TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilke Turbomodeller er egentlig best ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #243030  av Mr2Even

Hvilke Turbomodeller er best ? Hvilke gen er best å satse på visst jeg skal konvertere ? Er det den siste, gen3 best, eller gjelder ikke nyest=best i dette tilfelle?

#243033  av marlboro1310

Jeg har 3.genmotoren og er stoooooorfornøyd...går som bare faen! :lol: :lol:

#243040  av Mr2Even

marlboro1310 skrev:Jeg har 3.genmotoren og er stoooooorfornøyd...går som bare faen! :lol: :lol:
Hehe :lol: Høres veldig bra ut. hvor mye kjøpte du rear cutten for og hvor langt hadde den gått?

#243044  av marlboro1310

Motoren og arbeidet ble utført av disse gutta http://www.trstuning.no/
de har laang fartstid på ombygging av japanske sportsbiler.
Prisen på mitt rearcut var 42 000,-

Når det gjelder kmstanden på selve motoren og girkassen,var det ikke opplyst om.TRS stiller garantier til motorene og delene de tar med hjem fra Japan,en slik bedrift har ikke mulighet til å holde på med nå sleskerier og tull..
Vet at tilstanden på mitt rearcut var svært bra,og jeg kunne ikke vært mere fornøyd med resultat og den service jeg fikk.
Eneste faenskapet var at på vei hjem,etter å ha kjørt 2134km slo jeg hull i en fleksidel på Blitzeksosen...det var J***** irriterende,kan liksom ikke leve med frieksos på en slik sak :roll:
Uansett ny fleksidel er underveis,så det blir ordnings :wink:
Veiene i NordNorge trenger TOTALOVERHALING I H******* :evil:

#243057  av jumbo

det er mye uenigheter rundt GTE og ulike revisjoner.... 3.gen er sterkest originalt og etter det jeg har klart å plukke opp er de vel tilnærmet like trimbare...

så til det som er mer synsing.... 3.gen har bedre turbo. 3.gen har bedre luftinntak, og map sensor isteden for luftmengdemåler...

koker vel aller mest ned til hvor mye du tenker å gjøre ut av det... skal du ha en motor tilbærmet original vil en 3.gen gi langt mer... skal du gjøre drastisk tuning spiller det vel langt mindre rolle ettersom du kommer til å bytte ut på langt nær alle komponentene som skiller de to utgavene uansett...

#243062  av inzane2012

jumbo skrev:det er mye uenigheter rundt GTE og ulike revisjoner.... 3.gen er sterkest originalt og etter det jeg har klart å plukke opp er de vel tilnærmet like trimbare...

så til det som er mer synsing.... 3.gen har bedre turbo. 3.gen har bedre luftinntak, og map sensor isteden for luftmengdemåler...

koker vel aller mest ned til hvor mye du tenker å gjøre ut av det... skal du ha en motor tilbærmet original vil en 3.gen gi langt mer... skal du gjøre drastisk tuning spiller det vel langt mindre rolle ettersom du kommer til å bytte ut på langt nær alle komponentene som skiller de to utgavene uansett...
skal ikke si noe sikkert her, men mener og ha lest her i noen andre poster om dette emnet at forskjellen på en 2.gen og en 3.gen blir ganske minimal vist du tenker deg over 300 gamp...men er det ikke og slik at ved en AFM måler så kan du trimme litt mer før du må begynne og forandre så mye på bensin/luft forholdet enn det du må med en map sensor? eller gjelder ikke dette før du begynner med seriøs trimming alla markus style??

#243070  av Larsen

En fin liten regel jeg fant på mr2oc.
3gen 3sgte er best egnet under 300hp
2gen 3sgte er best egnet over 300hp

Det har mest å gjøre med at toppen på 2gen er mye større portet en det 3gen er.

Eller så er det nok som inzane2012 skriver at 2gen motoren har maf sensor og tåler blandt annet at du setter på milde kammer uten å måtte bytte ecu (ubekreftet), mens 3gen motoren er mer følsomt overnfor sånt, men har litt mer Hk og tåler å bli kjørt med åpen dumpventil (som kun burde være et argument for volvo rånere osv.)

#243159  av Morten

Larsen skrev:En fin liten regel jeg fant på mr2oc.

Akkurat det der er en "mr2oc-sannhet" som bl.a. folk i australia ler så de griner av.... noe som gjør at jeg ikke ville tatt det for automatisk god fisk uten å sjekka begrunnelser grundig :wink: Ellers er en konkret forskjell at 3.gen har bedre kjølekanaler i toppen. Samtidig er ting som innsugsmanifold billigere og lettere å få fatt i til 2.gen siden markedet er større der.

#243172  av Mr2Even

marlboro1310 skrev:Motoren og arbeidet ble utført av disse gutta http://www.trstuning.no/
de har laang fartstid på ombygging av japanske sportsbiler.
Prisen på mitt rearcut var 42 000,-

Når det gjelder kmstanden på selve motoren og girkassen,var det ikke opplyst om.TRS stiller garantier til motorene og delene de tar med hjem fra Japan,en slik bedrift har ikke mulighet til å holde på med nå sleskerier og tull..
Vet at tilstanden på mitt rearcut var svært bra,og jeg kunne ikke vært mere fornøyd med resultat og den service jeg fikk.
Eneste faenskapet var at på vei hjem,etter å ha kjørt 2134km slo jeg hull i en fleksidel på Blitzeksosen...det var J***** irriterende,kan liksom ikke leve med frieksos på en slik sak :roll:
Uansett ny fleksidel er underveis,så det blir ordnings :wink:
Veiene i NordNorge trenger TOTALOVERHALING I H******* :evil:
Ok det var mye penger, bra du ble fornøyd da :wink: var det med innstallasjon? En ok orginal Turbobil får man visst kjøpt for rundt 16000,- før frakt fra japan, men frakten er veldig dyr derifra (blir fort det dobbelte).

Du får sparkle igjen hullene i veiene der oppe i Nord eller lage off-road av mr2'en! :lol:

#243177  av Mr2Even

inzane2012 skrev:
jumbo skrev:det er mye uenigheter rundt GTE og ulike revisjoner.... 3.gen er sterkest originalt og etter det jeg har klart å plukke opp er de vel tilnærmet like trimbare...

skal ikke si noe sikkert her, men mener og ha lest her i noen andre poster om dette emnet at forskjellen på en 2.gen og en 3.gen blir ganske minimal vist du tenker deg over 300 gamp...men er det ikke og slik at ved en AFM måler så kan du trimme litt mer før du må begynne og forandre så mye på bensin/luft forholdet enn det du må med en map sensor? eller gjelder ikke dette før du begynner med seriøs trimming alla markus style??
Det eneste aberet med gen3 er vel den map sensoren, eller så er det vel bare positivt. Var ikke den map sensoren veldig dyr eller var det luftmengdemåleren som var dyr?

#243206  av Larsen

Morten skrev:
Larsen skrev:En fin liten regel jeg fant på mr2oc.

Akkurat det der er en "mr2oc-sannhet" som bl.a. folk i australia ler så de griner av.... noe som gjør at jeg ikke ville tatt det for automatisk god fisk uten å sjekka begrunnelser grundig :wink: Ellers er en konkret forskjell at 3.gen har bedre kjølekanaler i toppen. Samtidig er ting som innsugsmanifold billigere og lettere å få fatt i til 2.gen siden markedet er større der.
Jeg leser jo ukritisk til alt jeg :)
Angående det med portene er større er jo et faktum som er ganske sikkert da, men hvor mye betydning det har å si er jo et annet spørsmål. Nå er det nok langt flere 3gen mr2er i australia enn det er i statene da så hvem som har rett er vel så som så.

#243269  av marlboro1310

Mr2Even skrev:[quote="Ok det var mye penger, bra du ble fornøyd da :wink: var det med innstallasjon? En ok orginal Turbobil får man visst kjøpt for rundt 16000,- før frakt fra japan, men frakten er veldig dyr derifra (blir fort det dobbelte).

Du får sparkle igjen hullene i veiene der oppe i Nord eller lage off-road av mr2'en! :lol:

Nei...installasjon kom i tillegg,kan si at hele prosjektet var kostbart i seg selv :P men sånn blir det når man leier et helt mekaniker team til å gjøre jobben,jeg er ikke kvalifisert til slike inngrep,og jeg var interessert i at det skulle gjøres profft,og at jeg fikk topp kvalitet for pengene :D
Galskap egentlig :lol: men når man elsker bilen sin,og gjerne vil ta neste steg...er det ikke galt i det hele tatt,pengen ville uansett blitt brukt til ting som hadde ødelagt vett og forstand uansett 8)

Angrer ikke et sekund...

#243479  av Mr2Even

marlboro1310 skrev: Nei...installasjon kom i tillegg,kan si at hele prosjektet var kostbart i seg selv :P men sånn blir det når man leier et helt mekaniker team til å gjøre jobben,jeg er ikke kvalifisert til slike inngrep,og jeg var interessert i at det skulle gjøres profft,og at jeg fikk topp kvalitet for pengene :D
Galskap egentlig :lol: men når man elsker bilen sin,og gjerne vil ta neste steg...er det ikke galt i det hele tatt,pengen ville uansett blitt brukt til ting som hadde ødelagt vett og forstand uansett 8)

Angrer ikke et sekund...
Veldig bra og få det profft utført ja og når du ikke angrer er det nok veldig bra :wink: Bra å ha en kostbar hobby! :lol: Bilen har jo med det inngrepet fått en høyere verdi så det er nok ikke så bortkastet, og gleden blir jo ikke akkurat mindre når man kjører og det er tipp topp stand :D

Hvor lang tid brukte de på instllasjonen?

#243487  av marlboro1310

De holdt vel på i etpar uker med bilen i strekk...de skifta reg.rem,vannpumpe,clutch,utløser og alt slikt småpjesk oxo mens de var igang,så da var det bare å kjøre bilen nordover etter etpar flyreiser 8)
Har aldri vært mere spennende å kjøre bil,men tør jo nesten ikke trø skikkelig på og merke at det er liv i motoren siden politiet omtrent BOR i veikanten her om dagen :cry:

#243620  av Mr2Even

marlboro1310 skrev:De holdt vel på i etpar uker med bilen i strekk...de skifta reg.rem,vannpumpe,clutch,utløser og alt slikt småpjesk oxo mens de var igang,så da var det bare å kjøre bilen nordover etter etpar flyreiser 8)
Har aldri vært mere spennende å kjøre bil,men tør jo nesten ikke trø skikkelig på og merke at det er liv i motoren siden politiet omtrent BOR i veikanten her om dagen :cry:
I et par uker?! Det var lenge. Var er egentlig vitsen med mye gamp da? :lol: