TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montering av Ã¥pent luftfilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #245816  av nomad25

Hei

Jeg lurte på om noen har noen tips om plassering av filter?

Som for eksempel: Kan det være greit å få filteret så nærme innsuget på venstre side som overhodet mulig?

Har det noe å si hvor langt filteret står fra AFM?

Takker for alle svar.

#245824  av mr2cato

et der bra å få filteret bort fra turboen, da den som kjent blir veldig varm!
Beste plasseringen er vel helt intill luftintaket på venstre side av bilen.

Samtidig viktig og bruke rør/slanger som ikke: blir fort varme, holder på varme, varmeavvisende!

#245910  av nomad25

Noen som har ett mål samt hvor mange grader det bør være på bendet på ett forgreinings rør fra AFM og ned til luftinntak venstre side?

#245913  av Larsen

mr2cato skrev:et der bra å få filteret bort fra turboen, da den som kjent blir veldig varm!
Beste plasseringen er vel helt intill luftintaket på venstre side av bilen.

Samtidig viktig og bruke rør/slanger som ikke: blir fort varme, holder på varme, varmeavvisende!
Altså plast og ikke aluminium ellers stål. Mens det først er oppe så er det verdt å nevne at rørene til og fra ic'en er av aluminium av en god grunn. Temperaturen inn på ic'en er nemelig varmere enn lufta rundt(så lenge varmeskoldet er på plass)!

#245925  av nomad25

Er det noen som har ett bilde som viser hvordan de har gjort det på en 2.gen turbo? Ønsker at filteret skal bli plassert optimalt, og at rett materiele er benyttet.

#245928  av mr2cato

Her har du "Optimal" plassering :D

Dette er Christian her på forumet sin bil ;)
Vedlegg
HPIM1499.JPG
HPIM1499.JPG (580.47 kiB) Vist 224 ganger

#245946  av inzane2012

mr2cato skrev:Her har du "Optimal" plassering :D

nja, om det der er optimal kan vel diskuteres, fyller filteret veldig fort opp med sand og dritt da...beste hadde vert og hatt filteret på innsiden av skjermen, litt lenger oppe og hatt en slange fra inntaket på skjermen om ledet luften inn i filteret...

#245963  av mr2cato

inzane2012 skrev:

nja, om det der er optimal kan vel diskuteres, fyller filteret veldig fort opp med sand og dritt da...beste hadde vert og hatt filteret på innsiden av skjermen, litt lenger oppe og hatt en slange fra inntaket på skjermen om ledet luften inn i filteret...
Det er sant nok. Men det er udiskutabelt optimalt for kaldluft. Det var derfor jeg skrev det i parantes ;)
Som du sier er den beste plasseringen helt intill luftinntaket!

#245978  av inzane2012

mr2cato skrev:
inzane2012 skrev:

Det er sant nok. Men det er udiskutabelt optimalt for kaldluft. Det var derfor jeg skrev det i parantes ;)
Som du sier er den beste plasseringen helt intill luftinntaket!
hehe, kanskje en heller burde tatt og laget ett hull gjennon motorlokket, og ført ett rør opp til taket og festet filteret der? så hadde en sluppet unna det meste av all dritten som fester seg på fileret vist en har det nede langs siden :lol:

#246035  av Ã¦len2

SÃ¥nn da?
Vedlegg
Picture 007.jpg
Picture 007.jpg (130.79 kiB) Vist 213 ganger

#246083  av inzane2012

ælen2 skrev:Sånn da?
hehe, var den som gav meg inspirasjonen, men jeg tenkte noe litt mer ekstremt;) sånn at du trekker ett rør som går opp og bure over taket og så fester du filterer sånn at det peker framover;) hehe