TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• øke oljemengden

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #236120  av Shyggen

nå sitter jeg her å er veldig overtrøtt å øddlagt pga. ingen søvn..

satt å funderte på hvorfor man ikke monterer inn en liten tank på tur til oljekjøleren.. som kanshe rommer en liter eller 2.. nå kan jeg ikke noe om dette så ville bare høre hvorfor dette ikke kan gjøres.. virka bare som en uhyre enkel løsning på et eller delvis dyrt problem :)

at man setter inn en liten tank på slangen som går til oljekjøleren som rommer noen liter olje, da vil jo oljen bli pumpet til den og videre til kjøleren så inn til motoren.. og om man setter inntaket på topp og uttak på bunn vil
vell ikke trykket stige så altfor mye..

blokka->tank->oljekjøler->blokka

mulig den vil bli for kald?

#236151  av Shyggen

ingen som ser noe negativt med denne løsninga? er det dette ikke en idiotisk ide? går det faktisk ant at man kan gjøre det så lett?

ingen invendiger?

#236235  av 95TT

vet ikke åssen det blir å gjøre det på denne måten, blir kanskje litt dårlig flow igjennom kjøleren. Mange som har sveist om bunnpanna på div biler for å romme mer olje, er nok ikke dumt :P

#236237  av 95TT

hadde klart valgt å bygge tørrsump system i stedet, men det er jo et billig alternativ :P

#236305  av Skylar

Hva skal dette være godt for?

#236420  av Skylar

Ahh, eg er med :wink:

Takker :)

#236492  av <Supramannen>

Shyggen skrev:noen som har gjort dette på supra? bruker man da elektriske pumper til olja? og hvor kraftige bør disse være?
For å slippe å bygge om bunnpanna du mener? Det er jo viden kjent at 7M'en har for lite oljereservoar. Lurer på en lik patent.

#238103  av Magna

Hei!
Er det meningen å øke oljemengden? for da kan en sette på større oljefiltert f.eks. fra en volvo 740 turbo diesel, dette filteret rommer ca 6-7 dl. mer olje. Denne løsningen krever selfølgelig at en har oljefilterforflytter.
Magne

#239108  av 95TT

hadde sveist om bunnpanna jeg om jeg skulle hatt en billig løsning. sveise inn skvalpeplater i samme slengen for dem som liker banekjøring. er ikke sikkert dette er nødvendig på disse bilene, bare vet at på volvo så gjør vi det for at ikke olja skal legge seg i ene sida og forhindra at pumpa får olje. :P

#239128  av Andreazz

Hvor mye olje skal de ha orginalt?
På min ble det i sin tid montert 2stykk eksterne filter og kjøler av Toyparts. Med Volvo filterene går det på ca7 liter med olje. Slangene som er brukt er 5/8", noe som kanskje er litt for grovt.. Dette systemet hjelper mye på oljemengde og oljekjøling, men tror dette opplegge er med på å senke oljetrykket litt. Oljepumpa har jo en del større volum som den må opprettholde olje flow og trykk i...
Vedlegg
Front.jpg
Front.jpg (592.42 kiB) Vist 353 ganger
Oil system.jpg
Oil system.jpg (839.02 kiB) Vist 347 ganger

#239172  av Magna

Oljefilteret ( volvo 740 TD) + større oljekjøler og tykke slanger økte oljemengden på bilen min med ca 1.2 liter. Monterte i tilegg TOGA høyvolums oljepumpe, dette har holdt bra noen år nå...
Oljetempraturen er ikke noe problem, det er verre med kjølevæsketempraturen..
Magne

#239174  av Andreazz

Magna skrev:Oljefilteret ( volvo 740 TD) + større oljekjøler og tykke slanger økte oljemengden på bilen min med ca 1.2 liter. Monterte i tilegg TOGA høyvolums oljepumpe, dette har holdt bra noen år nå...
Oljetempraturen er ikke noe problem, det er verre med kjølevæsketempraturen..
Magne
Hva ligger oljtrykket ditt på da? På tomgang å rundt 3000rpm ved igjenomvarm motor?