TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har hatt 4 hjulskontroll...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #245603  av lasse

Har hatt bilen inne til 4 hjuls kontroll i dag etter et ublidt møte med en kanstein i vinter og bytte av stabstag.
Visste ikke at hjulvinklene var så på trynet som de var, må bare si FY F*** så moro det er å kjøre nå!!
Vanligvis har bilen begynt å understyre når jeg har pressa skikkelig i svingene, men nå går det på skinner, plutselig er det jeg som ikke tør mer, og ikke bilen som setter begrensningene...
Har også blitt kvitt subbinga på høyre fremhjul ved full sving :D

Har forøvrig hatt kontrollen hos http://www.forstillingspesialisten.no

#245619  av Master

kan du poste målingene? hvilke grader, vinkler etc?

#245620  av Larsen

Ja fin tom du poster vinkler samt hva du har gjordt med understell. Tenkte jeg skulle levere inn bilen min selv om noen par uker. Morro å se at det er så stor forskjell!
 #245621  av guffen85

lasse skrev:Har hatt bilen inne til 4 hjuls kontroll i dag etter et ublidt møte med en kanstein i vinter og bytte av stabstag.
Visste ikke at hjulvinklene var så på trynet som de var, må bare si FY F*** så moro det er å kjøre nå!!
Vanligvis har bilen begynt å understyre når jeg har pressa skikkelig i svingene, men nå går det på skinner, plutselig er det jeg som ikke tør mer, og ikke bilen som setter begrensningene...

skal ha bilen på samma kontrol her nå. hva måtte du ut med så jeg har en vis anning :D
 #245624  av Larsen

guffen85 skrev:
lasse skrev:Har hatt bilen inne til 4 hjuls kontroll i dag etter et ublidt møte med en kanstein i vinter og bytte av stabstag.

skal ha bilen på samma kontrol her nå. hva måtte du ut med så jeg har en vis anning :D
Står på nettsiden da...

#245812  av lasse

Har ikkeno scanner så jeg får skrive det inn da, jeg gjør det slik:
Målt først/min-max/målt etterpå (oppgitt i grader)

Caster Foran:
Venstre:3,09/2,15-3,15/3,06
Høyre:1,55/2,15-3,15/3,05

Camber foran:(var lik før og etter)
V:-0,45/-1,20--0,20
H:0,15/-1,20--0,20

Spissing foran:
V:-1,7/0,0-0,6/0,2
H:-1,5/0,0-0,6/0,2
Totalt-3,2/0,0-1,2/0,5

Camber bak:(lik før og etter)
V:-1,36/-1,55--0,55
H:-1,08/1,55--0,55

Spissing bak:
V:2,5/1,2-1,9/1,7
H:1,1/1,2-1,9/1,7
Totalt:3,5/2,5-3,7/3,5

Thrust vinkel bak:
Før: 0,07
Etter:0,0
Aner ikke hva thrust vinkelen er, noen som vet?

Det som er gjort med understellet er:

Tein S.Tech fjærer
Gule koni
S.T suspensions stabstag foran og bak
Poly foringer (total kit fra twos-r-us)
Har også bytta lenkestagene foran til de de har på twos-r-us, men det var fordi det ene ble ødelagt under demontering, tror ikke de er noe bedre enn de originale.
Har også 92+ dempermansjetter

Som dere ser så var det meste utenfor det normale, var som å kjøre en ny bil etterpå.
Moro om dere andre som skal ha 4-hjulskontroll skriver inn før og etter resultatene deres også.

Absolutt verdt penga, er ikke noe vits i å oppgradere understellet uten å ta en kontroll, kan på det varmeste anbefalet forstillingspesialisten, kan kan sakene sine!

#245814  av Larsen

Det var ganske likt mitt oppsett det der. Har selv whitline stab satg foran og bak og trd fjærer. Brukte du camber bolter? og av ren "nyserighet" hva slags dekk bruker du?

#245822  av kake

I overkant caster foran syntes jeg, samt for lite camber både foran og bak. Spissing foran er nok midt i blinken, mens bak hadde jeg nok ville hatt litt mindre. 1,7mm på hver side bak er unødvendig mye og sliter dekk. Når han taster inn sw20 på pc'en så får han jo opp at camber ikke er justerbart originalt, så hvis ikke man sier til han at det er crashbolter på så justerer han ikke camber.

Pass på at du har ST forsterkningsplatene til krengestaget foran, ellers vil du sannsynsligvis rive i stykker festepunktene etter hvert. Jeg bruker de selv, og har TRD stagene, og de er langt mildere.

#245827  av lasse

Har ikke camber bolter nei...
Har forøvrig forsterkningsplatene.

Kjører med toyo proxes T1-S foran(215-35-18)
Og bridgestone potenza S03 bak(225-35-18, stive som bare juing)

Får vel se å få ordna meg noen camber bolter da, men da må jeg vel kjapt justere på nytt igjen...
Hvordan fungerer camber bolter forresten?

EDIT:
MÃ¥ ha litt caster foran for at dekka ikke skal subbe i innerskjermene ved full sving...

#245829  av Larsen

Er litt caster så ille da. Mr2en er jo kjent for å være litt lett på rattet i høy fart.

Fikk du kjøpt de forsterkningsplatene utenom stabstagene Kake?

#245830  av Larsen

lasse skrev: Hvordan fungerer camber bolter forresten?
Det er de to store boltene som sitter imellom navnet og støtdemperen. Ved å sette på bolter som er mindre så øker du slingringen slik at camberen kan justeres i større grad. Toyota selger disse. Fikk faktisk mine idag :)

#245835  av kake

Larsen skrev:Er litt caster så ille da. Mr2en er jo kjent for å være litt lett på rattet i høy fart.
MÃ¥ jo ikke ha servo da vettu :)
lasse skrev:MÃ¥ ha litt caster foran for at dekka ikke skal subbe i innerskjermene ved full sving...
Da så :wink:
Larsen skrev: Fikk du kjøpt de forsterkningsplatene utenom stabstagene Kake?
TwosRus selger de løst.
Larsen skrev:
Det er de to store boltene som sitter imellom navnet og støtdemperen. Ved å sette på bolter som er mindre så øker du slingringen slik at camberen kan justeres i større grad. Toyota selger disse. Fikk faktisk mine idag :)
Kan skrive under på at de fungerer meget bra.

#245840  av ArildM

4 hjulskontroll er et must etter å ha skiftet fjærer/dempere eller andre deler i understellet, sparer det fort inn på dekk-kostnader og blir enorm forskjell i kjøreglede :wink:

#245865  av jumbo

Helt klart.... riktig/bra hjulstilling kan ikke overvurderes

#245870  av lasse

Larsen skrev:
Har du noe dele nr på dette eller?