TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje lekkasje ved turbo (93 mod)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #236239  av TrustNo1

En liten stund nå har jeg hatt problemer med oljerøyk opp fra motoren etter pådrag. Jeg har ikke hatt noe spesiellt oljeforbruk heller, så jeg går ut fra at lekkasjen kun kommer når turboen lader. Oljen renner ned på downpipen, så det er grunnen til røyken.

Jeg heiset opp bilen i dag, tørket rent for olje og ruset motoren i noen sekunder. Etter dette så lå det en liten oljedam igjen, så det er endel som kommer ut.

Det ser ut til lekkasjen kommer fra slangen jeg har ringet rundt, men det er vanskelig å si helt sikkert. Noen som har formeninger om hvor denne lekkasjen kan komme fra?
Vedlegg
oljelekk.JPG
oljelekk.JPG (271.58 kiB) Vist 1003 ganger

#236344  av Andy_Celica

Den kommer nok fra der du merker ja, hadde samme problemet på min st205 (samme motor) og akkurat samme sted på min supra mkiv tt.

Jeg bytta pakninegen og ble helt tett hos meg, så tipper problemet ligger der hos deg også. er bytta på 2-3 timer hvis du kan skru :D

#236372  av Rage

Bytt pakningen og kobber ringer som ofte sitter inne i slangene\Flensen du skrur fast på turbo. Dette pleier å være lagervare.

#236378  av TrustNo1

Takker for tips folkens. Noen anelse på hva denne slangen heter, slik at jeg vet hva jeg skal spørre etter når jeg skal kjøpe pakning? Eventuelt får jeg printe ut bildet.

Forøverig, noen som vet hvor høyt oljenivået er? Bør jeg drenere ut noe olje før jeg skrur av slangen i bunnen? (håper ikke det siden jeg byttet olje i går, og oljen jeg fyllte på ikke akkurat var av billigste slag :) )

#236381  av Rage

Oljen renner tilbake i bunnpanna når det ikke er oljetrykk i motoren (les: når motoren går)

Det kommer til å renne litt, men ikke noe å bekymre seg over.
Anbefales forøvrig å bytte alle pakninger og kobber ringer når du først skal gå igang, men det er alt etter hva du gidder og kommer til :)

#237127  av TrustNo1

Fikk tak i pakning og begynnte å skru på dette i dag. Mutterne gikk greit av, men fortsatt så henger slangen relativt godt fast. Det er vanskelig å se der oppe, men for meg virker det som at det henger igjen i det lille metallrøret som sitter der.

Stemmer det at jeg må skru løs den store bolten som går ned i bunnpanna (med rød ring rundt) for å få løs dette røret?
Vedlegg
bolt.jpg
bolt.jpg (50.3 kiB) Vist 978 ganger

#255015  av TrustNo1

Heisann igjen folkens. Har blitt liten tid til å skru på bil for meg i det siste grunnet huskjøp, så mr2'n er enda parkert pga dette problemet :(

Men jeg tenkte snart jeg skulle prøve å få fikset opp i dette slik at det enda kan bli noen luftige turer før snøen faller.

Er det noen som har byttet denne pakningen som kan forklare hvordan det bør gjøres? Jeg kom så langt at jeg løsnet de øvre boltene, men det går jo ett metallrør ned som jeg ikke tjangset på å bøye. Stemmer det at man må skru av den store bolten (22mm om jeg ikke husker feil) for å løsne denne?

Isåfall virket det fryktelig tuklete. Det var nesten ikke plass til å få skrudd den med en pipe og skralle under der, så jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør løsne den. Eneste metoden jeg kan tenke meg er en luftdreven skralle og kompressor, men er litt redd dette kan ta knekken på noe.

Tips?

#255031  av CelicaTurbo

Om jeg husker rett så er den store bolten der for banjobolten som går på oljereturen til bunnpannen, den må løsnes om du ønsker å rikke på oljerøret ja. Men jeg klarer ikke helt å gjenkjenne på bildet at det faktisk er den bolten, eller hvilken av de to rørene du egentlig vil fjerne..

#255056  av ErlingK

Jeg har IKKE skrudd på disse motorene, men det tynne røret er vel olje TIL turbo, og det tykke er retur eller?? Hvis det er slik som det ser ut etter bildet, er det tynne røret i veien for å løsne returen, som går bak støttebraketten og videre til bunnpannen via en gummislange. Da må det vel løsnes på for å bytte pakningen på returen. Det er vel to mutre som må løsnes på returen? En vi ikke ser bak returrøret, å den som vises på bildet?

