TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ForbrukerrÃ¥det og mine rettigheter ved bruktbilhandel?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #238497  av Rockon GT-R

Heisann godtfolk!

Tidlig i år så byttet jeg 1994 Supran min til 500-550 000 kr mot en Opel Omega 1997 + penger mellom seff!

Etter jeg fikk opelen har dette skjedd:

Girkassen begynte å slure pga lavt oljenivå - lekkasje i forkant av mellomaksling.
Lekkasje under styresnekke
Oljelekkasje i forkant av deksel på kam
Vannpumpe måtte byttes
Vannslange til varmeapparat gikk hull på (må nok av med innsug etc for å få byttet.
Seterygg-justering ødelagt, knekt inne i seterygg
El. vindusheis på førerside sluttet å fungere
Batteriet er gåent eller dynamoen har tatt kveld, ikke sjekket enda
Signalhorn fungerer ikke

Og kunne nok fortsett med en uendelig liste over småting her.... :evil:

Kjøper av Supraen bor 55 mil unna + han nekter å gi meg noe godtgjørsle da han sier Clutchen til Supraen var slitt (slurer ikke, men skal visstnok lukte clutch ved hard kjøring i oppoverbakker!! Og bremseklossene var slitte foran... Disse tingene er etter min mening noe som hører med på en bruktbil.. Clutchen på har aldri sluret da jeg har hatt bilen, og jeg har aldri merket noe galt..

Jeg er drittlei hele innbyttebilen nå, og selv om listepris er 74 000 er høyeste bud jeg har fått på bilen 30 000 kr = Ett stort tapsprosjekt fra min side!!!

Er det noen som har vært borti i lignende situasjon? Dersom jeg går til sak mot kjøper av Supra for godtgjørsle eller heving av kjøpet, vil det ta hundre år før den kommer opp, og jeg risikerer bare masse papirarbeid og unødvendig styr?

Tips mottas gjerne her! Da supraeieren bor 55 mil unna er det uaktuellt at han skal fikse noe på bilen selv, og at jeg setter bilen på verksted for hans regning var totalt nei nei...

#238502  av mr2cato

Du kommer særdeles sjeldent igjennom med slike ting som dette ved privatkjøp.
Da jeg kjøpte bilen min så røyk clutchen en uke etter jeg fikk bilen. Tok bilen hjem og tok olje og filterskift. En uke etter oljeskift fikk bilen rådebank.
Det viste seg at han hadde brukt tykk traktorolje for å hindre at den brukte olje. Og sa også til meg at den ikke brukte olje. Så spurte jeg hvor lenge siden han hadde skiftet olje. 3 år sa han.

:shock: tipper jeg stokk da. Vant med å skifte max hver 5.000 jeg, aldri mer enn det hvertfall! :shock:

Så jeg måtte ha ny motor i bilen. En god start på et forhold :P

Dette fikk jeg ingenting igjen for, så tviler litt på du kommer gjennom. Men absolutt verdt et forsøk!

#238512  av Rockon GT-R

Ai kjipt! Forbrukerrådet du sendte inn sak til da?

#238516  av mr2cato

Rockon GT-R skrev:Ai kjipt! Forbrukerrådet du sendte inn sak til da?
jepp :)

#238520  av hmsilset

de omegaene er bare dårlig.Har sett samme modeller bli solgt for 40000.Etter ett halvår var det fullt av feil på den.

#238528  av Zz24hours

ved self. ikke hvordan det fungerer deroppe i Norge, men kan du bevise at en defekt skyldes tidligerer ejers forkerte behandling af bilen, kan du vel tage en civil retsag mod manden?

min kærestes far købte for nogle år tilbage en VW Tranporter hvor benzinpumpen kort efter lavede ballade og da værkstedet kunne påvise at der havde været syre igennem valgte han at føre en civil retssag mod tidligere ejer, idet det kun kunne være ham der havde været skyld i fejlen. Det viste sig så at ejeren havde benyttet en benzindunk hvor der tidligere havde været noget syre i og dette havde så beskadiget pumpen

Det endte med der blev indgået forlig hvor ejeren betalte reservedelen og kærestens far sørgede for værkstedsomkostningerne