TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Is200 med 3sge?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#29786  av CelicaTurbo

tror ikke IS200 leveres med den motoren i europa, kun i japan. Det er da samme 3S-GE motoren som MR2 og Celica har, bare med VVT-I på både eksos- og innsugkamaksel, motoren kalles "BEAMS" egentlig, fra 98-99 en gang og har fra 200-217hk.. litt bilder og grafer av to forskjellige 2.0 litere for Altezza finnes her:

http://www.toyota.co.jp/Showroom/All_to ... mechanism/

Bilde

#29799  av @lpher

CelicaTurbo skrev:tror ikke IS200 leveres med den motoren i europa, kun i japan.
Correctemundo!! ;-)

...og for en motor å ha i en velbalansert bakhjulstrekker?!! ;-)
Hadde denne bilen kommet til europa som noe annet enn Lexus så ville den nok ha hatt denne motoren...antar jeg ;-)

@lpher

#29802  av larsst185

Henning solberg var her oppe for et par år siden i shell regi på toyota dær jeg jobba.Har hadde med seg WRC corollaen.I den sto det en motor som var helt klin lik (nesten) 3S-GTE motoren,men han sa det var en Lexus motor!?Han snakker vel sikkert sant menne forstår ikke helt. :shock:

#29819  av CelicaTurbo

hm, jeg trodde virkelig at det stod en 3S-GTE i Corollaen jeg da?

Se her: http://www.rallycars.com/Cars/Toyota_GT ... a_WRC.html

og her: http://www.tte.de/wrc-details.html (merk dette er url til TTE's infosider)

#29826  av CelicaGT

Henning Solberg var hos den lokale toyota forhandlern her for eit par år sidan og da sa han at blokka på motoren var fra en 2.0 lexus.

#29829  av @lpher

CelicaGT skrev:Henning Solberg var hos den lokale toyota forhandlern her for eit par år sidan og da sa han at blokka på motoren var fra en 2.0 lexus.
En WRC Corolla har som Kristian sier....en 3S-GTE motor i utgangspunktet. Den har ihvertfall ikke en 1G-FE som er den ENESTE 2.0 motoren i Lexus lineup'en ;-)

Men det kan jo være at han blander inn 3S-GE som er tilgjengelig i Altezza RS200? (japan only) Men den finnes jo ikke med turbo da...

Eller konsentrerer han seg kun om kjøringa..og nul om teknikken?!

@lphjer

#29834  av CelicaGT

Trur Henning Solberg er rimlig oppdatert når det gjelder teknikken på bilen :)
Han sa iallefall at blokka var fra lexus...(det var ein lørdag han var der så kanskje han hadde tatt seg nokken sterke dråper og berre sto og bollsa 8) )

#29954  av @lpher

CelicaGT skrev:Trur Henning Solberg er rimlig oppdatert når det gjelder teknikken på bilen :)
Me thinks so too...
CelicaGT skrev: Han sa iallefall at blokka var fra lexus...(det var ein lørdag han var der så kanskje han hadde tatt seg nokken sterke dråper og berre sto og bollsa 8) )
Kan det være at de bruker 3S blokk fra Altezza RS200...parra med GTE toppen fra fks. Clainda GTT? Does that make any sense eller? ...er det noe vits i noe sånt?

@lpher

#29975  av CelicaTurbo

tror egentlig det ikke er noe å spekulere i, når TTE som designet disse bilene sier at det er en 3S-GTE så kan vi nok anta at motoren også er basert på denne, men det er jo mulig dem henter toppen eller noe fra en Lexus :)

#29979  av larsst185

han presiserte flere ganger at dette IKKE var en 3S-GTE men en Lexus motor. :roll:

#29981  av CelicaTurbo

okay, da får vi leve med spørsmålet tenker jeg :) Jeg synes jo det er litt rart at de offisielle nettsidene for selskapet som bygget bilen hans skriver i sin historiske info at det stod en 3S-GTE i Corollaene som ble brukt i WRC :) Men slik nettinfo kan jo også være feilaktige så klart :)

#29983  av larsst185

nei.d skulle jo være meget rart om de nettstedene tar feil.og fatter ikke hvorfor den ser ut som en 3S-GTE og ikke er det.Var på kurs hos toyota norge i drammen før jul og en fyr dær sa akkurat det samme,det er en Lexus motor,3-SGTE`n er for svak.Orka nesten ikke høre på han i det hele tatt. :x

#29999  av @lpher

larsst185 skrev:nei.d skulle jo være meget rart om de nettstedene tar feil.og fatter ikke hvorfor den ser ut som en 3S-GTE og ikke er det.Var på kurs hos toyota norge i drammen før jul og en fyr dær sa akkurat det samme,det er en Lexus motor,3-SGTE`n er for svak.Orka nesten ikke høre på han i det hele tatt. :x
Wierd...for 1G-FE motorn som sitter i IS200 er faktisk UR-gammel....så vidt jeg kan se så har den sitt opphav midten på syttitallet!! Så jeg kan ikke helt skjønne at de mener at den skal være mer avansert, eventuelt tåle mer, enn 3S-GTE motorn....spørs om vi må kjøre Kristians linje...og bare forholde oss til det vi vet pr. idag...å gi litt blanke inntil det kommer flere fakta på bordet? ;-)

@lpher

#30055  av CelicaTurbo

det er vel også sannsynlig at det er en hybridmotor av et slag, men at 3S-GTE'en skal være for svak er litt vanskelig å tro egentlig siden det stort sett er denne motoren Toyota har brukt i all motorsport annet enn Formel 1 :)