TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Brivledd\akslig

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #241452  av Creep

Heisann.

På min 89 modell GT4 trenger jeg nye drivakslinger eller ledd forann. SÅ jeg lurer på om noen vet om akslingene eller drivledda fra 1,6l eller andre passer overens? Har lett på mange hoggeri sider, og bare kommet over akslinger fra 1,6, og en aksling fra en 2,0 GT. Vil den fra 2,0 GT passe? Alle er jo fra rundt 88 mod, men det skal vel ikke ha noe å si ettersom det kom ny i 90...

Alle svar mottas med takk.

#241495  av Amund

drivknute fra st185 passer, og camry v6. men skal du ha heil aksling har du langt mindre valg. skal eksistere noen frå mr2 sc som har riktig lengde, men de er enda meir sjelden enn de du har.
om eg ikkje husker feil, så er akslingene dine, st165, kortere enn st185 og st205... men du kan bruke ledda fra de bilene... (siden du sier 1989 modell så regner eg med at det er st165 du har)

#244035  av Creep

Passer da både de ytre og indre drivleddene? Både fra nyere GT4 og Camry V6? Sliter som bare f for å finne drivledd eller hele akslinger. Merkeverkstedet var det ikke så veldig mye hjelp i, for de ville jo ikke sjekke om drivledda fra nyer modeller passet. Men nok om det. Er det noen som kan ha tips om hvor jeg kan finne deler? Virker som jeg har den eneste 89 modellen omtrent. Har jo tømt lagrene her i landet for div småplukk så...

All hjelp mottas med veldig stor takk, har lyst til å beholde denne bilen.

#244091  av Amund

eg har brukt de ytre og indre leddene fra camry v6 og st185 på mr2 turbo akslinger før, så det passer. Forskjellen er selve akslingen, camry og st185 har lengre akslinger. st165 og mr2 turbo har samme lengde på aksling, men ytre ledd er forskjelligt.

Eg har ytre ledd fra camry og celica liggende, men trenger de selv når dei eg har no ryker....

#244219  av Creep

Jeg har sett noen ytre ledd på en webshop i england, men der var det litt forskjellig mål på taggene. Var også på ett verksted, og han fant noen ytre drivledd fra st185, men der var det forskjell på de med automat og manuell kasse, og hos noen andre var det forskjell når det var med eller uten abs bremser. Så jeg vet ikke helt hvilken som passer... Indre ledd har jeg ikke funnet noen steder.
Er det noen som har tips om det er noen gode forhandlere på nett? Trenger jo ikke å være norske heller da...

#244896  av Creep

Er det forskjell på drivledda hvis det har vært automat kasse, eller om det har vært med abs eller uten?

#244926  av Amund

ST185 med automat? har aldri hørt om en gt4 med automat eg... men men...
På gt4 med og uten ABS, er forskjellen ABS ringen på drivknuten :wink:
Husk at det er GT4 du må ha drivledd frå, ikkje vanlig GTi :wink:

#244953  av Creep

Ja jeg vet att jeg må ha fra GT4. Ettersom man kan bruke drivledda fra camry v6, så fant jeg en hel akslig men den var fra automat. Vet ikke om det blir forskjell på ledda da men...

#245078  av Amund

Creep skrev:Ja jeg vet att jeg må ha fra GT4. Ettersom man kan bruke drivledda fra camry v6, så fant jeg en hel akslig men den var fra automat. Vet ikke om det blir forskjell på ledda da men...
Hvilken årsmodell er det? Automat akslingene er nemlig nesten lik manuell :wink:

#245104  av Creep

Det er fra en 88 modell Camry

#245115  av Amund

Eg brukte drivknutene frå slik aksling, frå 1988modell camry V6 automat, på drivakslingene frå ein 1992 mr2 turbo. Så det skal passe.
Med mindre det er forskjeller ute å går på st165 som eg har gått glipp av :roll: