TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tenningsbank!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #248580  av Ã¦len2

Satt da ambisiøst å trykka med råtteklørn min på Apexi Power FC'n her om dagen.
Skrudd opp til ca 1,1 kilo ladetrykk, å hadd på bra med bensin over hele registeret. Bilen e da enda ikke mapa på d trykket så d resultert i at jeg kom i skade for å få tenningsbank.
Men for å kom til saken, på Apexi displayet sto det at jeg hadde vært oppi 87 i tenningsbank...
Er dette mye?
Som i, NEI!! Ka har du gjort!!
Eller tåler 3sgte slikt i 1 sek så lenge det er et engangstilfelle!?

#248584  av Larsen

Nå har jeg kun Afc'en til apexi, men etter hva jeg har skjønt så er ikke det alt for mye forskjell. Bankesensoren har et ganske kratig utslag i det gasspedalen trykkes i bånn. Detter er vist vanlig, men har ikke fått noen god forklaring på det.

Hvis du kan følge måling mens du kjører så ville jeg sett etter banking som oppstår etter at gasser er i bånn og på vei oppover på turtallet.

#248614  av SMT

i fløge av mr2oc.og "noshoes" er du trygg så lenge du holder deg under 60 på knock. har du datalogic?

#248622  av kennethx

SMT skrev:i fløge av mr2oc.og "noshoes" er du trygg så lenge du holder deg under 60 på knock. har du datalogic?
hva går skalaen fra til? 0-100? har Volt 0-5V å forholde meg til på AEM.

#248637  av CelicaTurbo

larsen: powerfc og afc er nå ganske komplett forskjellig

Men for å svare, det tallet er kun en indikasjon på signalet fra sensor og det forteller deg ikke om du nå har blåst et stempel eller hva. Tallet vil variere fra biltype til biltype og på våre motorer ligger det normalt i området 20-40 med 60 som en anbefalt maksimum. Det er viktig å forstå at det tallet igrunn ikke betyr noe som helst, det er kun en indikator som det kalles. På f.eks wankelmotorer er det tallet normalt i 2-300-området. Nå er 80+ ganske mye banking etter normalen for powerfc på 3S-GTE så det er vel uten tvil at du har opplevd tenningsbank, men om det har oppstått skade må du nesten selv finne ut ved å se på motorgange, effekt, oljeforbruk, ulyder osv.

En annen ting, med mindre du har råd til å overhale motoren så ikke gjør endringer i konfigurasjonen der om du ikke føler deg trygg på det, få proffe folk til å gjøre dette på en rulle. Jeg vet ikke hvordan din er programmert, men om du kjører på powerfc'ens basismap så er det ganske dårlig, med alt for aggresiv tenning og bøttevis med bensin, og all den bensinen kan ikke redde motoren fra banking om tenningen er helt på trynet. Det er ikke meningen at du skal bruke basismappet til annet enn å kjøre meget forsiktig til dyno ;)

edit: og en siste ting, få deg datalogit slik at du/dynosenter får tilgang til alle parametrene på powerfc'en, og ikke minst få muligheten til å logge afm/trykk/turtall..

#248666  av marlboro1310

Har Apexi Power fc på min 3.gen mr2 turbomotor...synes det funker som F :!: speedonåla raser oppover ved pådrag i alt av gir :lol: den lader 1,25 på min motor ifølge TRS..(noe jeg mener er nok)er vel ingen hensikt i å bynne å tukle så mye med det på egenhånd uten å vite hva en gjør..

Men det skal sies,kompisen min sin 2.gen turbo,som er original..har "penere" gange...uten at jeg vet hva det kommer av...
Uansett er jeg storfornøyd med Apexn,finnes vel en commander å få tak i?

#248668  av Ã¦len2

Den blei mapa på o,7.
Så monterte jeg boostcontroleren og skrudde opp, så med tanke på at den ikke er i nærheten av mappet på så mye trykk er det karnsje ikke så rart da..
Skal få den mappet på 1 kilo å legge meg dær.

Men en ting til. Har hørt litt runt om mappingen absolutt må skje i en benk!?! Firma som feks Bjørnstad bil i Trheim sier jo naturlig nokk at dette SELFØLGELI må skje på deres blanke Dyno.
Men ser personlig ikke helt grunnen til at en ikke får til et like bra map på gata!? Faktorer som feks vindgjenomgang i radiator og IC blir jo mere naturlig da...

Klart en får jo litt mere arbeidsro i en benk, å et papir med Kw og Nm på, som en med jevne mellomrom kan vise Datsun eiere.

#248670  av marlboro1310

Har du 2. gen eller 3.gen?og har du commander på Apexien?sånn display dings... :roll:

#248678  av Ã¦len2

Har comander ja. D er den jeg har trykt på.
D er en 92mod 2gen

#248680  av Ã¦len2

En ting til, etter at sprutn ble montert så har den bynt å hakk endel i pungtet mellom tomgang og pådrag. Altså når du går fra å ikke rør gassen til pådrag og motsatt så slår den litt.

Å i tillegg jager den en del på tomgang når den er kald!
Er vell en vakumslange, men vet ikke helt vilken.

#248700  av CelicaTurbo

ælen2 skrev:En ting til, etter at sprutn ble montert så har den bynt å hakk endel i pungtet mellom tomgang og pådrag. Altså når du går fra å ikke rør gassen til pådrag og motsatt så slår den litt.

Å i tillegg jager den en del på tomgang når den er kald!
Er vell en vakumslange, men vet ikke helt vilken.
Man kan nok nå langt med mapping på gaten, og det er jo mapping i et mer korrekt miljø som sådan, men så var det det med sikkreheten da ;) Samt, et viktig argument mot å mappe på gaten er at det er vanskelig å mappe skikkelig på alle pådrag/trykk og turtall, spesiellt mellomgass situasjoner eller hvor du beskriver, idet du trykker pedal i et gir. Med dyno er det lettere å teste ut slikt med konsentrasjonen i behold, og ikke minst er det enkelt på "hold"-dynoer som f.eks den Bjørnstad har, hvor man kan be dynoen om å holde et spesifikt turtall uansett hva pådrag man gir, da kan man fort gå gjennom alle mulige motorpådrag i hele turtallsspekteret, og det er tidkrevende å få til på gaten.

#248757  av sleeper

ælen2 skrev:Den blei mapa på o,7.
Så monterte jeg boostcontroleren og skrudde opp, så med tanke på at den ikke er i nærheten av mappet på så mye trykk er det karnsje ikke så rart da..
Skal få den mappet på 1 kilo å legge meg dær.

Men en ting til. Har hørt litt runt om mappingen absolutt må skje i en benk!?! Firma som feks Bjørnstad bil i Trheim sier jo naturlig nokk at dette SELFØLGELI må skje på deres blanke Dyno.
Men ser personlig ikke helt grunnen til at en ikke får til et like bra map på gata!? Faktorer som feks vindgjenomgang i radiator og IC blir jo mere naturlig da...

Klart en får jo litt mere arbeidsro i en benk, å et papir med Kw og Nm på, som en med jevne mellomrom kan vise Datsun eiere.

det kommer litt ann på hva du skal mappe... skal du mappe hele registeret så er det best med en rulle, men og mappe motoren under fullt pådrag er veldig lett og greit på veg...
problemet ved og mappe området uten trykk på gate ligger i tenningsmappet, der har du ikke mulighet til og finne ut hva som er optimal tenning siden du ikke får tenningsbank på samme måte som under fullt pådrag og derfor har vet du ikke hva som gir best effekt..
men bensinmappet er veldig lett og fikse på gate..

jeg har mappet min og en god del andre sine biler på gata de siste årene og det har funket veldig bra for min del ivertfall...( ikke noen av motorene jeg har mappet har raset enda og de presterer ivertfall det de skal med det oppsettet de har!)