TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig bremseeffekt st 185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #239814  av grimfer

Jeg er ikke helt fornøyd med bremseeffekten på min gt4.

Bremsene tar helt jevnt, og pedalen går ikke i bunnen, men det er ikke antydning til "hogging", uansett hvor brått jeg tråkker på pedalen.

Jeg får ikke hjulene til å stå på asfalt uansett, slik det er nå... Synes muligens pedalen er litt lav, og at bremseeffekten blir bedre dersom jeg pumper pedalen en gang før jeg bremser skikkelig.

Ingen synlig lekkasje i systemet noen steder heller! Noen som kan hjelpe meg?

#239842  av larsst185

gå over kalippere foran og bak å sjekk at ikke stempler og glidere sitter fast.høres nesten slik ut.

#239843  av Larsen

Prøv å lufte bremsene, eventuelt å bytte bremsevæske.

#240113  av 2fastgt4

når du har luftet og skiftet bremseveske og smurt opp glidere i calipperne og det fortsatt virker litt slapt så kan det komme av at bremseslangene(endene som er av gummi) begynner å bli myke/sprøe/gamle.

men du må huske at det er abs bremser på disse bilene og bremsene er kjent for å ta dårlig.Abs bremser vil ikke låse hjulene dette er for at du skal kunne styre når du foretar en nødbrems.

forøvrig så er det forran i motorommet ved radiator (pasasjerside)2 bokser/releer til abs.koble ut disse.
Da skal du kunne låse bremsene uten problem.
gjorde dette på min da abs sensoren kvella.
Hvis det går greit å låse bremsene da så er det egentelig bare abs som er litt for ivrig på disse bilene :)
dette gjorde at jeg fikk mye bedre bremseefekt når jeg skjørte på rudskogen.

#240515  av grimfer

ABS'en er det ikke, for jeg har en defekt sensor (tror jeg), så ABS er kobla ut.

Jeg skal prøve å skifte bremsevæske og lufte ut. Men vil ikke bilen dra til siden hvis det er noe galt med kalipperne (at de er trege, mener jeg)?

Det er vel sjelden at de er like trege på begge sider?

Kanskje jeg skal satse på å skifte slanger også...

#240541  av wickeddark

grimfer skrev:ABS'en er det ikke, for jeg har en defekt sensor (tror jeg), så ABS er kobla ut.

Jeg skal prøve å skifte bremsevæske og lufte ut. Men vil ikke bilen dra til siden hvis det er noe galt med kalipperne (at de er trege, mener jeg)?

Når du lufta, hadde du åpen den luftenippelen til clutchen? Det glemte nemlig jeg. Og da ble det dårlig bremseeffekt.

#240546  av Rømmling

wickeddark skrev:
grimfer skrev:ABS'en er det ikke, for jeg har en defekt sensor (tror jeg), så ABS er kobla ut.

Når du lufta, hadde du åpen den luftenippelen til clutchen? Det glemte nemlig jeg. Og da ble det dårlig bremseeffekt.
lufte clutchen? har den sammen heng med bremsene?? jeg mulig jeg er dum men men

#240549  av Larsen

wickeddark skrev:

Clutsjen fungere på et helt inviduelt hydralisk system det.

#240742  av wickeddark

gjør den?

Hvor fyller mann på den da?

#240747  av Larsen

wickeddark skrev:gjør den?

Hvor fyller mann på den da?
Mener det skal ligge en beholderrett ved siden av bremseforsterkeren. Gjør ihvertfall det på st205en

#240791  av larsst185

gjør det på st185 og ja