TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen strømspørsmål

• Spørsmål, råd og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #244216  av bjornix

Skal straks i gang med å montere carputeren i Celica'n, men da strøm ikke er min spesialitet forhører jeg meg her så jeg ikke setter fyr på hele børsa når jeg holder på :P

Hadde tenkt til å bruke en relativt feit kabel fra batteriet. Denne skal gi strøm til cd-spiller, forsterker og carputer. Planen var da å bruke strømtyver slik at den tjukke ledningen forgrener seg ut i tynnere ledninger til hver av komponentene. Er dette en grei løsning?

Kan jeg bruke samme variant på jording? Tre tynne ledninger som går sammen til en tjukk eller er det bedre å bruke ledninger som er separate fra hverandre, men har samme jordingspunkt? Hvordan bør i så fall tykkelsen på disse være? Lik som strømledningene?

Av nysgjerrighet: Hva blir effekten av å koble jord på + og strøm på - på et apprarat?

#244224  av angrykid

Vel, det du burde prøve å få tak i deg, er en koblingsblokk. Med den kan du ha en tykk kabel inn, og flere tynne ut. Dette er nok en myyyye greiere løsning enn strømtjuver. :) Koblingsblokk har dem sikkert enten på bilradiospesialisten eller andre bilstereoshop'er rundt omkring, installbay.no iceaudio.no eventuelt.

Jording burde du bruke en så kort som mulig jordingskabel fra det apparatet som du skal bruke. En forsterker ligger sjelden i nærheten av headunit'en i bilen, så tre forskjellige jordingspunkt er nok å anbefale, ja. Når det gjelder å koble carputer'en, så skal vel denne ha 220v i stedet for 12v, eller er jeg helt på jordet? Hvis den skal ha 220v, så må du ha en omformer til dette. Kan fåes kjøpt på http://www.microplex.no eller andre lignende shops.

Effekten av å snu koblingene vil mest sannsynlig føre til brent/ødelagt/svidd elektrisk utstyr. :D

#244233  av sindrejl

finnes egne strøm omformere til carputers så det er ikke noe problem :) 12v inn.

#244346  av bjornix

angrykid skrev:Vel, det du burde prøve å få tak i deg, er en koblingsblokk. Med den kan du ha en tykk kabel inn, og flere tynne ut. Dette er nok en myyyye greiere løsning enn strømtjuver. :) Koblingsblokk har dem sikkert enten på bilradiospesialisten eller andre bilstereoshop'er rundt omkring, installbay.no iceaudio.no eventuelt.
Enig der. Da tenker jeg at jeg skal gå til innkjøp av en slik koblingsblokk.
angrykid skrev:Jording burde du bruke en så kort som mulig jordingskabel fra det apparatet som du skal bruke. En forsterker ligger sjelden i nærheten av headunit'en i bilen, så tre forskjellige jordingspunkt er nok å anbefale, ja. Når det gjelder å koble carputer'en, så skal vel denne ha 220v i stedet for 12v, eller er jeg helt på jordet? Hvis den skal ha 220v, så må du ha en omformer til dette. Kan fåes kjøpt på http://www.microplex.no eller andre lignende shops.
I mitt tilfelle vil forsterker og HU ligge ved siden av hverandre under setet. Det blir kun en midlertidig løsning der HU driver de fire høyttalerne og forsterker driver sub frem til jeg får kjøpt en 5 kanals forsterker. Men da er uansett korte ledninger å prioritere fremfor at de har samme jordingspunkt? Carputeren går forresten på 12V som sindrejl påpeker, så det skal gå greit :)
angrykid skrev:Effekten av å snu koblingene vil mest sannsynlig føre til brent/ødelagt/svidd elektrisk utstyr. :D
Der ser du hvor god greie jeg har på sånt. Trodde resultatet var at appratet bare ikke startet jeg.

#244613  av chris

Husk å legg jordingskabel mellom headunit og forsterker. Dette skal alltid gjøres!
 #244615  av chris

bjornix skrev: Av nysgjerrighet: Hva blir effekten av å koble jord på + og strøm på - på et apprarat?
Det blir som angrykid sier, kortslutning, og kan faktisk føre til brann i bilen.

#244694  av bjornix

chris skrev:Husk å legg jordingskabel mellom headunit og forsterker. Dette skal alltid gjøres!
Kan du utdype litt? :)

#244898  av chris

bjornix skrev:
chris skrev:Husk å legg jordingskabel mellom headunit og forsterker. Dette skal alltid gjøres!
Kan du utdype litt? :)
Alltid når man monterer en forsterker, så skal det legges en ekstra jordkabel mellom chassiet på spilleren/headuniten og til jordingen på forsterkeren.

#244917  av bjornix

Det var jeg ikke klar over gitt. Takk for rådet!

#245003  av lauby_f

Alltid når man monterer en forsterker, så skal det legges en ekstra jordkabel mellom chassiet på spilleren/headuniten og til jordingen på forsterkeren.[/quote]

tok ikke den nå heller jeg.. kan du prøve en gang til? en kabel fra jord på forsterker til chassiet på headunit? :?

#245242  av chris

lauby_f skrev: tok ikke den nå heller jeg.. kan du prøve en gang til? en kabel fra jord på forsterker til chassiet på headunit? :?
Kan godt gjenta det en million ganger, men ja, du har helt riktig. En kabel fra jord på forsterker til chassiet på headunit/cdspiller. :)

#245435  av Lverket

Ahh. da lærte jeg noe nytt og. Trudde du babla om remote kabelen. Men da skal jeg også fikse det.

#245451  av Kewm

chris skrev:
lauby_f skrev: tok ikke den nå heller jeg.. kan du prøve en gang til? en kabel fra jord på forsterker til chassiet på headunit? :?
Kan godt gjenta det en million ganger, men ja, du har helt riktig. En kabel fra jord på forsterker til chassiet på headunit/cdspiller. :)
Er dette en ekstra fårhåndsregel? Eller er det noen fordeler med det lydmessig?

#245552  av chris

Kewm skrev:
chris skrev:
Er dette en ekstra fårhåndsregel? Eller er det noen fordeler med det lydmessig?
Det er kun en ekstra "sikring", eller forhåndsregel ja. Det kan føre til kjedelige situasjoner hvis f.eks. jordinga til forsterkeren løsner og forsterkeren prøver å hente jording gjennom signalkablene fra spilleren. Derfor den ekstra jordkabelen. Er ikke så mange som gjør dette, men det skal altså gjøres i alle tilfeller hvor det monteres forsterker. Har sett nok spillere med brente linjeutganger i det siste.

-edit-
Det KAN gjøre forbedringer på lyden også. Sjansen for støy er mindre om man har denne ekstra jordkabelen.

#245614  av lauby_f

enkelt og greit :wink: hvor tykk kabel er det ideelt å bruke her?