TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje trykk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #30115  av beck

Har en 90` Celica GT4 som jeg har sett ved noen anledninger at varsellampe for oljetrykk begynner å lyse ved ca 4500-5000 for så og forsvinne igjen rimelig fort etter den er tilbake ved 3500 ca... Peilet oljen til ca midt på skalaen...

Noen som har noen ideer om hva dette kan være?

#30125  av CelicaTurbo

Det er ikke oljenivålampen som lyser da? (orange lys på venstre side). De fleste GT4'er har en overfølsom sensor for oljenivå. Oljetrykket er en rød lampe på høyre side, om du har problemer her så ville jeg ha prøvd å koble til en måler for oljetrykk og stadfeste om det er et problem med trykket, i så fall bør nok pumpen byttes og det er nok litt jobb..

#30140  av beck

Det er rødt lys på høyre side, under lyset for håndbrekk så utifra manualen så sier den "Warnleuchte für zu niedrigen Öldruck" som vel er noe sånn som lavt oljetrykk...

Antar jeg må inn med en oljetrykksmåler da, enten så er det en sensor som er "koko" eller så må pumpa byttes.

Har du noen anelse om hvor stor rep dette er snakker vi endel lapper her på verksted?

#30146  av larsst185

om det viser seg at det er pumpa så ligger denne bak reg reima,så denne må demonteres først.mener å huske ei fasttid på rundt 3 timer for reg reim skift på 3s-gte,så det skal ikke forundre meg om du må regne med en dags jobb på dette,til rundt 800kr timen.MEN jeg har vert borti langt flere tilfeller av defekt oljetrykksgiver en defekt oljepumpe så du trenger ikke ta sorgene på forskudd enda :)

#30171  av beck

Regrem skifte er rett rundt hjørnet så da blir det kanskje hell i uhell..

Uansett så bør jeg få sjekka trykket først for å finne ut om det er pumpa eller givern. Takk for tips uansett :D

#30223  av Christian

Bare 3 timer på et reg reim bytte....? Da har de ikke mye igjen for jobben :wink:

#30232  av beck

Jeg sjekket pris på noe slikt på et tilfeldig verksted hvor jeg får noe prosenter på deler jobb (10%/15%) og da skulle de ha 5500 for bytte av regreim, inkl. arbeid.

400 eller noe for remia også strammehjul 1400 og løpehjul 400 (sånn tatt utifra hva jeg husker). Skulle vel tilsi noe sånt som 3300 i jobb og siden dette er et lokalt verksted så tar de vel 600 eller noe i timen... 5,5 timer skulle de med andre "bruke".

#30240  av chris

Toyota ga meg fastpris på 5000 for regreimbytte på mr2.
 #30244  av Cyrus

Quick Partner på Lillehammer. Han sa han ville gjort det for ca 3000 for hvem som helst.

Anbefaller Quick Partner i så tilfelle ;-)

#30245  av larsst185

jeg brukte nesten 3 timer på å skifte reim på min gt4,inkl alle tetteringer.men hva vi her jeg jobber har kommet til å tatt er jo en helt annen sak.de fleste verksteder får bakoversveis når de hører ordet 3S-GTE.Synes ikke at det er så grusomt å skifte reim på denne,trangt ja,men det går.

#30307  av CelicaTurbo

hehe, minner meg om den gangen min HFH (Hose from Hell) begynte å lekke: jeg måtte diskutere og godsnakke med verkstedsmesteren for å få ham til å få verkstedet til å ta på seg jobben pga at de aldri hadde sett denne motoren før, men det gikk greit da :) Verkstedsmesteren selv gjorde jobben og jeg fikk igjen bilen samme dag, og helvetesjobben tatt i betraktning synes jeg ikke dem tok så mye betalt, i underkant av 4000.

Ellers har dem også byttet registerreimen min jeg jeg mener jeg betalte rundt 4600,- for den jobben, men dessverre tror jeg ikke strammehjulet ble byttet da. Jeg burde ha bedt spesifikt om det :(

#30438  av beck

Som en oppfølger til dette...

Noen som aner pris på en oljetrykksføler til 3S-GTE motoren? Og ikke minst hvor sitter den?

Det hele koker vel ned til at jeg burde har en repair manual egentlig :p Men det må jeg vel til Toyota for å skaffe..

#30444  av larsst185

250kr koster denne og står på fordelersiden av motoren hvis jeg ikke husker helt feil.

#30456  av Christian

Den er plassert rett over/på innsiden av vannfordelinga frem til radiatoren, fremst på førersiden av motoren mot føreren.
Litt knotete fortalt :roll:
Vedlegg
Visning.jpg
Visning.jpg (33.72 kiB) Vist 4189 ganger

#30801  av Remi

JA dyrte og ha bilen på verksted.. heldig vis så har æ min egen Toyota mekaniker =) fadern til en kompis av mæ har jobba på toyota i 8 år =D