TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• problemer med tenningslÃ¥s

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #27810  av CelicaTurbo

Vel, det skal jo være alltid noe, ikke sant? :)

I kveld da jeg parkerte bilen og dro ut nøkkelen spratt ikke rattet opp i "lett-å-stige-ut"-posisjon, så jeg stakk nøkkelen ut og inn noen ganger, dro litt i rattet for å se om det ville opp.. neivel, går ut av bilen og trykker knappen for sentrallåsen for å låse bilen, og halvsekundet senere blir låsene åpnet igjen av sentrallåsen :? Så, dvs at mekanismen som er i tenningslåsen som forteller at nøkkelen er tilstede ikke fungerer så den tror at nøkkelen fremdeles står i: derfor får ikke jeg opp rattet og ikke får jeg løst bilen med bryteren. Heldighvis gikk det fremdeles bra å låse bilen utenifra med nøkkel.

Noen som har peiling på hvordan den mekanismen/bryteren der fungerer eller er det bare å belage seg på å bytte hele stasen, men tilhørende bytte av låsesylindre over hele bilen? :?

#27827  av jumbo

Auda

#27828  av MR2turbo

Tror jeg først og fremst ville skvetta litt låsolje ned i den.. Kansje det er noe som går litt tregt der...
Er rimelig sikker på at det er kun en mekanisk innretning som "kjenner" om nøkkelen er der...

Skulle den være ødelagt går det fint å kun bytte tenningslåsen.. de koder bare den nye låsen til den nøkkelen som du allerede har... ;)

#27859  av CelicaTurbo

jeg har ikke resservenøkkelen med koden på så de kan ikke gi meg ny låsesylinder for samme nøkkel.. men, skal prøve litt olje og se hvordan det går.. det må jo være noe mekanisk som føler nøkkelen koblet til en bryter av et slag så jeg får håpe det er den mekaniske biten som går tregt og ikke at bryteren i seg selv er busted..

#27870  av jumbo

Joda Kristian, du kan fremdeles få den kodet, selv uten det nummeret. Jeg byttet lås på min gamle bil, og fikk tilbud om det, selv om jeg presiserte at jeg manglet nummeret på nøkkelen.

De skulle imidlertid ha ca 1500,- for den jobben, så jeg tok til takke med å ha ulike nøkler til tenning / dører.

#27882  av CelicaTurbo

åh.. jaja, det ser ut til at jeg klarer meg en stund til.. jeg fjernet plasten i dashbordet og kikket litt nærmere på sakene og fant sensoren ganske enkelt, sensoren fungerte flott den mens det var tydelighvis en liten metallflikk inni tenningslåsen som beveget seg litt tregt, oljet den så godt det var mulig og den ser ut til å fungere flott nå da..

men, jeg mangler fremdeles en resservenøkkel og det hadde jo vært kjekt da, jeg har gått til tre forskjellige steder som sliper nøkler og ingen av dem har klart å få til en nøkkel som fungerer.. den jeg har er også ganske slitt :? Den beste nøkkelen som ble slipt fungerer til dørene om jeg prøver og herjer litt, men ikke faen om den går i tenningen.. men jeg har funnet hvor problemet ligger så jeg tenkte jeg skulle finne frem dremelen og se om jeg kunne gjøre jobben bedre selv :)

#27883  av jumbo

Flott at det ordnet seg hvertfall!

#27889  av CelicaTurbo

jepp, kjekt å unngå enda en ting i køen av saker som må gjøres :)
 #27961  av turboman

CelicaTurbo skrev:
I kveld da jeg parkerte bilen og dro ut nøkkelen spratt ikke rattet opp i "lett-å-stige-ut"-posisjon, så .........

Er ikke sånn funksjon på mr2 som CelicaTurbo snakker om her vel??

eller har jeg gått glipp av noe....?? :shock:

#27963  av CelicaTurbo

er ikke det på MR2 nei.. er usikker på om det også er dette på Celica GTi eller om det kun er på turboen?

#27967  av MR2turbo

flott at det ordna seg da ;)

#27980  av CelicaGT

Er samme funksjonen på Gti. På mk5, men dei kutta det på mk6 :roll:

#27985  av @lpher

Som litt unyttig info så har mk4 celican samma systemet...men med teleskop styring i tillegg ;-)

Lexus GS300 har også denne funksjonen..men i elektrisk variant!! ;-)

@lpher

#27988  av chris

@lpher skrev:Som litt unyttig info så har mk4 celican samma systemet...men med teleskop styring i tillegg ;-)

Lexus GS300 har også denne funksjonen..men i elektrisk variant!! ;-)

@lpher
mk4 celica har ikke sånn automatisk funksjon når du drar ut nøkkelen nei. Men ja, den har en egen hendel for "lett å stige ut posisjon" :)