TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tykkere olje for sliten turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #28185  av CelicaTurbo

Tenkte jeg skulle foreta et oljeskift nå i romjulen, men jeg lurte på om det hadde noe for seg å bytte til litt tykkere olje nå som turboen viser tegn på at den er sliten.. tanken min er at tykkere olje kanskje minker slarken i aksiallageret i turboen og kanskje ikke renner bort like enkelt når motoren er stoppet? Men på den annen side blir den litt tykk når det er kaldt på vinterstid da.. jeg tenker ikke på noen ekstrem tykkhet da, jeg bruker 0w40 Mobil1 nå men har etterfyllt med 5w40 olje fra sommeren (brukt rundt 1/2-3/4 liter på den tiden), jeg lurte på om det var hensiktsmessig å bytte til 10w40 istedenfor 0 eller 5? Noen som har tanker om slikt?

#28389  av CelicaTurbo

ingen som har tanker om dette? (vil tykkere olje ha en positiv effekt på klaringene i aksiallageret?)

#28392  av Goose

nå har jeg NULL erfaring med turbo men vil ikke tykkere olje gjøre det vanskeligere for turboen?

#28405  av Hobbes

Har ikke noe med sliten turbo å gjøre men, farenmin byttet til tynnere olje på Supra'en sin og da spant den lettere opp. Og fikk lade trykk tidligere.

#28411  av erling

Tror ikke det har noe for seg med tykkere olje. 1/2-3/4 l er vel ikke avskrekkende forbruk heller. Du har uansett et kraftig kast i impelleren som vil åpne slarken i lagrene mer og mer. Tenker jeg hadde fylt 5W-40 jeg. :)

#28413  av CelicaTurbo

tenkte gjerne det kunne minke klaringene i lageret rett og slett, og jeg tror ikke det er kastet som lager lyden i seg selv for impellerbladene er ikke noe mer skadet nå enn de var for ett år siden..

#28416  av erling

Nei, bladene er nok ikke mer skadet, men lagrene er mer skadet som følge av kast i akselen. Det er jo logisk.

Akkurat det med olja tror jeg ikke trenger å bety så mye for turboen, den er uansett på veg mot havari. :? Hvis du vil utsette dens død må man vel holde lavest mulig turtall på den. Jeg ville nok gått for 5W, men det kunne vært greit om noen andre oxo hadde tanker om dette da.

#28418  av CelicaTurbo

vil bare utsette døden ja, skal over fjellet tur/retur fredrikstad om en liten uke og har ikke pengene til å få byttet dette før om tidligst to måneder.. har kjøpt inn 5w40 olje og oljefilter fra toyota nå og satser på å få det byttet i morgen..