TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• utdyping høytalere

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1547  av Truls

Takk for mange svar ang. spm om høytalere, men jeg har noen spm. ang besvarelsene.
Rockford Fosgate (hvem forhandler dette, for dette høres meget bra ut.)
Sub. er disse montert oppover eller fremover i bilen, og er de da fremdeles bak setet. Er de montert i mdf kasser eller bare i karosseriet.
Hva menes med den orginale diskantplasseringen. kan den erstattes med nytt produkt uten endringer.
Hva med delefilter i dørene. er ikke dette nødvendig.
Og tilslutt forsterkeren. Montering under passasjersete?
Det er en fornøyelse å få såpass gode svar, og spennende med folk som har gjort dette før, og jeg ser frem til å starte, og forhåpentligvis også lære noe selv underveis.

Hilsen Truls.
 #1549  av @lpher

Rockford Fosgate forhandlere? tja...her er alle...take your pick ;-)
(linket fra hjemmesiden til den norske importøren)
http://www.autohifi.no/forhandler.html

Har nettopp montert inn et 'større' anlegg i min egen celica,
med det 'værsteste' Rockford har å tilby...har ikke angret en dag! ;-)
Men...det er du som skal ha høytalere...sørg for å få testet det meste
før du velger hva du vil gå for...finns masse sleipe selgere vet du! ;-)

Sub i mk2 MR2...de fleste tilfeller jeg kjenner til er:

Originalt:
2 x (plast) kasser med 6,5" basser i.
(Peker inn i kupeen...under setet)

Ettermontert:
2x8" montert i lukkede kasser på rundt 10 liter.pekende imot seteryggen
2x10" montert i lukkede kasser på rundt 10 liter.pekende imot seteryggen
2x12" ?! mener å ha sett no'n biler på nettet..men kan ikke bekrefte...

Faktisk så fungerer bassen selv om man plasserer evt. targatak forran.
Cluet er at subben har en 5-10cm klaring, slik at den 'får puste' ;-)

Som sagt...alle subvarianter benytter mer eller mindre all plassen bak setene....diverre ;-) Basskasser=MDF...helst...

Original diskantplassering?
Har du diskant pods/bur på innsiden av speilene?
Hvis ikke får du kjøpt disse rimelig av din lokale toyota-dele-pusher ;-)
Faktisk ganske bra med plass bak dem, slik at du kan få plass til 'værsting' greier om pengeboka tillater det ;-)

Denne plasseringen sammen med 5,25" i døra, eller 6,5" om du får plass,
er definitvt plassen å begynne om du skal ta ting etterhvert.
Delefilter kan du gjemme enten under dashboard eller i døra, alt etter hvor plasskrevende delefilterne er.

Forsterkerplassering...anyone?
Har sett flere varianter...men de er stort sett montert i forbindelse
med basskassene...

So...håper det ga deg litt mer å tygge på ;-)
Anyone else...glemte jeg noe? ;-)

@lpher

#1563  av CelicaTurbo

det står jo allerde delefilter mellom orginal høytaler i dør og diskanten oppe i stolpen.. det gjør nok jobben sin ok men er du opptatt av bra lyd er det nok greit å dra vekk all kablingen der og legge opp bedre kabler med nytt delefilter.. du får jo kjøpt slike kombinasjoner med to 6.5" eller 5.25" høytalere pluss to 1" diskanter og et delefilter.. typisk rundt 1800,- for et ganske bra sett, men Rockford koster gjerne litt mer (men har bare hørt skryt av både forsterkerne og høytalerne deres).

om du ikke er så alt for kresen så duger det orginale delefilteret..

#1571  av @lpher

CelicaTurbo skrev:det står jo allerde delefilter mellom orginal høytaler i dør og diskanten oppe i stolpen.. det gjør nok jobben sin ok men er du opptatt av bra lyd er det nok greit å dra vekk all kablingen der og legge opp bedre kabler med nytt delefilter.. du får jo kjøpt slike kombinasjoner med to 6.5" eller 5.25" høytalere pluss to 1" diskanter og et delefilter.. typisk rundt 1800,- for et ganske bra sett, men Rockford koster gjerne litt mer (men har bare hørt skryt av både forsterkerne og høytalerne deres).

om du ikke er så alt for kresen så duger det orginale delefilteret..
True...det kommer helt ann på hvor kresen man er...
Hvis man skifter ut enten diskantene eller mellomtone/bass,
så kan man sikkert benytte kondensatoren/spolen som sitter i originalt.
Men om man kjøper sett fra 1800,- og oppover så BØR det følge med et
skikkelig delefilter... ;-)

Spør høytalerebyggere/hi-end freaks om dette...og de vil fortelle deg
at lydkvaliteten står og faller på om du har lagt nok i et bra delefilter ;-)

Høytalerefabrikat...er nok litt smak og behag...men jeg må
nok innrømme at jeg falt pladask for lyden i den nye
Fanatic Q serien til Rockford...hørte et 5,25"/1" demosett, som spilte no'
inn i helv... ;-) ...minte litt om 'midt-på-treet' 8"ere i bassen! ;-)
MEN lyden kom utav en 5,25" element?!!
Men...be warned...de krever litt av forsterkeren...

Vurderte også Infinity/MB Quart/Alpine...men det ble altså Rockfords Fanatic Q 6,5" komponentsett på meg denne gangen...
og delefilterne var foresten shvæææære! ;-)

Hmm....ble litt mye dette...shit au...sorry 'bout that ;-)

@lpher

#1575  av Bjørn E

Jeg hadde tenkt å være litt edruelig denne gangen, byttet ut orginalspilleren med en Pioneer KEH-M9500/CDX-M6 fra 1996 som jeg hadde liggende og en Audioqueest 2-kanalsforsterker. Koblet de innebygde 4x35wattene til front- og baksettene og den seperate forsterkeren til 20cm bassene i dørene. Men... jeg ble selvfølgelig ikke fornøyd :? Alternativene er følgende: Bytte ut bassene med noen i bedre kvalitet, eller skifte ut forsterkeren til en 4- eller 6-kanals og deretter skifte flere av høytalerene.
Noen som har gode forslag til hva som er en god vei å gå?? Jeg ønsker god, naturlig lyd. Trenger ikke noe highend-anlegg... :lol:

For ordens skyld: snakker om en Celica med 10-speaker system

#1576  av CelicaTurbo

jeg byttet spiller i bilen min nå denne uken (Celica med System 10) og var overrasket over hvor god lyd det egentlig var i de høytalerne.. men så ventet jeg meg ganske lite fra de også da.. jeg tror det greieste for å få en naturlig lyd er å bytte ut de 8" greiene i dørene med noen 6.5" sett, gjerne slikt sett som inkluderer diskant og delefilter.. da tror jeg du skal få mye bedre lyd utav anlegget ditt :)

Men, jeg satser på å bytte ut allt sammen med tid og stunder, men høytalerne bak og de under dashbordet (ved kneet) bytter jeg bare ut med noen billige Sony høytalere eller noe slikt (500-800 pr par ca pris).. De skaper jo bare fyll-lyd og da er det vel ikke så viktig med skambra kvalitet på de eller? Tror ikke jeg kommer til å plassere noen sub i bilen men heller satse på noen bra høytalere i dørene med en bra forsterker (Rockford står bra i den konkuransen) :)

får se, ta allt med litt tid tenker jeg :)

#1584  av Bjørn E

Hvis jeg nå ikke har vert helt på jordet så er diskantene ved speilene koblet sammen med høytalerne på dashbordet, og 8"-erne i dørene er rene basshøytalere. Får iallfall best resultat med å kjøre 80hz deling på signalet inn på forsterkeren. Men høytalerelementene klarer ikke å formidle den helt store opplevelsen...

#1591  av CelicaTurbo

hm, jeg koblet først bare til høytalerne i dørene når jeg monterte en stereo jeg lånte når jeg fikk bilen, og det var ikke noe lyd i diskantene da det er jeg rimelig sikker på for lyden var så klart tragisk når 8-tommerne ikke spillte noen lyse toner :)
 #1598  av Jonsle

Hei,RF er noe av det bedre du får tak i, men det er også noe av det dyreste men husk at nesten alle merker har forskjelige serier vanligvis en billig og ikke så bra, og en dyr som er bra. Jeg har 6,5 " i dørene foran det går nesten ikke men det går etter noe mod. Det er RF sitt FNQ frontsett og det er bra men koster nesten 5000, delefiltrene har jeg lagt i hanskerommet og forterkerne har jeg baki. Mye træl med kabler osv men det går. Har en tier bak sete men kassa blir litt liten synes jeg, bassen blir litt for "hard" vis du kjøper frontset vil jeg anbefale og bruke det som føller med av delefiltere ikke toyota sitt det er trolig noe bilig ræl.

#1599  av CelicaTurbo

klart det er billig men det duger om forventningene ikke er så alt for høye.. det er tross alt bedre enn ingen delefilter :) man får tross alt det man betaler for og jeg satser selv på å bruke annet delefilter når jeg kommer så langt.. :)

#1606  av @lpher

Bjørn E skrev:Jeg hadde tenkt å være litt edruelig denne gangen, byttet ut orginalspilleren med en Pioneer KEH-M9500/CDX-M6 fra 1996 som jeg hadde liggende og en Audioqueest 2-kanalsforsterker. Koblet de innebygde 4x35wattene til front- og baksettene og den seperate forsterkeren til 20cm bassene i dørene. Men... jeg ble selvfølgelig ikke fornøyd :? Alternativene er følgende: Bytte ut bassene med noen i bedre kvalitet, eller skifte ut forsterkeren til en 4- eller 6-kanals og deretter skifte flere av høytalerene.
Noen som har gode forslag til hva som er en god vei å gå?? Jeg ønsker god, naturlig lyd. Trenger ikke noe highend-anlegg... :lol:

For ordens skyld: snakker om en Celica med 10-speaker system

Edruelighet er ikke det det dummeste kanskje... ;-)

Spør du meg så er det plasseringen som feiler 8"erne forran ;-)
Å få døren 100% tett er science fiction..i motsetning til 6,5"
kassene baki...som er montert i 100% tette kasser ;-)
Få fatt i no'n råe 6,5" basser...monter disse på forsterkeren så skal
du se det blir liv i celican ;-)

PS! ikke plukk ut 8" elementene...monter en liten kondensator på dem,
slik at de slipper å spille dypbass....

@lpher
Som er uhelbredelig bitt av hi-fi basillen ;-)

#1607  av @lpher

CelicaTurbo skrev:jeg byttet spiller i bilen min nå denne uken (Celica med System 10) og var overrasket over hvor god lyd det egentlig var i de høytalerne.. men så ventet jeg meg ganske lite fra de også da.. jeg tror det greieste for å få en naturlig lyd er å bytte ut de 8" greiene i dørene med noen 6.5" sett, gjerne slikt sett som inkluderer diskant og delefilter.. da tror jeg du skal få mye bedre lyd utav anlegget ditt :)
Hvis man spiller på moderate nivåer så høres det faktisk veldig bra ut...
couldnt agree more ;-)
CelicaTurbo skrev: Men, jeg satser på å bytte ut allt sammen med tid og stunder, men høytalerne bak og de under dashbordet (ved kneet) bytter jeg bare ut med noen billige Sony høytalere eller noe slikt (500-800 pr par ca pris).. De skaper jo bare fyll-lyd og da er det vel ikke så viktig med skambra kvalitet på de eller? Tror ikke jeg kommer til å plassere noen sub i bilen men heller satse på noen bra høytalere i dørene med en bra forsterker (Rockford står bra i den konkuransen) :)
får se, ta allt med litt tid tenker jeg :)
Nei!! ikke gjør det! ;-)
'Flest mulig høytalere' er ikke lik 'best mulig lyd' ;-)
Spar pengene fra de sony høytalerne....jeg vet hva de koster,
både inn og ut, men de er ikke verdt det uansett ;-)

Et anlegg blir aldri bedre en det dårligste leddet...
Hva betyr det når du da dytter inn et par billig-billig sony høytalere? ;-)
Ellers helt enig...med de rette elementene skal det gå ann å få til 'go lyd'
uten bruk av sub.

Si fra når du skal ha forsterker da...
SÃ¥ skal jeg se om jeg ikke kan ordne en go-pris til deg ;-)

@lpher

#1608  av @lpher

Bjørn E skrev:Hvis jeg nå ikke har vert helt på jordet så er diskantene ved speilene koblet sammen med høytalerne på dashbordet, og 8"-erne i dørene er rene basshøytalere. Får iallfall best resultat med å kjøre 80hz deling på signalet inn på forsterkeren. Men høytalerelementene klarer ikke å formidle den helt store opplevelsen...
Er mulig 10 speaker systemet var state of the art i 1990, men det
begynner vel å bli litt outdatet nå vel? ;-)

Membran/kurv/spider i papp?
Come on gutter ;-)

@lpher
 #1610  av @lpher

Jonsle skrev:Hei,RF er noe av det bedre du får tak i, men det er også noe av det dyreste men husk at nesten alle merker har forskjelige serier vanligvis en billig og ikke så bra, og en dyr som er bra. Jeg har 6,5 " i dørene foran det går nesten ikke men det går etter noe mod. Det er RF sitt FNQ frontsett og det er bra men koster nesten 5000, delefiltrene har jeg lagt i hanskerommet og forterkerne har jeg baki. Mye træl med kabler osv men det går. Har en tier bak sete men kassa blir litt liten synes jeg, bassen blir litt for "hard" vis du kjøper frontset vil jeg anbefale og bruke det som føller med av delefiltere ikke toyota sitt det er trolig noe bilig ræl.

Hmmm...og jeg som trodde jeg var alene med nye FNQ i celica...
så lenge varte det ;-)

Vel...jeg var ihvertfall først...det må da ha betydd noe? ;-)

Hvilken forsterker har du på dem?

@lpher

#1617  av CelicaTurbo

hehe, tenkte meg noen billige sony greier for å skape fylden bakfra, og overhodet ikke spille noe høyt.. så da såg jeg for meg at det ikke er så alt for viktig med suveren kvalitet når de skal spille lavt, og de må vel uansett være bedre enn orginalt? :)

uansett er jeg ingen fanatiker men liker fyldig lyd og bass, får se hva jeg får til uten at det koster all verden.. :)