TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• IHI turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #30164  av yeah580

har en IHI VB6 liggende å slenge. ikke store saken da, men lurer på om det er noen som har info om denne? ikke bare bare å søke på VB6 på google akkurat... :?

#30167  av CelicaTurbo

fant ingenting når jeg søkte heller, og IHI's egne sider stod det ingenting om noen VB6.. sikker på at dette er korrekt navn? Og noen ide om hvilken bil turboen har stått i så kan jo det hjelpe for å finne info.

#30173  av yeah580

IHI VB6 er rett navn. har stått på en 2000 og noe avensis TurboDiesel... Som jeg sa så er det ikke store saken. :)
hadde jo vært greit om den var stor nok til å levere 0,6bar til min lille 4a-ge. fint om motoren greier å puste igjennom den uten lading og, skulle jeg tro.. Har letet siden i sommer selv, det er derfor jeg spør om dette her... synd å ha en turbo som har snurra 20.000 liggende ubrukt...

#30174  av CelicaTurbo

den klarer nok å levere såpass, dieselturboer er vel vant til å kunne pumpe en del luft på høyt trykk (derav dreiemomentet i en turbodieselmotor) så da klarer den nok at du kjører den på lavere trykk og høyere motorturtall som du trenger.. det eneste jeg kan tenke meg er at den muligens er mindre effektiv enn tilsvarende turbo designet for bensinmotorer men det kan da ikke være så viktig.. har ihvertfall forstått det slik at det er noen designforskjeller mellom bensinturboer og dieselturboer uten at jeg vet noe mer om hva det i praksis vil si :)

men hvordan det vil fungere når allt kommer til allt vil du nok ikke vite før du prøver..

#30176  av yeah580

Sant nok det. trenger jo da turbo eksosmanifoil, innsug og ekstrasprut eller.no.... noen som vet priser? ev. how to get? :)

#30180  av yeah580

hadde vært ok med frontmontert intercooler oxo. Erik bontvedt fra toyparts mente at en intercooler fra Toyota supra 87-92 ville passe.... andre forslag? noen som har liggende?

#30184  av larsst185

Burde ikke være noe stort problem å få hvilken som helst intercooler til å passe vil jeg tro.Med litt tilpassning vel å merke.Er vel neppe noe som er direkte "bolt on" :)

#30185  av yeah580

sant det lars. :lol:

#30200  av MRQuoc

blir ganske mye kjøing foran der .. med tanke på Oljekjøleren , Radiatoren og eventuelt intercooler .. Kanskje litt trangt ? :P

#30217  av Amund

yeah580 skrev:hadde vært ok med frontmontert intercooler oxo. Erik bontvedt fra toyparts mente at en intercooler fra Toyota supra 87-92 ville passe.... andre forslag? noen som har liggende?
Det var det han sa til meg også.. men da må du mest sannsynlig flytte batteriet frem..

#30806  av yeah580

Bilder av den lille. :lol:

36mm på innluft virker litt lite... andre synspunkt?
Vedlegg
P1240005.JPG
P1240005.JPG (50.28 kiB) Vist 4636 ganger
P1240002.JPG
P1240002.JPG (39.46 kiB) Vist 4636 ganger

#30814  av CelicaTurbo

den så ganske liten ut den der.. husker ikke hvor stor en ct26 er men den er vesentlig større enn det der.. men, turboen vil nok allikevel kunne gi en god vinning på mindre motorer tipper jeg, passer nok bra for en motor med høy kompresjon og lavt turbotrykk, i praksis vil det si en turbokonvertert sugemotor :)

#30815  av yeah580

har lyst å prøve. må bare få en kamerat til å modifisere eksos manifolden først... hvis det ikke finnes turbo manifold å få tak i en plass?
noen som greier å finne noe info om den turboen?
Alt på merkeplatem ble nå sånn høvelig.. eller?

#30836  av CelicaTurbo

mener det har blitt fortalt her at Gadbjerg Motorimport i Danmark produserer eksosmanifolder for turbokonvertering for 4A-GZE motoren og da passer den sikkert på 4A-GE/FE også og det er vel noe slikt som står i din? Men kostnadsmessig er det gjerne greiest å få kompisen din til å mekke noe, samt at en manifold fra Gadbjerg uansett må tilpasses i turboenden for at IHI-turboen skal passe. Markus har god kontakt med dem folka og ser ut til å dra der ofte, mulig han har mer kjennskap til den manifolden jeg tror dem tilbyr (kallenavn MR2Turbo på forumet).