Erling

#255180  av TrustNo1

CelicaTurbo skrev:Om jeg husker rett så er den store bolten der for banjobolten som går på oljereturen til bunnpannen, den må løsnes om du ønsker å rikke på oljerøret ja. Men jeg klarer ikke helt å gjenkjenne på bildet at det faktisk er den bolten, eller hvilken av de to rørene du egentlig vil fjerne..
Veldig vanskelig å se sikkelig siden det er så trangt, men såvidt jeg har skjønnt, så henger både det tykke og tynne røret sammen i den platen der den er festet med to skruer i mot turboen (som man ser på bildet)

Derfor tror jeg at jeg både må løsne disse to skruene, gummislangen og den store bolten nederst for å få dette løst, men jeg kunne tenkt meg å fått dette bekreftet før jeg startet.

Ingen som tilfeldigvis har ett bilde av en løs turbomotor liggende så jeg kunne sett litt bedre? :)

#255303  av FireWalk

Har du ikke et bilde som viser de boltene litt bedre? Det er to bolter som kan skape problemer:

1. Bolten som hele det makkverket av et oljerør er festet i blokka med via en brakett. (festet der du fester Stabiliseringsbraketten dersom du har en ettermarkeds downpipe)

2. Oljetilførsel TIL turbo. Denne bolten må muligens også løsnes om du ikke klarer å få riglet nok på det til å få inn pakningen. Pass på at ikke pakningen forsvinner eller blir skadet.. Da må du ha en ny her og.

Det er noe evig styr med det oljerøret der. Det er EN hel konstruksjon, noe som gjør det hele litt knotete siden det er liten plass under der, og det gjør også monteringen av turboen ganske mye mer tungvindt enn det hadde trengt å være dersom det hadde vært fleks rør.

Jeg kappet mitt orginale rør og sveiset på en flexoljeslange istedet. Da sparte jeg noen timer på montering og demontering av turbo. Har vel skiftet de turboene der 5-6 ganger nå og det røret der husker jeg var noe av det kjipeste med hele operasjonen, samt rørene for kjølevannet som har akkurat den samme tungvindte patenten....

Men for ikke å spore HELT av: du må nok løsne de to boltene for å klare å få dradd røret langt nok bak til at du får inn pakningen siden boltene går igjennom og røret må helt av for å få inn pakningen.
Vedlegg
Modifisert. Her ser du hvor det er festet. 1 bolt for oljetilførsel (den du har merket på bildet) og staget med hull i som den er festa på blokka med. Disse to må løsnes for å få den av.
Modifisert. Her ser du hvor det er festet. 1 bolt for oljetilførsel (den du har merket på bildet) og staget med hull i som den er festa på blokka med. Disse to må løsnes for å få den av.
26072007315.jpg (579.63 kiB) Vist 967 ganger
 #304565  av TrustNo1

Dette her har rett og slett bare tatt synderlig lang tid. Pga huskjøp og mye oppussing så har rett og slett bil-interessen ligget på is i lang tid, men nå har jeg faktisk kommet litt i gang igjen siden jeg begynner å bli ferdig med oppussing av garasjen som har blitt om til ett oppvarmet verksted på hele 64kvm :) Så da er det gode muligheter for å skru litt igjen.

Uansett for eventuelle andre som skulle ha ett lignende problem og søke seg frem til denne posten tenkte jeg bare å poste hva resultatet av dette ble.

Jeg fikk oljeslangen etter mye om og men ut. Den store 27mm bolten var banjobolten til oljetilførselen som ble nenvt. Denne måtte skrues ut og det var mildt sagt ett helvete siden det var utrolig trangt der inne. For det første satt den grassalt godt, og for det andre var det minimal plass til å få plassert en pipe/skralle sikkelig der. Jeg fikk den til slutt ut ved å kombinere bruk av skralle og fastnøkkel om hverandre. Du får maks skrudd tre-fire grader rundt før du må bytte grep pga det er så trangt.

Løsningen som Firewalk hadde med å bruke en fleksislange virker utrolig smart, derimot fant jeg ingen som ville gjøre en slik jobb med å lage til dette for meg, så det ble til at jeg kjøpte en ny orginal oljeslange og monterte denne. Montering var omtrent lite tuklete som demonteringen.

Vil også nevne at det var ikke pakningen her som var problemet, men oljerøret hadde faktisk slått sprekker. Når jeg demonterte så knakk faktisk hele røret av, så jeg har vel egentlig hatt litt flaks at det ikke har gått værre.

Bilen er iallefall endelig på veien igjen etter omtrent ett år stående ubrukt i garasje.