Side 1 av 1
Anskaffe MR2, import eller ikke, tips, råd og alt det vanli?
Legg innLagt inn:25 mar 2007 02:10
av Zepticon
Driver å tenker på MR2 (igjen

)
Er jo drømmebilen, og lysten på den øker for hver dag...
Men hvordan burde jeg skaffe den? Ser litt på Autodb og finn.no at de fleste ligger mellom 70 og 100k for en LHD GTi. Disse har vell 180k+ på tellern men det er vel ikke mye på en toyota?
Sjekka også litt på en sveitsisk importside og fant en som kom til å koste 50k ferdig importert til norge!? Dette var veldig billig syntes jeg så import er jo derfor veldig aktuelt. Men det er ikke noe jeg kan gjøre selv. Er det folk som kan ta inn slike biler fra utlandet og som er til å STOLE på når det gjelder stand/pris/km. Ser jo at TG bil tar inn en del men er jo litt mistenkelig at alle bilene demmes har 120k på tellern?
Ellers så er det motortekniske/interiøret det viktigste for meg siden bilen vil bli "fikset" utvendig med tiden (hellakering, styling ++)
Og det er dette jeg vil bruke pengene på og ikke reprasjoner...
Sitter fortiden med 626'en og den blir litt daff og vil ha noe mer sportslig. Den vil muligens bli solgt når jeg har spart opp det som evt er imellom den og en MR2.
Så er ute etter noen tips til RWD-kåt FWD-sliter i tenkeboksen =)
Legg innLagt inn:25 mar 2007 02:19
av hmsilset
* Det er ikke mistenkelig om en bil har lav km
* Ville ikke ha importert om det fantes like bra biler i norge.Altså bare importert om du skulle ha noe spesielt.
* Du kan bruke andre importører enn dem med erfaring.De som "kan" disse bilene kan lettere lure deg.
Legg innLagt inn:25 mar 2007 02:53
av lasse
Eneste tipset jeg kan gi er å dra og se på forskjellige biler.
Var med en kompis og så på mye forskjellig da han vurderte MR2, og mitt inntrykk er at det er veldig stort sprik på kvaliteten...
TG-bil drar inn mange ja, og det er kanskje mistenkelig at alle bilene ligger på rundt den samme km standen, men hvilken rolle spiller egentlig km stand hvis bilen er thight og fin å kjøre?
Bilene de tar inn kommer jo fra sveits alle sammen, og har aldri sett saltede veier, så rust skal du lete lenge etter, skulle jeg ha kjøpt ny MR2, så hadde jeg ikke giddet å lete andre steder...
Legg innLagt inn:25 mar 2007 10:22
av Mr2Even
Et lite råd: En måte av mange andre måter å se ann hvor flinke forrige eier har vedlikeholdt bilen er å sjekke om kjølevannet er gromsete. når kjølevannet er forsømt er som regel andre ting også forsømt..
Legg innLagt inn:25 mar 2007 12:57
av GhostRider88
som de andre sier her, så er det ikke noe vits i å importere en mr2 når det finnes så mange fine her i Norge.
Når jeg selv skulle kjøpe meg en mr2 i fjor høst, så jeg på mange forskjellige i prisklassen 70000 til 100000kr. Det som jeg oppdaget var at de billige bilene hadde hatt unge eiere og var kjørt hardt samt at de ikke var fine i lakk, var gjort mye jalla med, og en del småfeil. Så på tilsammen 5 biler og ende til slutt opp med en bil som ble importert fra sviets av TG-bil i Drammen i 2003. Den var eid av et eldre ektapar helt siden den var ny og ble kjøpt av en polsk dame her i norge. Da den kom ble den tektylbehandlet. Den er og var 100% rustfri og skade fri og er helt original og godt behandlet. Begynte å le litt da jeg skulle prøve den for jeg fikk ikke lov av ho polske dama å dra den over 4000 omd.

Jeg måtte ut med 100 000kr for å få en strøken GTI og den ble kjøpt for 139 000kr i 2003 så syns jeg var ganske heldig.
TG-bil har jeg bare gode erfaringer med og de tar kun inn biler som er av bra kvalitet.
Legg innLagt inn:25 mar 2007 21:03
av jumbo
Ta deg god tid og finn et pent brukt turbo-eksemplar fra Sveits
Sveits er langt gunstigere enn Tyskland på flere ulike vis når det gjelder import og generell tilstand... Nesten ikke-eksisterende salting av veier, i motsetning til Tyskland HAR store deler av Sveits vinter, noe som kombinert med meget gunstig system for sesong-deling av skilter mellom sommer og vinterbil gjør at mange har veldig beskjeden km... Når det kommer til alt annet enn utvalg/antall biler tilgjengelig, er Sveits helt klart å foretrekke om man skal importere fra europa.
Er selvsagt et alternativ å finne et pent eksemplar i Norge også, men massive salting pluss at sørgelig mange går som vinterbiler gjør at jeg langt heller ville foretrekke import.
Sikkert mange som er uenige, dog er jo det hele poenget med at vi har meninger

Legg innLagt inn:25 mar 2007 21:28
av GhostRider88
jumbo skrev:Ta deg god tid og finn et pent brukt turbo-eksemplar fra Sveits 
Sveits er langt gunstigere enn Tyskland på flere ulike vis når det gjelder import og generell tilstand... Nesten ikke-eksisterende salting av veier, i motsetning til Tyskland HAR store deler av Sveits vinter, noe som kombinert med meget gunstig system for sesong-deling av skilter mellom sommer og vinterbil gjør at mange har veldig beskjeden km... Når det kommer til alt annet enn utvalg/antall biler tilgjengelig, er Sveits helt klart å foretrekke om man skal importere fra europa.
Er selvsagt et alternativ å finne et pent eksemplar i Norge også, men massive salting pluss at sørgelig mange går som vinterbiler gjør at jeg langt heller ville foretrekke import.
Sikkert mange som er uenige, dog er jo det hele poenget med at vi har meninger 
Jeg er helt enig

Mr2 er og forblir en sommer bil som skal brukes på solskinnsdager
Legg innLagt inn:25 mar 2007 21:43
av japse-gnmfr
GhostRider88 skrev:jumbo skrev:Ta deg god tid og finn et pent brukt turbo-eksemplar fra Sveits 
Sveits er langt gunstigere enn Tyskland på flere ulike vis når det gjelder import og generell tilstand... Nesten ikke-eksisterende salting av veier, i motsetning til Tyskland HAR store deler av Sveits vinter, noe som kombinert med meget gunstig system for sesong-deling av skilter mellom sommer og vinterbil gjør at mange har veldig beskjeden km... Når det kommer til alt annet enn utvalg/antall biler tilgjengelig, er Sveits helt klart å foretrekke om man skal importere fra europa.
Er selvsagt et alternativ å finne et pent eksemplar i Norge også, men massive salting pluss at sørgelig mange går som vinterbiler gjør at jeg langt heller ville foretrekke import.
Sikkert mange som er uenige, dog er jo det hele poenget med at vi har meninger 
Jeg er helt enig
Mr2 er og forblir en sommer bil som skal brukes på solskinnsdager
og morsomme vinterdager:D
biler er til for og brukes
Legg innLagt inn:25 mar 2007 22:58
av GhostRider88
Legg innLagt inn:25 mar 2007 23:33
av djbjonik
hvilke sveitsiske sider er å anbefale hvis man leter etter brukt toyota?
Legg innLagt inn:26 mar 2007 01:20
av jumbo
Aner desverre ikke. Jeg kjøpte min gjennom TG bil i Drammen, men selv om jeg for min del har hatt bare positive erfaringer med akkurat det er jeg allikevel litt nølende til å anbefale dem til andre... hører mye dritt om TG og jeg ville ikke være SÅ overrasket om det ligger noe i det egentlig.
Dessuten er det jo langt billigere å importere privat dersom man fikser det selv.
Legg innLagt inn:26 mar 2007 07:57
av Zepticon
jumbo skrev:
Dessuten er det jo langt billigere å importere privat dersom man fikser det selv.
Dvs med flybilett til sveits og stikker å ser på kjerra selv?
Import av en turbo havner på rundt 140-150 tusen om jeg ikke tar mye feil, og det er jo ikke mye ekstra kontra en Norsk bil med høy km og som er vinterkjørt?
Har hørt mye rart ang TG bil jeg og ja. Mest ang km stand på bilene i forhold til slitasje på interiøret, samt at alle bilene demmes har 120k på tellern. Var vell snakk om at dem skrudde tilbake målerne.
Bruker
http://www.autoscout24.ch til å se på sveitsiske biler da... Eneste siden jeg har funnet derifra.
Legg innLagt inn:26 mar 2007 10:42
av TurboKnut
jumbo skrev:kombinert med meget gunstig system for sesong-deling av skilter mellom sommer og vinterbil gjør at mange har veldig beskjeden km...
Sveits har en fin ordning dersom du har mange biler.
Du betaler bare en forsikring (på den dyreste bilen) og så har du ett sett med skilter som du flytter over fra bil til bil etter hva du ønsker å kjøre akkurat den dagen.
Legg innLagt inn:26 mar 2007 11:55
av jumbo
TurboKnut skrev:jumbo skrev:kombinert med meget gunstig system for sesong-deling av skilter mellom sommer og vinterbil gjør at mange har veldig beskjeden km...
Sveits har en fin ordning dersom du har mange biler.
Du betaler bare en forsikring (på den dyreste bilen) og så har du ett sett med skilter som du flytter over fra bil til bil etter hva du ønsker å kjøre akkurat den dagen.
Det var akkurat dette jeg siktet til ja. Dette betyr i sin tur at det er langt vanligere med sommerbiler der ettersom det er mye enklere økonomisk... Og selv om mange mener biler er til for å brukes, er vel de aller fleste enig i at det er en stor fordel å kjøpe en bil som aldri har vært vinterkjørt med masse kaldstarting, veisalt og annen faenskap.