TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rolla Ae86 Levin, Apex

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #234237  av 4A-GE

da var Honda lagt på is for en stund og Toyota må prøves.

Hva jeg fikk bilen for vil jeg ikke ut med. (regner med det kommer til å hagle inn spørsmål om det). Bilen har vær i Norge i rundt en måneds tid nå. Kom rett ifra Sveits og har blitt brukt aktivt til Autoslalom der nede. Karosserimessig syntes jeg bilen er strøken. Har vært noe rustbehandling noen steder. Men arbeidet som er blitt gjort der er jeg veldig fornøyd med. Eneste rust jeg har funnet på bilen er på krengestaget foran. Så jeg bytter like greit alle stagene.

Noen av forrigene er slitne og motorfestene. Så dette byttes mot polyforringer. Kvasskammer er også bestilt inn.

PLaner fremover må vel igrunn være å få gjort litt småplukk på bilen.

BIlen idler på 1200-1400rpm. Mangler en vacuum slange på innsugsmani og har en åpen kobling der. Skal sjekke det opp mot autodata og se hvor den leder hen om jeg har oversikt på det.

Skulle gjerne hatt litt større spekter over hvor jeg finner deler og slikt til bilen. Så om noen har, så PM meg gjerne. Så jeg kan lage en oversikt over leverandører, deletilgang osv.

Hva er gjort med bilen til nå?

Det står gule koni på bilen med eibach fjærer. Motoren er nyrenovert og har kjørt 320k til nå. Girkassen har noen slitne lager og lager en type "kompressor" lyd som er litt kul og litt irriterende med tanke på at det er noe som er "defekt". Men fungerer helt ypperlig.

Fikk med 5 goodyear slicks med bilen og 4 stk Goodyear Eagle Touring dekk. Ganske fornøyd med det. Står en bøttestol i bilen av ukjent merke. Så den byttes nok ut mot to like stoler. Hater den som står i. Den er steinhard. 30cm Momo ratt med tilsvarende hub.

Ellers er vel bilen original tenker jeg.

Kommer mer detaljer osv om litt.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

#234259  av James

Feet bil! :) Digger de bilene der! trenger bare noen felger og en.....4agze så har du det! :wink:

#234364  av 4A-GE

har kjøpt ENDA et sett med originalfelger og noen Borbet felger til baneracing. ;) Satser på å være klar til Autoslalom neste uke. :)

#235034  av 4A-GE

Jeg trenger en kraftigere girkasse, noen som har noen forslag til hva som kan monteres på en 4AG-ZE motor? Med lettere modifikasjoner går fint.

#235166  av Turbotrille

Første tanken var supra MKIII kasse, men den blir vel kanskje litt stor?
Ellers har vel ikke Toyota så mange bakhjulstrekkere å velge mellom.

#235279  av 4A-GE

Turbotrille skrev:Første tanken var supra MKIII kasse, men den blir vel kanskje litt stor?
Ellers har vel ikke Toyota så mange bakhjulstrekkere å velge mellom.
Vet at Fensport selger noe som gjør at Supra MkIII kassen kan bli aktuell. En slags overgang. Hvordan er tilgangen på disse? Den må tåle mætti med juling. :)

#235320  av tojo2

Fin bil ja. Her er en liste over toyota kasser og utvekslinger.
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... boxes.html

Som du ser er neste trinn ca 10-15 kg tyngre. En annen ting er at du må antagelig lete i australia eller New Zealand etter clutch hus som går fra a-serie motor til w-serie girkasse.

Fensport i England har clutch hus som går fra a-serie motor til 5trinns sierra kasse til ca £200

I begge tilfeller må du antagelig ha annen clutch og mekke til en mellomaksel.

Si fra hvis du skal kvitte deg med gamle clutch huset ditt. :D

#235341  av Turbotrille

W154 kassene er vel ikke så veldig vanskelig å få tak i mener jeg..

#235454  av tojo2

Tar du et google søk på : niteparts bellhousing får du mye info om
a til w clutch hus. MÃ¥ nok regne med 3-4000 for de + girkasse

Er vel en enklere ,rimligere løsning å finne et par T50 kasser fra carina ta60 hos huggeren. De skal tåle en god del.

#235523  av 4A-GE

tojo2 skrev:Tar du et google søk på : niteparts bellhousing får du mye info om
a til w clutch hus. MÃ¥ nok regne med 3-4000 for de + girkasse

Er vel en enklere ,rimligere løsning å finne et par T50 kasser fra carina ta60 hos huggeren. De skal tåle en god del.
Ser om jeg finner en Carina kasse i første omgang jeg da. :) Passer den rett over? :)

#235529  av tojo2

Du må bruke clutch huset ditt og sette det på carina kassen.
Se etter så ny bakhjulsdrevet carina som mulig. 83-84?
Må ha 22 spline utgående aksel. De gamle har 20 splines.
Vet ikke akkurat når de forandret på det.

#235530  av 4A-GE

Er vel W55 jeg burde lete etter? (skummet full fart gjennom oversikten over kasser. sitterpå jobb. :P )

#235536  av tojo2

Ser ut som w55 til w58 er mest brukt. Supra gen III som var nevnt er vel w58? Har lest at t50 skal tåle 200hk men spørs vel hvordan de blir brukt. :lol:

#235540  av 4A-GE

tojo2 skrev:Ser ut som w55 til w58 er mest brukt. Supra gen III som var nevnt er vel w58? Har lest at t50 skal tåle 200hk men spørs vel hvordan de blir brukt. :lol:
Sync Ringene på T50'n min er allerede på vei i grusen. :S
Ligger vel noe grunnlag for det tenker jeg. ;)

Aner ikke hvem det er på klippet. :roll: :roll: