TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• carlos sainzen min er syk !!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #28110  av GT4 CS

Har en del småproblemer jeg går og gnager på med min carlos sainz 91 mod.
Har tidvis problemer med overladning av turbotrykket,kjedelig med fuelcut under forbikjøring av ei tante pose på veien f.eks. Med boostcontroller lader den ifra 0,95 til 1,1bar avhengig av gir. uten boostcontroll lader bilen ville 0,3 bar. Dette kan tyde på slitt wastegate mener jeg. Har og en flau lekasje i eksosgrenrør ved kald motor,men lyden forsvinner da jeg har kjørt litt,men det skal byttes i februar når jeg har fått 3toms hele veien(gleder meg). Billig grenrør til bilen,ca 2500kr med pakninger og bolter. Var hos toyota og hørte om de kunne skaffe ny wastegate eller deler til den. Det kunne de,fås kun kjøpt komplett med turbo da til en pris av 21000kr. Da blir det nokk overhaling av gamle om noen ikke har ideer til in bedere wastegate(hvem,hva,hvor og pris). Vet dere om noen som er gode på bilen? Kunne tenkt meg og bygge om turboen litt,bytte innmat. Har noen erfaring med montering av et open air filter på bilen? Får man kjøpt ferdig kit? Er og tide for et oljeskift og filterskift nå, har kjørt på en 10-40w olje nå,funket greit den. Motoren har ikke brukt en dråpe. Vet ikke vilken olje som er BEST jeg? Har og kaldere plugger i nå,men de skal byttes, Hvilke plugger er best. Desverre er og bilen blitt noe vinglete bak i høyre svinger,ser at ene foring til stabstaget er morken. Slet noe på innsiden av venstre bakdekk i sommer,men ingen slitasje på vinterdekka. kan jo tyde på at toe er litt på bærtur der bak? Resten av foringer og dempere er helt ok. Forøvrig er de nye hakkapelita piggfrie utrolig vinglete,men de lager en herlig fryktløs pipelyd hehe. Så en siste ting, vet noen hvor mye effekt tap det er ifra motor til hjula i gt4?
GOD JUL :D

#28112  av kennethx

tidvis problemer med overlading? Nei lurer på hvor jeg har hørt om det før....ja stemmer, bilen min jo. Har postet masse om det her, men har egentlig aldri funnet ut av det. Men Wastegaten er jo prime suspect ja. Finner du ut av det, si i fra hva det var :)

ellers er det vel 20% man regner på 4wd

#28126  av sindrejl

hehe fuelcut er morro i forbikjørsel, føles vel som å møte en vegg? :) lurer på hva tante pose tenker når bilen ved siden av hugger fronten ned i asfallten og bråstopper :D

#28135  av sleeper

Hm.... det med at motoren overlader er nok noe som er ganske vanlig.....
!! :? :x

Jeg har jo samme motor jeg, og den lader alt for mye noen ganger den og!! :shock: (men hvis jeg slipper gassen litt nor trykket begyner og bli høyt for så og gi på igjen så pleier det og hjelpe)

menmen....jeg skal bytte hele turboen i vinter så får vi håpe at det hjelper da....

#28152  av CelicaTurbo

har ikke opplevt utilsiktet overtrykk høyere enn hva trykkventil er justert for, men jeg har opplevd fuelcut og det er en meget brutal opplevelse og vil nok sette hjertet i halsen på de fleste om det skjer under en forbikjøring, for ikke å snakke om at etter første kutten får du ikke lov til å kjøre med positivt manifoldtrykk i det hele tatt (går nålen over null rykker det til igjen).. da kan man bare glemme hele forbikjøringen, og alle andre forbikjøringer eller bratte bakker før man har fått stoppet motoren og startet den igjen :?

#28199  av Goose

det må jo finnes en løsning på dette.
Har dere prøvd utenlandske forum?

prøv http://www.everythinigcelica.com det er en 7 gen forum men gutta har mye peiling om motorer på eldre biler også siden flere av ieiere der har hatt en tideligere celica...

ellers så kan dere prøve http://www.newcelica.org

De 2 forumene bruker jeg mest etter ts-ogn selvsagt :)

#28492  av Goose

Snakket så vift men en på Toyota uten at jeg forklarte saken nøye osv, så mente han at du opplever cut når trykket er for høy.
DEt sitter vist en sensor som overvåker trykket i turboen og blir den før høy så får du cut.

Han sa også at det er tenningen som blir kutet.

Jeg tror at Christian vet mer om dette.

#28496  av Ole-M

Hva slags boostcontroller har du?
Er flere tilfeller hvor elektroniske boostcontrollere ikke gjør jobben sin skikkelig og kan gi boost-spik i tilfeller.

Ellers så får du vel gå over alt som er med å kontrollerer trykket.
Wastegate signalslanger, WG'n selv, magnetventil hvis det er en, boostkontrolleren.
Når utslippet til WG'n er rett ved turboens utslipp kan den ha et lite mottrykk når den er stengt. Hvis det mottrykket skulle bli uvanlig stort kan det gå utover responsen for WG når den åpner. Og kanskje skape en boost-spike? hmmm :roll: :)
Hva skulle kunne årsake noe sånt? Soting ved utslipp, tett cat kanskje.

En tanke...

#28506  av CelicaTurbo

Han opplever fuelcut og det sier han jo selv også.. ellers er jeg enig i at kanskje han bør se nærmere på hva nå enn han bruker for å justere trykket for det er sannsynlig at problemet ligger her.. er også mulig wastegate henger seg litt opp, og at bilen kun gir 0.3 bar med kun wastegate koblet til så kan det tyde på et problem der, men om dette har effekt på overtrykket (wastegate henger) så burde han også her oppleve at trykket stiger høyere enn normalt.. ellers, det lave trykket kan også forklares med tett katalysator.. at en tett katalysator (eller andre grunner til høyt overtrykk) kan føre til treg respons/redusert effekt fra wastegate høres ganske logisk ut, men jeg har ikke sett dette omtalt tidligere.. kan være verdt å sjekke kanskje..

#28515  av Christian

Kan jo være forskjellige årsaker, men om du har en elektronisk boost kontroller bør du sjekke gain settingen din, denne skal ikke stå på mer en 1-5. Er den høyere vil du stadig oppleve fuel cut.
Det var i alle fall årsaken på min i sommer :)

#28536  av GT4 CS

Har ikke elektronisk boostkontroll. Men det er ikke noe "biltema" sak heller. Og ettersom ladetrykket ligger på 0,3 uten boost kontrolleren tviler jeg på at det kan være noe galt/dårlig med den. Må nok heller sjekke ut de andre forslagene dere kom med. Når det blir komplett effektanlegg snart, så kan det vel hende at jeg "glemmer" å sette på plass kat'n :twisted: Kanskje det løser problemet??

Men uansett, takk for all hjelp
Og godt nytt år, måtte neste år bringe oss mange gode stunder med bilene våre :wink:

#28539  av Morten

Mulig jeg er helt på jordet her...., men vil ikke den nevnte lekasjen fra grenrøret kunne ha en virkning på trykket?
Lekkasje i manifoil->mindre eksos for å snurre opp turbo->kanskje bare 0,3 bar uten tjuv-triks....
Har inntrykk av at det er et ganske kjent problem på 1-2.gen (muligens også 3.gen.) at en kan få warping (forvrengning) på eksosmanifoil og dermed lekkasje + evnt. knekt(e) bolt(er) pga. mye varme og lite fleksibilitet i designet, som alt i alt fører til lekkasje mellom topp og eksos.

Det vil jo isåfall kunne forklare ihvertfall halve problemet :roll:
Kan ikke helt se hvordan dette skulle kunne gi boost-creep men... :oops:

Kanskje på tide å legge seg nå.... :wink:

Godt nyttår alle sammen!!!!!!! :mrgreen:

#28541  av CelicaTurbo

stemmer at sprekkdannelse er et problem selv om det ikke er så alt for ofte man hører om det så er det en svakhet.. men jeg vil tro at det skal en ganske seriøs lekkasje til før man opplever redusert makstrykk fra turboen? Altså, skulle tro at motoren genererer mer enn nok eksosgasser selv med en lekkasje, men jeg har nå ikke prøvd dette i praksis akkurat :)

#28592  av Morten

Sprekkdannelse er vel og en mulighet ja... men det var egentlig ikke det jeg tenkte på.
Intrykket jeg sitter med er at eksosmanifoilen som er ganske massiv utvider seg når den blir skikkelig varm. Den blir til en viss grad holdt på plass av boltene, men blir det varmt nok kan den utvide seg nok til at en (eller flere) bolter knekker av kraften. Manifoilen vil etterhvert ende opp i en svak bue i stedet for å være flat mot toppen noe som fører til lekkasjen. Mener å ha lest et eller flere steder at dette har vært rapportert på 1./2. gen. 3SGTE, men utifra beskrivelsen ville jeg jo tro det gjaldt noen ekstreme eksempler, ikke noe som vil dukke opp på så mange. :roll:

Men for all del, jeg har ikke opplevd dette eller noe lignende selv så det blir mest spekulasjoner uansett... :wink: