Side 1 av 2
Skifte av bremsevæske mk2
Legg innLagt inn:24 jun 2007 21:47
av lasse
Skal jo til å bytte bremser om ikke så altfor lenge, så da lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få bytta bresevæska, vet hvordan jeg lufter, men hvordan gjør man det med å få tappet ut den gamle og få på den nye?
Er det bare å lufte til du har helt på så mye at det skal være ny i hele systemet eller?
Legg innLagt inn:24 jun 2007 22:14
av Larsen
Holder på med samme prossesen selv nå
Det er ikke bare å fylle opp det nye systemet for det ligger altids luftbobler igjen hvis den gamle bremsevæsken har renet ut mens du har byttet bremser. Det jeg har gjordt er å Lufte ut ca. en halv liter. Kaster så den halve literen og med resten av bremsevæsken så lufter jeg for så å helle den opp i bremsevæskebeholderen igjen.
Hvis du lufter hovedbremsesylinder så kan du vist også spare deg for en del tid. Jeg gjorde det ikke fordi jeg ikke ville skru risikere å ødelegge slanger og muttere på hovedbremsesylinderen.
Husk også og altid begynne med kalipterene som er lengt vekk fra hovedbremsesylinderen og jobb deg frem til den nærmeste. Altså høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.
Legg innLagt inn:26 jun 2007 21:10
av Kanakkas
Tøm gjerne beholderen for br. væske før du skifter, da slipper du å kjøre all den gamle igjennom systemet. PS! ikke tøm beholderen med noe som har vært i kontakt med olje!
Fyll så beholderen opp igjenn med ny frisk væske, og start lufting.
Avtappet br væske skal IKKE tilbake i beholderen, er veldig fort gjort at det kommer gammel væske/smuss ol fra luftenippel.
Luft til det kommer klar (ny væske) ut ved hvert hjul. Husk å etterfylle br. væskebeholder under lufting.
Lett som en plett..

Legg innLagt inn:26 jun 2007 21:15
av Larsen
Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning
Legg innLagt inn:26 jun 2007 21:21
av Mr2Even
Fint om du opplyser om hvordan de nye bremsene er Lasse

Legg innLagt inn:26 jun 2007 21:30
av Kanakkas
Larsen skrev:Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning
Ville ikke stolt på det, og det kan fortsatt være igjenn litt gammel væske som blir hellt tilbake. Men som mye annet går det nok bra men jeg anbefaller det ikke.
Tillegsinfo...
(Feks Mercedes sier det skal tappes 0.5l pr hjul for å sikkre riktig utlufting)
Hvis noen bryr seg om det....

Legg innLagt inn:26 jun 2007 21:52
av lasse
Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?
Even: Skal si ifra ja, venter bare på skiver og klosser nå, bestilte meg likegreit nye slissa skiver og yellowstuff klosser...
Stakkars feriebudsjett

Legg innLagt inn:26 jun 2007 22:08
av sindrejl
lasse skrev:Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?
Even: Skal si ifra ja, venter bare på skiver og klosser nå, bestilte meg likegreit nye slissa skiver og yellowstuff klosser...
Stakkars feriebudsjett 
colaflaske?

Legg innLagt inn:26 jun 2007 22:17
av Mr2Even
lasse skrev:Hmmm, hva skulle man brukt for å tappe beholderen da?
Even: Skal si ifra ja, venter bare på skiver og klosser nå, bestilte meg likegreit nye slissa skiver og yellowstuff klosser...
Stakkars feriebudsjett 
Du store allpakka..! Tør du si mye de skivene og klossene kostet..?

Kanskje du skulle byttet til større hovedcylinder også..?
Legg innLagt inn:26 jun 2007 22:20
av Larsen
Kanakkas skrev:Larsen skrev:Er en av grunnen til at det sitter et veldig fint filter i bremsebeholderen det. Tar alt smuss som er av betydning
Ville ikke stolt på det, og det kan fortsatt være igjenn litt gammel væske som blir hellt tilbake. Men som mye annet går det nok bra men jeg anbefaller det ikke.
Tillegsinfo...
(Feks Mercedes sier det skal tappes 0.5l pr hjul for å sikkre riktig utlufting)
Hvis noen bryr seg om det.... 
Jeg kastet den første halvliteren jeg tappet. Så jeg var helt sikker. Syns det er dyrt nok da bremsevæske koster 200 kr literen. Den gamle bremsevæsken var ikke dårlig den heller da den ble byttet ifjord.
Legg innLagt inn:26 jun 2007 22:46
av lasse
Har fått pakkepris på skiver klosser og to liter bremsevæske, så det skulle ihvertfall holde...
Tror ikke jeg kommer til å helle noe tilbake som jeg har tappet av.
Even: Det var dyrt nok, kjøpte jo stålomspunnede bremseslanger også, bare for å være sikker på å få brukt litt kroner liksom
Klarer meg nok uten større sylinder, største forskjellen der er vel at du får litt forskjell på bremsekraft foran/bak (litt mer foran?)
Legg innLagt inn:26 jun 2007 23:01
av Mr2Even
Ok. men da blir du vel fornøyd med resultatet også

Har bare hørt at belgen inni gamle hovedcylindere kan bli litt dårlig etterhvert. Også hørt at en større hovedcylinder skaper bedre følelse med bremsene, men om det er reelt vet jeg ikke..
Legg innLagt inn:27 jun 2007 06:02
av Larsen
Tror nok han får mer en bra nok bremser. Hvis du skal ha annen bremsefordeling så bytter du uansett ikke hovedbremsesylinderen. Stålomspunnene bremseslanger er en god invistering som bør gi mer en bra nok respons!
Legg innLagt inn:27 jun 2007 08:55
av Kanakkas
Larsen skrev:. Stålomspunnene bremseslanger er en god invistering som bør gi mer en bra nok respons!
Kjører selv med stålomspunnende slanger på min Fiat, samt skiver og klosser fra Brembo. Super pedalfølelse, kan anbefalles på det varmeste!
Legg innLagt inn:27 jun 2007 11:18
av Larsen
Leste akkurat om bremsefordeler på mr2oc. Det går ann å bruke supra turbo sin eller tacoma M.F hovedbremsesylindere. Da vil du få en god respons iforhold til orginalen også 93+. Problemet da var bare det at å finne punktet hvor hjulene låser er vanskligere.