TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte av bremsevæske mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #249040  av lasse

Skal jo til å bytte bremser om ikke så altfor lenge, så da lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få bytta bresevæska, vet hvordan jeg lufter, men hvordan gjør man det med å få tappet ut den gamle og få på den nye?
Er det bare å lufte til du har helt på så mye at det skal være ny i hele systemet eller?

#249046  av Larsen

Holder på med samme prossesen selv nå :wink:
Det er ikke bare å fylle opp det nye systemet for det ligger altids luftbobler igjen hvis den gamle bremsevæsken har renet ut mens du har byttet bremser. Det jeg har gjordt er å Lufte ut ca. en halv liter. Kaster så den halve literen og med resten av bremsevæsken så lufter jeg for så å helle den opp i bremsevæskebeholderen igjen.

Hvis du lufter hovedbremsesylinder så kan du vist også spare deg for en del tid. Jeg gjorde det ikke fordi jeg ikke ville skru risikere å ødelegge slanger og muttere på hovedbremsesylinderen.

Husk også og altid begynne med kalipterene som er lengt vekk fra hovedbremsesylinderen og jobb deg frem til den nærmeste. Altså høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.

#249402  av Kanakkas

Tøm gjerne beholderen for br. væske før du skifter, da slipper du å kjøre all den gamle igjennom systemet. PS! ikke tøm beholderen med noe som har vært i kontakt med olje!
Fyll så beholderen opp igjenn med ny frisk væske, og start lufting.
Avtappet br væske skal IKKE tilbake i beholderen, er veldig fort gjort at det kommer gammel væske/smuss ol fra luftenippel.
Luft til det kommer klar (ny væske) ut ved hvert hjul. Husk å etterfylle br. væskebeholder under lufting.
Lett som en plett.. :wink:

#249404  av Larsen

Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning

#249407  av Mr2Even

Fint om du opplyser om hvordan de nye bremsene er Lasse :wink:

#249415  av Kanakkas

Larsen skrev:Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning
Ville ikke stolt på det, og det kan fortsatt være igjenn litt gammel væske som blir hellt tilbake. Men som mye annet går det nok bra men jeg anbefaller det ikke.

Tillegsinfo...
(Feks Mercedes sier det skal tappes 0.5l pr hjul for å sikkre riktig utlufting)

Hvis noen bryr seg om det.... :?

#249427  av lasse

Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?

Even: Skal si ifra ja, venter bare på skiver og klosser nå, bestilte meg likegreit nye slissa skiver og yellowstuff klosser...
Stakkars feriebudsjett :oops:

#249434  av sindrejl

lasse skrev:Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?

Even: Skal si ifra ja, venter bare på skiver og klosser nå, bestilte meg likegreit nye slissa skiver og yellowstuff klosser...
colaflaske? :P

#249441  av Mr2Even

lasse skrev:Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?

Du store allpakka..! Tør du si mye de skivene og klossene kostet..? :) Kanskje du skulle byttet til større hovedcylinder også..?

#249443  av Larsen

Kanakkas skrev:
Larsen skrev:Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning
Ville ikke stolt på det, og det kan fortsatt være igjenn litt gammel væske som blir hellt tilbake. Men som mye annet går det nok bra men jeg anbefaller det ikke.

Tillegsinfo...
(Feks Mercedes sier det skal tappes 0.5l pr hjul for å sikkre riktig utlufting)

Hvis noen bryr seg om det.... :?
Jeg kastet den første halvliteren jeg tappet. Så jeg var helt sikker. Syns det er dyrt nok da bremsevæske koster 200 kr literen. Den gamle bremsevæsken var ikke dårlig den heller da den ble byttet ifjord.

#249454  av lasse

Har fått pakkepris på skiver klosser og to liter bremsevæske, så det skulle ihvertfall holde...
Tror ikke jeg kommer til å helle noe tilbake som jeg har tappet av.

Even: Det var dyrt nok, kjøpte jo stålomspunnede bremseslanger også, bare for å være sikker på å få brukt litt kroner liksom :roll:
Klarer meg nok uten større sylinder, største forskjellen der er vel at du får litt forskjell på bremsekraft foran/bak (litt mer foran?)

#249462  av Mr2Even

Ok. men da blir du vel fornøyd med resultatet også :wink: Har bare hørt at belgen inni gamle hovedcylindere kan bli litt dårlig etterhvert. Også hørt at en større hovedcylinder skaper bedre følelse med bremsene, men om det er reelt vet jeg ikke..

#249490  av Larsen

Tror nok han får mer en bra nok bremser. Hvis du skal ha annen bremsefordeling så bytter du uansett ikke hovedbremsesylinderen. Stålomspunnene bremseslanger er en god invistering som bør gi mer en bra nok respons!

#249520  av Kanakkas

Larsen skrev:. Stålomspunnene bremseslanger er en god invistering som bør gi mer en bra nok respons!
Kjører selv med stålomspunnende slanger på min Fiat, samt skiver og klosser fra Brembo. Super pedalfølelse, kan anbefalles på det varmeste!

#249547  av Larsen

Leste akkurat om bremsefordeler på mr2oc. Det går ann å bruke supra turbo sin eller tacoma M.F hovedbremsesylindere. Da vil du få en god respons iforhold til orginalen også 93+. Problemet da var bare det at å finne punktet hvor hjulene låser er vanskligere.