TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høytalere i bilen.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1534  av Truls

Har lyst til å bytte ut alle høytalerene i bilen med noe bedre.
har vært i kontakt med både sony og panasonic for å finne noe som passer, men har hittil ikke fått noe godt forslag.
Er det noen her som har gjort dette før meg eller har tips til hva jeg bør bruke av merke/type. (NB det bør være meget bra komponenter.)
Spesielt den såkalte bassen er orginalt heller svak.

------------------------
Truls MR2/MK2 1991.
 #1539  av @lpher

Truls skrev:Har lyst til å bytte ut alle høytalerene i bilen med noe bedre.
har vært i kontakt med både sony og panasonic for å finne noe som passer, men har hittil ikke fått noe godt forslag.
Er det noen her som har gjort dette før meg eller har tips til hva jeg bør bruke av merke/type. (NB det bør være meget bra komponenter.)
Spesielt den såkalte bassen er orginalt heller svak.

------------------------
Truls MR2/MK2 1991.
Tja...

Foran: 5,25" Rockford Fosgate komponent sett (fra 2.290,-)
(med litt modifisering så passer dette meget bra)

Bak: 4" Rockford Fosgate
(igjen...litt modifisering)

Sub: 2 x 8" Rockford Fosgate HE eller HX
(ev. 2 x 10" hvis man MÅ være værst!)

Forsterker: Rockford Fosgate 300X/500X
(til å drive 2 x sub og frontsett...4" høyt. drives av spillern)

Dette er vel omtrent det meste jeg ville ha dyttet inn av lyd i mr2'n ;-)
Noe mer...og bilen mere stereoanlegg enn bil ;-)

@lpher

#1540  av CelicaTurbo

De fleste merker har jo høytalere med ganske mange hull i kanten rundt slik at de skal passe i de aller fleste fester, så det er egentlig dypden det kommer mest ann på, og størrelsen på magneten (så den ikke treffer noe annet inni døren f.eks). Jeg brukte 6.5" Boston Rally høytalere i mine dører på MR2'en og de fungerte meget bra syntes jeg. 6.5" er normalt det største man kan få plass til der uten modifikasjoner. På Boston høytalerne bare vridde jeg de rundt til jeg fant ut hvilken vei som passet best, men det hadde jo ikke vært noen katastrofe om jeg måtte ha kappet litt metall eller drillet et hull heller da..

høytalerne bak er det ikke så viktig med egentlig for de skal bare fylle lydbildet og du skal knapt nok høre de i det hele tatt.. ellers, Aplhers tips passer bra med det jeg synes også, men jeg mener det er plass til 6.5" fremme men det er mulig jeg bare hadde flaks med mine... :)

#1542  av erling

Det morsomme er at de orginale høyttalerne i dørene er 4,5", jeg måtte lage en spacer og bøye litt stål for å få plass til 5", litt dårlig plass i dybden hvis jeg ikke husker feil. Genialt med den orginale diskantplasseringa da. :)

#1546  av @lpher

erling skrev:Genialt med den orginale diskantplasseringa da. :)
True...dette trikset gjelder foresten de fleste toyota'er...
inklusive alle
celica (ihvertfall 90 +)
(her finnes det tilsvarende for montering bak også)
supra
mr2 (ikke mk1)
pluss endel corolla/carine etc ;-)

Koster rundt 200,- inkl.mva. til celica ihvertfall

@lpher

#1565  av CelicaTurbo

kan ikke huske å hatt plass problemer i dybden jeg?

#1570  av @lpher

CelicaTurbo skrev:kan ikke huske å hatt plass problemer i dybden jeg?
Den finnes 6" og 6,5" element med veldig varierende moteringsdybde...
Så spør du meg...så har dere begge antagligvis rett ;-)

@lpher

#1579  av CelicaTurbo

Brukte Boston Rally elementer og magneten var vel ikke akkurat liten men den var ikke ekstremt dyp heller da.. det er nok mye variasjon ja så jeg håper jeg får plass til en 6.5" i celicaen da.. får måle meg frem og spørre forhandler :)

#1581  av CelicaTurbo

forresten, du har jo 5.25" Rockford, var det pga at det ikke var plass til 6.5" da og på hvilken måte? (hadde din bil 8" i dører standard eller er det dybden som hindret?). Og hvilke modifaksjoner måtte til egentlig?

Min bil har orginalt 20cm (8") i dører fremme og 16cm (6.5"?) bak mener jeg, pluss et par andre høytalere og diskanter..

#1603  av @lpher

CelicaTurbo skrev:forresten, du har jo 5.25" Rockford, var det pga at det ikke var plass til 6.5" da og på hvilken måte? (hadde din bil 8" i dører standard eller er det dybden som hindret?). Og hvilke modifaksjoner måtte til egentlig?

Min bil har orginalt 20cm (8") i dører fremme og 16cm (6.5"?) bak mener jeg, pluss et par andre høytalere og diskanter..
Hmmm...nei jeg har 6,5"/1" FNQ høytalere montert bak i bilen ;-)
Det kommer et tilsvarende frontsett i tillegg...min bil har dessverre ikke
8" plasseringen i dørene...kun 'lommene' koster 1380,- pr side.
Og med tanke på at jeg skal oppgradere til supra 'snart', så regner jeg med at det blir kun 4" mellomtone og 1" diskanter forran til meg ;-)

Og da vil oppsettet mitt se slik ut:
Clarion DX718 headunit
Rockford Fosgate Fanatic Q 1"/4" forran
Rockford Fosgate Fanatic Q 1"/6,25" forran
Rockford Fosgate HE 12"
Rockford Fosgate 750X fosterker til for/bak-høytalere
Rockford Fosgate 300S fosterker til sub.

Ellers....
Standard høytalerplassering og størrelser i celica ST18x:
Foran:
1" diskant montert i 'speilhuset'...kun på '10 speaker system'
4" mellomtone(eller fulltone) i dasboardet
(på noen modeller er disse montert i portede kasser!)
8" i dører...kun '10 speaker system'

Bak:
1" diskant montert på siden av ahttehyllen...kun på '10 speaker system'
6,5" mellomtone/bass ved siden av seteryggen (BRA lukkede kasser!)

@lpher

#1604  av CelicaTurbo

da stemmer dine tall over standard dim overrens med det jeg mente at var standard da :) men jeg misforstod litt og trodde du hadde Rockford.. men men, rockford er dyre greier så jeg gidder muligens ikke bruke så mye penger.. heller satse på et par dørhøytalere med diskanter og delefilter for rundt 1800-2000 og så drive de av en mindre rockford forsterker..

men, du drømmer om supra eller planlegger supra? :) og isåfall mk3 eller mk4? :) Mk4 er jo skamdyr mens mk3 koster ikke så allt for mye og har vel ganske bra potensiale med sin 3.0 liters motor? (Men på den andre siden har jeg aldri hørt om noen slik supra med noen ekstreme tall da).

#1609  av erling

CelicaTurbo skrev: men, du drømmer om supra eller planlegger supra? :) og isåfall mk3 eller mk4? :) Mk4 er jo skamdyr mens mk3 koster ikke så allt for mye og har vel ganske bra potensiale med sin 3.0 liters motor? (Men på den andre siden har jeg aldri hørt om noen slik supra med noen ekstreme tall da).
Har en videosnutt av en mk3 som kjører på 10,79.. Litt hissig.

#1611  av @lpher

CelicaTurbo skrev:da stemmer dine tall over standard dim overrens med det jeg mente at var standard da :) men jeg misforstod litt og trodde du hadde Rockford.. men men, rockford er dyre greier så jeg gidder muligens ikke bruke så mye penger.. heller satse på et par dørhøytalere med diskanter og delefilter for rundt 1800-2000 og så drive de av en mindre rockford forsterker..
Yupp...jeg ville bare bekrefte målene... ;-)
Misforstod?....jeg har da Rockford jeg...slik jeg skrev i forrige post...
Det eneste på 'listen' som ikke er montert er:
Rockford Fanatic FNQ sett forran
Rockford 300S til subben

Du får et kurrant frontsett til 1800,- -> 2000,- ihvertfall....
CelicaTurbo skrev: men, du drømmer om supra eller planlegger supra? :) og isåfall mk3 eller mk4? :) Mk4 er jo skamdyr mens mk3 koster ikke så allt for mye og har vel ganske bra potensiale med sin 3.0 liters motor? (Men på den andre siden har jeg aldri hørt om noen slik supra med noen ekstreme tall da).
Snakker selvfølgelig om mkIV...
Drømmer og drømmer....det blir nok en realitet ja....
spørsmålet er om jeg skal få importert en non-turbo fra USA,
eller om jeg skal ta steget helt ut å kjøpe the real thing fra tyskland....
enklere også det ;-) ...vi får se....

mkIII begynner å bli rimelige nå...men også lovlig gamle i designet...
spesielt innvendig...7M-GE/GTE motorene er ikke helt på samma
nivå som 2JZ-GE/GTE heller....dessverre ;-)
'masse' topppakningsproblemer visstnok...HVIS man trimmer/justerer
littegranne. Er nok derfor M serien motorer ble pensjonert da...
fordi den allerede var strukket en del...?

@lpher

#1616  av CelicaTurbo

hm, skjønte at det måtte være noe siden jeg ikke hadde hørt om så veldig store tall på mk3 da.. men men, du har en rik pappa eller er selvstendig næringsdrivende som skal kjøpe deg mk4 eller? :)

#1656  av @lpher

CelicaTurbo skrev:hm, skjønte at det måtte være noe siden jeg ikke hadde hørt om så veldig store tall på mk3 da..
Det som er litt kjipt er at japanerne byttet til 1JZ-GE/GTE allerede i supra mkIII i '89.
Men da selvsagt kun i japan (og noen land til med venstrekjøring)
1JZ-GE/GTE er som '1' tallet beskriver første gen. av JZ motoren,
denne gang i 2.5 liters utførelse....samma motor som 2JZ-GE/GTE
men med mindre boring. Du kan jo se for deg trimmepotensialet i forhold til pris hvis disse bilene hadde eksistert i norge? ;-)
100' lapper for en bil som latt tåler 500hk uten de 'største' endringer? ;-)
CelicaTurbo skrev: men men, du har en rik pappa eller er selvstendig næringsdrivende som skal kjøpe deg mk4 eller? :)
...eller...jeg har akkurat bikket 30 og har litt penger til overs i banken...og skal ikke ha kids på et par år ennå ;-)
....ihvertfall ifølge min 'noe yngre' samboer...ikke meg imot ;-)

@lpher