TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• motorolje valg ??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #242672  av bluesmoke

er det nioen som har et godt tips om valg av motorolje til celica gt4 90mod andre tips ang gt4 mottas med takk

mvh

bluesmoke

#242804  av larsst185

Hvilken kjøring bedriver du?Banekjøring ect?

#242891  av bluesmoke

nei jeg kjører ikke på bane, men det hender jo man bruker utstyret litt :) så jeg vil jo helst ha noe som er bra for mortoren. jeg har planer om å kanskje dra bilen ut på en bane men da jeg kjøpte bilen for et par uker siden så har jeg ikke fått gjort noe slikt enda men som sagt har jo lyst så jeg vil ha noe olje som liker litt røff behandling

#242897  av larsst185

ok.jeg kjører castrol sin 10w60 olje på sommeren pga oljen ikke skal bli for tyntflytende ved høy oljetemp.Uansett så vil enhver god olje funke.jeg brukte toyota sin 5w40 olje i mange år uten noe som helst problemer.Er mange forsskjellige meninger om denne saken. eneste jeg mener du MÅ gjøre er å bruke en helsyntetisk olje.

#242899  av bluesmoke

ok takker for alle tips

#242907  av premo

jeg kjører med redline 15w50 på min st205, men den er ikke ideell på vinteren da :)
er ganske dyr men en god olje. de selger den på mekonomen. men ikke kjøp oljefilter der har jeg hørt.

#242931  av Christian

Er veldig fornøyd med Agip olja. Brukte statoils lazerway 5-40 i ca 5 år tidligre uten problemer. Og motorene mine får kjørt seg godt :)

#242969  av wickeddark

Jeg bruker Mobil1 0 40, blir den for tynn?

#242979  av mabogis

Castrol SLX er også en bra olje..

#243111  av defred

All fullsyntetisk olje kan brukes, pass bare på og ta regelmesige oljeskift. :)

#243526  av 2fastgt4

jeg brukte først mobil 5-50.

og så har jeg for det meste brukt castrol sin 10-60.

og valvoline sin 10-60

valvoline sin er den billigste her og kanskje den du får mest for pengene for.

mobil en er vel kanskje den som er mest alround her,men den blir veldig tynn ved hardkjøring og forbrukes merkelig fort.

castrol sin er den som holder best på konsistensen og dermed blir forbruket minst på denne men den er litt dyr i innkjøp.

i lengden er kanskje castrol den billigste pga lavt forbruk .Men valvoline ligger ikke så langt etter.
Hvis jeg ikke husker feil så er vel den valvolinen semisyntetisk.

vet ikke altfor mye om smøreegenskapene på disse men på min gt4 og nesten bare banekjøring var dette aldrig noe problem.

det eneste negative her er at med mobil en olja måtte jeg etter fylle minst 3 ganger så ofte som de 2 andre. :D

#243530  av 2fastgt4

kan jo nevne at jeg har kjøpt meg en opel astra95`mod med 1,6 16v
den var det mobil 0-40 på og der etter fylte jeg med 5-40.
på 120 mil etterfylte jeg ca 1,4 liter.
Bensin forbruket ligger på mellom 0,53-0,6 :shock: (skjører pent med denne :D

skifta olje og fylte da på valvoline sin 10-60 siden jeg hadde dette liggende.
nå har jeg skjørt 170 mil og det er bare litt antydning på peilepinna.
den er ca på 3/4 på peilepinna

#243734  av ventreC

2fastgt4 skrev:skifta olje og fylte da på valvoline sin 10-60 siden jeg hadde dette liggende.
3/4 av peilepinna? det er vel litt mye! du skal jo bare fylle mellom de to strekene vettu :lol:

#244025  av Mani@c

ventreC skrev:
2fastgt4 skrev:skifta olje og fylte da på valvoline sin 10-60 siden jeg hadde dette liggende.
3/4 av peilepinna? det er vel litt mye! du skal jo bare fylle mellom de to strekene vettu :lol:
:shock: :lol: :lol: :roll:

#244184  av 2fastgt4

skal det ikke fylles helt opp da :shock: :? :?: