har noen spørsmål om akkurat det!
1. Hvis toppen blir overhalt, blir den vanligvis slipt da?
2. Hvis toppen er blitt slipt, kan man på noen måte finne ut hvor mye?
3. Hvis jeg monterer en tykkere topp-pakning, kan jeg få problemer med motoren da? (vurderer TRD 1,4 mm eller HKS 1,6 mm)
Legg innLagt inn:20 mar 2007 16:26
av Matsern
1, Ja, det er dumt å ikke gjøre det hvertfall
2, Godt spørsmål
3, Nei, det kan jeg aldri tenke meg, eneste er at du får en pakning som tåler mer og litt lavere komp siden den er tykkere enn den forrige, men problemer kan jeg ikke si.
Legg innLagt inn:20 mar 2007 17:55
av ErikG
Det er ikke noe poeng å slipe toppen om den er rett fra før. Vil nok tro den bare er slipt om den var skjev.
Legg innLagt inn:20 mar 2007 18:43
av Matsern
ErikG skrev:Det er ikke noe poeng å slipe toppen om den er rett fra før. Vil nok tro den bare er slipt om den var skjev.
Jo da, men om man skal på med en ny pakning er det jo like greit når man har det åpent.
Legg innLagt inn:20 mar 2007 19:15
av ErikG
Vil ikke si at det er lurt å slipe bare for å slipe. Rengjøre den godt holder det. Er kjipt om toppen slå ser senere og blir skjev også kan du ikke slipe den rett pga. du har slipt så mye før at du ikke kan slipe den tynnere. Da ¨å du ha ny topp og det blir plutselig mye $$$
Legg innLagt inn:20 mar 2007 21:02
av larsst185
er jo forskjell på sliping og SLIPING.Skal du montere stål pakning ville jeg få dratt av toppen litt.om så bare en halv tidel,for å få bort alle ujevnheter.Noen mener jo at både topp og blokk må planes før montering av stålpakning,noe jeg mener er tøv.jeg tok 1 tidel av min topp å monterte HKS 1,6 mm pakning,funker som fy.
Legg innLagt inn:21 mar 2007 10:53
av grimfer
Takker for svar, folkens.
Men jeg lurer fremdeles på: Er det vanlig å slipe toppen når den skal overhales? (I dette tilfellet etter at toppakningen har gått til helvete etter å fått kaldt vann i varm motor)
Toppen min skal trolig av uansett. Tror dere det er greit å bruke en TRD-pakning på 1,4 mm? Uten å vite om noenting er planslipt? Hvordan kan jeg finne ut om jeg trenger å slipe?
Legg innLagt inn:21 mar 2007 22:44
av Mr2Even
Gjøre som det er vist her kanskje :
Legg innLagt inn:22 mar 2007 08:10
av grimfer
Se der, ja! Takk, Mr2Even.
Da må jeg bare se om jeg finner spesialverktøyet som trengs.
Evt bare få den sendt inn til noen som kan det.