Ikke at jeg er ekspert, men høres ut som det kan være en av ventilene som er gått i stykker
(kilt seg fast i ventil setene) og lekker luft, og da du tar av lokket, så mister motoren den lille motstanden som blir i toppdekselet (ikke at jeg trur den klarer å lage komp der, eller mister vakuum fra innsugsmanifolden) og da kan den tape turtall. Men som sagt er ikke 100 % sikker på dette. Men høres veldig sannsynlig ut. Ikke kjør for mye med det.
Siden dette er en VVT, kan kanskje det være noe galt med hydraulikken til ventil justeringen. Kanskje den lar ventilen stå åpen av en eller annen grunn. For vvt teknologien skal jo løfte ventilene høyere og lengere på høyere turtall for å slippe til luft som kanskje hadde blitt strupet på en annen motor, denne funksjonen styres av ECU'en. Her kan det være at hvis den holder ventilene for lenge oppe pga ventilsetene så kan motoren gå dårlig på lave turtall, ubrent brennstoff osv som går ut i eksosen.
VVt saken kan du forøvrig se en illustrasjon av her:
Illustrasjon
HÃ¥per jeg ikke driter meg ut her.

Forresten så mener jeg disse motorene lekker ørlite luft i starten, når de er helt nye før de har fått justert seg helt.
EVT:
Hvis du har en kompresjonstester, så kan du skru av alle pluggene og holde denne mot hullet til pluggene og kjøre bilen på startern. (Ikke lenger enn 15 sekunder om gangen). Får du veeeldig lave verdier så er det ventilene garantert, siden det blåser ut i toppsdeksele, da finner du også hvilke sylinder dette er på. Aner ikke hva normal verdiene er på den motoren, kanskje rundt 6-8 bar. No idea.
Lykke til.