TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp ang kompresjon st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #241416  av wickeddark

Har akkurat fått sammen motoren min.

Men får lav komp, 120psi på syl1 123 på syl2 121 på 3 og 4. Har brukt TTE ståltoppakning 1.4mm og arp studs.

Regner med det er den ståltoppakningen som er årsaken til den lave kompen.

#241419  av wickeddark

Så er det noen tips hva jeg kan gjøre?

Toppen og blokka virka plan også. Kan jeg dra til noe hardere en de 90 nw som det stod på pakka til arp studsa?
 #241420  av Andy_Celica

wickeddark skrev:Har akkurat fått sammen motoren min.

Men får lav komp, 120psi på syl1 123 på syl2 121 på 3 og 4. Har brukt TTE ståltoppakning 1.4mm og arp studs.

Den kompen der var llav, En st185 skal vel org ligge på rundt 180-200 psi så ca 80psi i tap pga 0,4 mm tykkere pakning syntes jeg virker litt rart, Du gjorde reint toppen og blokka før du monterte pakningen?

har bilen gått langt? kan høres ut som om muligens ventielene kan slippe ut litt trykk da, Du bør kanskje få tatt en leak down test disse er da mye bedre en komp test.

#241424  av larsst185

er motoren varm eller kald?

#241428  av wickeddark

Motoren er sånn mellomvarm. Hadde stått 45min til en time etter den hadde hatt driftstemp.
 #241445  av wickeddark

Andy_Celica skrev:
wickeddark skrev:Har akkurat fått sammen motoren min.

Den kompen der var llav, En st185 skal vel org ligge på rundt 180-200 psi så ca 80psi i tap pga 0,4 mm tykkere pakning syntes jeg virker litt rart, Du gjorde reint toppen og blokka før du monterte pakningen?

har bilen gått langt? kan høres ut som om muligens ventielene kan slippe ut litt trykk da, Du bør kanskje få tatt en leak down test disse er da mye bedre en komp test.
8.8-11.5 bar står det i autodata infoen. Det blir vel ca 126psi på det laveste. Men skal jeg få lavere komp av den pakningen?

Pusset og rengjorde flatene ja. Også ventilene. Men slipte ingenting. Motoren går jo bra også, så jeg skjønner ikke dette helt.

#241453  av Larsen

Min har rundt 150-160 psi. Den går også helt greit, men er vist litt i laveste laget. Andreas på forumet her hadde ca. 180 psi etter at han overhalte motoren sin. Planet du blokk og toppen da? Det er vist vanlig da man bruker stål pakning.

#241455  av wickeddark

Larsen skrev:Min har rundt 150-160 psi. Den går også helt greit, men er vist litt i laveste laget. Andreas på forumet her hadde ca. 180 psi etter at han overhalte motoren sin. Planet du blokk og toppen da? Det er vist vanlig da man bruker stål pakning.

Nei planslipte ikke noen av delene. Toppen virka var bein og det samme med blokka. Målte med vinkeljern og følerblad, og det var null mellomrom å spore der.

#241456  av wickeddark

Men 180 psi? Det er jo langt over den verdien autodata oppgir som max på den bilen. 180psi er vel noe slikt som 13 bar. 11.5 var visst max.

#241458  av larsst185

Går ikke motoren din som den skal eller?Kompen er jo rimelig jevn så jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i det egentlig.

#241459  av wickeddark

Jo den går fint. pen gange også. Forutenom ti femten sek etter kaldstart, høres ut som den går på mindre en fire syl.

#241483  av Andy_Celica

Larsen skrev:Min har rundt 150-160 psi. Den går også helt greit, men er vist litt i laveste laget. Andreas på forumet her hadde ca. 180 psi etter at han overhalte motoren sin. Planet du blokk og toppen da? Det er vist vanlig da man bruker stål pakning.
Meg du mener da?

#241488  av wickeddark

Noen som vet hvor mye ARP studsa tåler?

Tenkte jeg kanskje skulle gi de noen newton til?

#241519  av larsst185

hvorfor skal du skru dem hardere til.Det er ikke pakninga som lekker.

#241529  av wickeddark

larsst185 skrev:hvorfor skal du skru dem hardere til.Det er ikke pakninga som lekker.
Ok,

Hva tror du det kan være som lekker da? Rengjorde jo ventiler og alt også. Eneste jeg kan tenke meg er at ventilene ikke er riktig justert. Misstenker at noen har revet ned løfterne som jeg hadde arrangert i riktig rekkefølge, for nå tikker den, det gjorde den ikke før.

Kan jo også være noe med kaldstarten som gjør at den høres ut som en sjark til å begynne med...