TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal gjøre MR2'en baneklar. Bestillt masse snacks :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #247375  av Master

Etter ei helg på ACR uten MR2'en i banestand har jeg funnet ut at til høsttreffet MÅ den være klar. Har vært 2 ganger der med bilen og begge gangene har jeg vært plaget med kjøleproblemer. Går varm etter 4-5 runder men har sterk mistanke om at mangel på skikkelig lufting av systemet + muligens tett radiator, for lite kjølevæske i forhold til vann, dårlig radiatorlokk osv kan være årsaken.

Så nå har jeg bestillt:
-Ny radiator fra Toyota.
-KO racing 3" TKO Eksos med 2,5" Downpipe
-Suspension Techniques krengestag 155% stivere enn originalt :!: både foran og bak. De er så stive at man trenger forsterkningsplater i karosseriet samt at man må forsterke festet på demperen.
-Til de nye stabstagene må jeg ha sterkere endelinker til stabstagene
-Komplett polytanforingskitt til bilen
-Ytre endeledd
-Bærekuler
-Teflonomspunnet clutchslange
-Solide foringer til clutchkoblinga bake ved girkassa
-Solide foringer til der som girspaka er festa til karosseriet
-gassdrevet motorlokk holder :D must have, min er knekt.

Samtlig bestillt fra twosrus i USA, samt KO racing.

I tillegg blir det 2 bokser radiatorrens på systemet og komplett spyling før ny 50/50 væske skal på samt tilsetningsstoff som øker kokepunkt og varmeleding. Skikkelig lufting med slanger tilkobla i 1 time. Ny termostat.
I tillegg har jeg en ny hovedsylinder liggende som jeg skal bytte for å få bremsene mer kontante. Etterpå kommer en skikkelig 4-hjulskontroll der absolutt alle vinkler skal justeres presis og korekt til spec. Har to nye 235/40/17 F1 dekk på vei da de er utslitt etter 1 sommer / 5000 km med normal kjøring... :(

Har skiftet oljekjøler pga oppdaget at den var tett da jeg skifta HFH og HFHOE. Tett i vannkanalene pga forrige eiere har mest sannsynlig fyllt på reint vann i systemet og latt bilen stå over vinteren og ruste. Så mistenker at radiatoren har redusert flow den og...

Hvis pengene strekker til blir det også 4 nye gateslicks også før treffet på 16"ere. Bilen er i tillegg senket med H&R race fjærer og AGX dempere så da er det nødt til å begynne å sitte på! :D og med ca 220-230 hester på hjula (300 på motoren?) håper jeg dette blir morsomt. Og som alle vet teller understell og bremser mer enn hk på bana.. ;)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Vedlegg
eksosen
eksosen
1.jpg (95.27 kiB) Vist 296 ganger

#247452  av Master

Demperene må forsterkes slik som på bildet ellers kan dem knekke :shock:
Vedlegg
shock reinforcement.jpg
shock reinforcement.jpg (104.11 kiB) Vist 290 ganger

#247454  av Larsen

Master skrev:Demperene må forsterkes slik som på bildet ellers kan dem knekke :shock:
Det var en måte å gjøre det på. Sveiset på et stag nedenifra og opp jeg.

De foringene til motorfestene har jeg også. De kan bli litt slitsomme i lengden. Motorlyden i kupeen blir en del høyere og det rister mer, men det er jo en smak sak.

Fint om du gir en liten review på clutsj slangen :wink: Vurdere den selv

#247482  av Master

Har du et bilde av den patenten da? :D kan jo være interessant det og... Hvilke stabstag har du da?

#247489  av Larsen

Kjører whiteline justerbare stag foran og bak. Har tenkt til å kjøpe forsterkningsplatene til St foran etterhvert også. Stagene venter jeg med å fikse til de bøyer seg. Har også bestilt en morsom liten sak som reduserer krenging, men skal komme tilbake til de senere...

Her er min litt enkle løsning
Vedlegg
IMAGE_00364.jpg
IMAGE_00364.jpg (99.29 kiB) Vist 292 ganger
IMAGE_00366.jpg
IMAGE_00366.jpg (94.7 kiB) Vist 292 ganger

#247491  av Master

Ok. Hvordan er whiteline sine i stivhet i forhold til ST sine? Mulig det der blir for lite for ST... Uansett fort gjort å sveise inn den biten på mitt bilde. Jeg og en kompis har jo sveisa opp en hel bil i vinter :D se link under.

Forresten trenger man ikke forsterkninger bak?

#247492  av Larsen

Tok og sveiset bak likevel. De nye er ganske tykke bak også, samt fjærene er stivere bak også. Og det ikke holder finner jeg ut da. Tror egentlig det burde holde. Nøyaktig styrke på whitelin vet jeg ikke, men det er vel justerbar mellom 70-110% kraftigere enn orginalt.

#247581  av lasse

Kan skrive under på at ST stagene er stive ja :wink:

#247612  av kake

Fin liste det der :)

Hadde tenkt å kjøpe TwosRus endelinkene jeg også, men endte opp med Toyota sine (rev2). De har vel samme tykkelse og har gummimansjett rundt leddet. Hørte at enkelte av endelinkene fra TwosRus hadde svakheter (lagde ulyder bl.a, og noen hadde variabel kvalitet på materialet) så jeg droppet de. De fra Toyota ble ikke noe dyrere heller så vidt jeg husker.

Kikket også på ST krengestagene, men valgte TRD istedet og angrer ikke på det (de matcher fjærhardhetene mine også). Tror ST blir altfor stivt uten å ha prøvd de selv. AGX'ene dine har jo kjempestiv lav.h. rebound demping på hakk 4. Trodde forresten H&R bare hadde Sport fjærene til mr2? Ulempen med for stive krengestag er at bilen blir kunstig å kjøre samt dårlig over ujevnt underlag. Fjærhardhet og krengestag bør nemlig matche.

Bak så finnes det ingen forsterkninger, det trengs nok ikke heller, staget er jo festet i traversen og klemt imellom den og karroseriet.

#247629  av Master

Planen er coilovere etterhvert, og da blir det noen som er perfekte til ST stabstag. Bak på demperfestet tenker jeg på om det trengs forsterkninger, ikke midt under der stabstaget er festet til karosseriet.

#247789  av Master

SÃ¥ det der :D vinkelsliper ;D

#247863  av Ã¦len2

Men angående d kjølerprobleme ditt trur jeg ikke det hjelper med mere kjøleveske/glykol i forhold til vann.
Så vidt jeg vet får du bedre kjøling desto mindre glykol du blander i.
Men litt må man naturlig nokk ha.
Waterweter fra Redline hjelper da!

Har du prøvd den stålomspunede clutch slangen din? Ble d merkbar forskjell?

#247877  av Larsen

ælen2 skrev:Men angående d kjølerprobleme ditt trur jeg ikke det hjelper med mere kjøleveske/glykol i forhold til vann.
Så vidt jeg vet får du bedre kjøling desto mindre glykol du blander i.
Men litt må man naturlig nokk ha.
Waterweter fra Redline hjelper da!

Har du prøvd den stålomspunede clutch slangen din? Ble d merkbar forskjell?
Glykolen øker jo kokepunktet i kjølevæsken da... Men om den har bedre eller dårligere varmeoverføring vet jeg ikke det.

#247893  av Master

Altså jeg hadde nok kanskje 5-10 % kjølevæske i forhold til vann. Optimal blanding er vel 50/50? Dvs at kokepunktet er mye lavere enn det bør være, så det KAN ha vært en av grunnene.

Har ikke bytta clutchslange enda nei. Har ikke mottatt noen varer ennå, og blir ikke bytte før "storskruinga" før sommertreff 2007 v2 . :D