TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AE86 vs. AE85

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #248085  av Syns
 
Hei.

Noen som vet forskjellen på AE86 og AE85?
Sies at AE85 er lik men har en eldre motor med bare 90 hk, mot AE86 sin på 124. Noen som vet sikkert? Evt andre forskjeller?

 #248118  av Morten
 
4AC ikke 4AGE, trommler og ikke skivebremser bak, bakaksel uten sperre, annet interiør osv osv osv osv... Selve karrosseriet er likt da. :wink:

EDIT: i praksis en bil som ser ut som en AE86, men som mangler alle de bitene som gjorde AE86'en så moro :lol:

PS! tror ikke AE85 ble solgt i europa

 #248127  av Syns
 
Hm. Motor er jo bare å bytte, så er det like morro. Men hva med sperra på bakakselen? Er det lett å fikse sperre eller? :?

 #248132  av Sven
 
Syns skrev:Hm. Motor er jo bare å bytte, så er det like morro. Men hva med sperra på bakakselen? Er det lett å fikse sperre eller? :?
Det finnes, men de er sinnsykt overpriset.

 #248139  av Morten
 
Syns skrev:Hm. Motor er jo bare å bytte, så er det like morro. Men hva med sperra på bakakselen? Er det lett å fikse sperre eller? :?
Hvorfor i all verden vurderer du i det hele tatt å importere en AE85? Kan umuilig bli så mye forskjell i pris at det er noe å vurdere.... :?

 #248161  av sindrejl
 
Morten skrev:
Syns skrev:Hm. Motor er jo bare å bytte, så er det like morro. Men hva med sperra på bakakselen? Er det lett å fikse sperre eller? :?
Hvorfor i all verden vurderer du i det hele tatt å importere en AE85? Kan umuilig bli så mye forskjell i pris at det er noe å vurdere.... :?
stussa på akkurat det samme..

 #248173  av kennethx
 
Husker bare fra Initial D når han ene karen kommer stolt som en hane for han har kjøpt seg AE86, tror han....hehe, men så påpeker kompisene at det er en AE85 og ler rått av han! :lol:

 #248187  av Ivar
 
Det er en AE85 til salgs i "Norge" nå. Kanskje det er derfor.

 #248191  av Morten
 
Ivar skrev:Det er en AE85 til salgs i "Norge" nå. Kanskje det er derfor.
Det setter jo ting i litt annet lys. Da vil jeg si som så at (litt avhengig av om det allerede er skilt på den, og om det er noe en skal ha), så HVIS du uansett ville bytta motor, understell, sperre, stoler, osv osv selv om det var en AE86 du kjøpte, så kan det være et alternativ med AE85. Hvis du derimot er på jakt etter AE86 i for å ha i tilnærmet orginal stand, så tviler jeg på om det lønner seg. Jokeren i såfall må jo være om denne allerede har norske skilt..

 #248205  av Ivar
 
Morten skrev:
Ivar skrev:Det er en AE85 til salgs i "Norge" nå. Kanskje det er derfor.
Jokeren i såfall må jo være om denne allerede har norske skilt..
Det har ikke den jeg snakket om, derav gåsetegnene... Klar for import. :)

 #248272  av Syns
 
Får den for 30K, og den er strøken. Trodde i utgangspunktet det var en 86, men så viste det seg å være en 85. Har tenkt å ha den til banebruk, har derfor planer om motorbytte uansett, til en 4a gze. Og da er jo ikke forskjellen så stor? Utenom sperra da. Am I right? :wink:

Edit: AE86 er jo så jævli vanskelig å finne. Også koster de jo 50 000 uten skilt.

 #248282  av Syns
 
Morten, vet du hva forskjellene i interiøret er? Synes det ser ganske så likt ut på bildene...

Edit: Etter å ha lest, ikke bare her men andre forum også, står jeg over denne. Venter heller på en skikkelig AE86 :wink:
Noen som vet om en til salgs eller? hehe.

 #248708  av Kjakan
 
Hvorfor gå over bekken etter vann?
AE85 er en døv bil, du kan like gjerne kjøpe deg en BMW E30 for samme pengene.