TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montering av eksos bandasje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #244474  av larsst185

Skal få varme isolert dp og forskjellig nå.å lurer på om det er noen spes framgangsmåte for festing av eksos bandasjen.Mener jeg har hørt om at den skal dyppes i vann først?Skal man legge den "kant i kant" eller i flere lag?

#244477  av csstian

Har sett på discovery at di dypper det i vann,å legger det på med overlapp.

#244480  av larsst185

ja.det jeg og har nemlig men er usikker på om det gjelder alle typer.er vel for at det skal få sitte ordntlig.Har helst sett at det ikke skulle være overlapp så jeg klarer meg med den rullen jeg har :)

#244497  av csstian

Kan vell kanskje være et problem at det løsne vess det ikke er overlapp.Hvis du ikke får festet det med en slangeklemme oppe og nede.Men er vell fare før at den løsner ganske fort når det blir varmt å kald hele tiden.

#244518  av larsst185

jepp,får se ka æ gjør.Fulgte med klemmer alla de som er med universale mansjetter..

#244521  av sleeper

du skal dyppe det i vann før du legger det åp.. men det skal ikke være dryppende vått når du legger det på, bare godt og fuktig.. ( skal kjennes vått ut men ikke dryppe)

så skal det legges på med 50% overlapp ( dvs at den blir liggende dobbel hele veien.. )
hvis du ikke får festet det helt i start og slutt så funker det veldig bra og brukle ståltråd og feste det med den..

#244664  av peterK

Kan vel legge til at man kan og bør gå over med sprutflaske og vann i ettertid, slik at man unngår frynsene.

#244704  av wickeddark

Bare sånn av nyskjerrighet, hvor mye hjelper en sånn bandasje på?

#244727  av larsst185

iflg folk som bruker dette er det meget effektivt,men du får mer varme flytta bak i eksosen.Jeg gjør det mest pga dp er nært oljekjøler og at jeg har screamer pipa som også avgir noe sykt med varme.Det meste av originale skjold passer ikke lengre pga td06 turboen...

#244751  av sleeper

wickeddark skrev:Bare sånn av nyskjerrighet, hvor mye hjelper en sånn bandasje på?
det hjelper MYE! men vær litt forsiktig med det på eksosmanifoiler laget av sortstål.. kjører du VELDIG hardt så kan det hende du får høyere temp en stålet egentlig tåler og det går i oppløsning.. ( sett det skje på biler som her blir kjørt med HØY eksostemp! ( 940grader++)

men på rustfritt så er det ikke noe problem..

#244756  av larsst185

dvs at å ha det på original manifolden er ulurt?

#244758  av sleeper

larsst185 skrev:dvs at å ha det på original manifolden er ulurt?
trur nok det går greit på org manifoil.. er ikke vanlig sort stål, men støpejern.. + at gods er MYE tykkere..
men hvordan du skal greie og få surra det på uten at det ser ut som et raus er jeg kansje mer spent på..? :wink:

#244765  av larsst185

Blir nok seende ut som fy fan,men så er ikke manifolden noe glansbilde slik den er nå heller. :)