TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny eksos til mr2 mk2 gti. Er det vært det?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #247397  av GhostRider88

hei.

Sitter å funderer litt på nytt eksosanlegg til mr2'en min. Det er ikke noe galt med mitt orginale, men har lyst på litt grøvere lyd på tomgang og høyere turtall, men er det vært det å legge mange tusen i et anlegg?

Vet at motor effekten nesten ikke øker osv og det er ikke det som er det viktigeste heller. Har egentlig lyst på grommere lyd ;)

Er det andre billigere ting jeg kan gjøre for å få en grommere lyd? Vet at man kan skifte luftfilter også videre men er litt skeptisk til det med tanke på dritt som kan komme i motoren osv.

Hva er deres mening? er det vært å legge en del tusen i et anlegg, eller er det små og billigere modofikasjoner utenom å skifte luftfilter jeg kan gjøre for å få en grøvere lyd?

#247399  av mr2cato

hiv på konfilter og ny ekos du. Mye finere og se til pluss høre på!

garantert beste aftermarket investeringen til en bil som skal holdes eksteriørt og interiørt orginal!

Det er verdt det med mindre du tenker og selge med en gang!
Bestilte det før jeg kjøpte mr2 jeg :P

#247401  av GhostRider88

mr2cato skrev:hiv på konfilter og ny ekos du. Mye finere og se til pluss høre på!

garantert beste aftermarket investeringen til en bil som skal holdes eksteriørt og interiørt orginal!

tanken har slått meg. Men vil jeg få mindre for bilen min om jeg selger den med dette ?

hva blir ca prisen på en ny eksos. Tenker ikke på det mest hitech'et som er på markedet..
 #247408  av sindrejl

GhostRider88 skrev:hei.

Vet at motor effekten nesten ikke øker osv og det er ikke det som er det viktigeste heller. Har egentlig lyst på grommere lyd ;)
jeg har lest litt rundt på diverse forum og folk flest sier at "overgang til åpent filter gir en grom lyd men umerkbar forandring i akselerasjon" derimot blir det beskrevet langt mer effektivitet i å skifte eksosanlegg til feks mongoose. Blir sagt mye slik som "bilen fikk en helt annen karakteristikk og lyden er fantastisk" osv..

Skal derfor selv også kjøpe blueflame eller mongoose.. disse to er stortsett de eneste som funker bra til mr2 mk2 n/a

#247409  av sindrejl

GhostRider88 skrev:
mr2cato skrev:hiv på konfilter og ny ekos du. Mye finere og se til pluss høre på!

tanken har slått meg. Men vil jeg få mindre for bilen min om jeg selger den med dette ?

hva blir ca prisen på en ny eksos. Tenker ikke på det mest hitech'et som er på markedet..
nei du får ikke mindre igjen for bilen om du selger den med eksosanlegg og filter. Mest sannsynlig samme pris som ellers, men man kan fort få litt større interesse etter akkurat din bil om den fremstår som "tatt vare på" og "strøken" med "svært få, men effektive modifikasjoner"
 #247411  av GhostRider88

sindrejl skrev:
GhostRider88 skrev:hei.

jeg har lest litt rundt på diverse forum og folk flest sier at "overgang til åpent filter gir en grom lyd men umerkbar forandring i akselerasjon" derimot blir det beskrevet langt mer effektivitet i å skifte eksosanlegg til feks mongoose. Blir sagt mye slik som "bilen fikk en helt annen karakteristikk og lyden er fantastisk" osv..

Skal derfor selv også kjøpe blueflame eller mongoose.. disse to er stortsett de eneste som funker bra til mr2 mk2 n/a

blir i tilfelle eksos om det blir noe ;)

Får man kjøpt disse eksosanleggene i Norge og hva ligger ca pris på?

#247419  av hmsilset

Jeg har enda ikke hørt en vanelig personbil eller mr2 bil med fett eksosanlegg gi fet lyd.Bare bråk.. Spar pengene og få på det filteret som kan gi deg best lyd.Lyden på ett helt vanelig kn til 500kr gir helt vannvittig rå lyd i forhold til originalfilteret+ at det blir bedre plass i motorrommet :P

#247420  av mr2cato

Fujitsubo Legalis-R - syns dette er et godt alternativ til orginalanlegget.
Dette er bra greier også!

ellers får du kjøpt dette her: http://www.madpsi.net/MR2Exhaust.htm

sjekk ut http://www.takakaira.com ( funker kun med IE browser ) de har også MYE bra!!! ;)

#247421  av GhostRider88

hmsilset skrev:Jeg har enda ikke hørt en vanelig personbil eller mr2 bil med fett eksosanlegg gi fet lyd.Bare bråk.. Spar pengene og få på det filteret som kan gi deg best lyd.Lyden på ett helt vanelig kn til 500kr gir helt vannvittig rå lyd i forhold til originalfilteret+ at det blir bedre plass i motorrommet :P
da sparer man en del ja ;) hva er det beste filteret? link?

#247423  av mr2cato

hmsilset skrev:Jeg har enda ikke hørt en vanelig personbil eller mr2 bil med fett eksosanlegg gi fet lyd.Bare bråk.. Spar pengene og få på det filteret som kan gi deg best lyd.Lyden på ett helt vanelig kn til 500kr gir helt vannvittig rå lyd i forhold til originalfilteret+ at det blir bedre plass i motorrommet :P
Må si meg uening i dette. Du kan få tak i veldig bra ekosanlegg som feks Fujitsubo Legalis-R som ikke har noe spess høyre db, men mye finere lyd.
Snakker ikke jalla endestykke og luftfilter på en golf her allså, men skikkelige anlegg gir en meget fin og dypere lyd ved pådrag, tomgang og turtall!

#247424  av mr2cato

GhostRider88 skrev:
da sparer man en del ja ;) hva er det beste filteret? link?
Anbefaler Apexi sitt. Det er gruppe kjøp på dette her på forumet as we speek. 800,- pr filter! kast deg på ;)

#247426  av hmsilset

mr2cato skrev:
Må si meg uening i dette. Du kan få tak i veldig bra ekosanlegg som feks Fujitsubo Legalis-R som ikke har noe spess høyre db, men mye finere lyd.
Snakker ikke jalla endestykke og luftfilter på en golf her allså, men skikkelige anlegg gir en meget fin og dypere lyd ved pådrag, tomgang og turtall!
Snakket bare om mine erfaringer :P Klart det finnes bra eksosanlegg med bra lyd,men luftfilter er mer lyd for pengene 8)

#247434  av Mr2Even

Noen jeg snakket med opplevde faktisk at mr2'en gikk dårligere med annen eksos og annet filter enn orginalt. Noen med samme erfaring?

#247449  av sindrejl

Mr2Even skrev:Noen jeg snakket med opplevde faktisk at mr2'en gikk dårligere med annen eksos og annet filter enn orginalt. Noen med samme erfaring?
da må det være filter som er alt for tett eller lignende, fordi en n/a trenger så raskt luft inn som det er mulig, derimot kan en n/a gå rævdårlig om den får feil eksos uten rett mottrykk.. ofte blir dem for små (a'la originalt) og struper litt eller så blir det for lite mottrykk og effekten viser seg ikke før turtallsperra har slått inn.

#247450  av sindrejl

mr2cato skrev:
har faktisk ikke hørt om dette eksosanlegget, men det høres japansk ut så kanskje jeg burde skaffet noe slikt. Skal bestille en del dill og sende med en bil fra japan så det hadde vært ypperlig. Ellers er apexi n1 et ganske kult eksosanlegg

Fujitsubo på mr2:

Bilde

originalt vs fujitsubo i lydnivå:
Idle: 70dB vs. 70 dB
3000rpms: 95 dB vs. 94dB
5000rpms: 96 dB vs. 96 dB
4000rpms - 6000rpms: 101 dB vs. 103 dB
Sist redigert av sindrejl den 16 jun 2007 01:06, redigert 2 ganger totalt.