TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Anlegg i celica!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #241566  av Okstad

Hei! Vet alt for lite om bilstero og lurte på om noen har linker til sider evt kan forklare meg litt av hvordan ting kobes sammen. :oops:

Vi har jo batteriet +\- , høytalere, sub, forsterker, kondensator, cd-spiller osv..

Leita ei stund på nettet men ble liksom ikke noe klokere :s
Noen som har et par minutter bare for og forklare meg det grunnleggende liksom. Trenger hjelp! :wink:[/b]

#241662  av RageRod

Meiner eg såg noko på nett som forklarte dette greit. Ska prøve å leite det opp. :)

Det viktigaste er at den negative ledningen som skal kobles på forsterkeren er jordet til ramma i bilen, gjerne på samme side(bilen) som batteriet er jordet. Da slipper du disco-lys-effekten. Viss det ikkje hjelper trenger du ekstra batteri som med fordel kan plasseres bak.

Den positive ledningen fra batteriet framme til forsterkeren bak, kan godt få sikring i begge ender. Denne ledningen bør være så stor at den kan brukes til ekstra batteri viss det er aktuellt seinere eller viss du vert plaga av disco-lys-effekten.

Kondensatoren bør monteres nær forsterker. Veldig viktig at positiv vert kobla til positiv og negativ til negativ, ellers har du ei lita handgranat foran deg.

Det lønner seg å legge signalkabler(phono) og høytaler-ledninger på ei side av bilen, samt ha straumførende kabler på den andre sida i bilen. Ofte smart å merke desse kablane da det gjerne vert nokre stykker som skal kobles til forsterker. For høytalere er det og viktig at du er konsekvent med kva ledning som er positiv.

Bruk alltid gummigjennomføringer der det trengs, slik at ingen kabler over tid vert avisolert. Om du har plass og vil sikre deg enda meir kan eit K-rør være greit å legge kablane i.

Elles lønner det seg alltid å tegne opp ei grovskisse med komponenter og kva kabler som trengs og kvar dei skal ligge i bilen. Viss du skal ha ekstra belysning som ledlys eller neon kan det lønne seg å legge ned kabler for dette samtidig som ein installerer eit annlegg. Ein får oxo ferdige flex-rør med kabler inni som passer fint til kobling av ekstra innvendig belysning. :)

#241967  av Okstad

Okei :D

hadde vert supert vis du hadde laga en enkel eksempeltegning i paint, bare son fra batteri osv.. :roll: