TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senking/dempere

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #30377  av Asbjørn

Jeg har en 91 turbo med ca. 290 hk. Jeg ønsker å senke bilen (30 - 40mm) samt installere nye dempere. Interessert i tips, gode og dårlige erfaringer. :) Asbjørn

#30383  av CelicaTurbo

De fleste ser ut til å velge Eibach pro fjærer pga at dem er progresive og vil da fremdeles være komfortable men være harde når det trengs mest. H&R fjærer er et alternativ som skal være noe hardere og dette er lineære fjærer. Koni er populære dempere.

#30415  av chris

Kyb agx justerbare dempere, med Eibach pro progressive fjærer ser ut til å være det valget jeg går for i hvert fall.. pro-fjærene senker 25 mm, om jeg ikke husker feil, og sport line fjærene senker 40 mm.

#30476  av MRQuoc

chris skrev:Kyb agx justerbare dempere, med Eibach pro progressive fjærer ser ut til å være det valget jeg går for i hvert fall.. pro-fjærene senker 25 mm, om jeg ikke husker feil, og sport line fjærene senker 40 mm.
jeg må gå for noe slikt jeg også .. om alt går etter planen er dem på 1.mars 8) , men problemet ligger i Demper'ne , finner ingen spesifikke på MR2MK1 , må vel sjekk på andre biler som kanskje kan passe rett i ?

#30589  av cameleon

her har du en webside til noen knall dempere. er de jeg skal ha når jeg skal skifte nå på våren. Dette er de Chris nevnte!

Jeg refererer til hva en person fra 200sx klubben skrev:

244$ for eibach pro senkefjærer til mr2 (1.580,- nok)
380$ for kyb agx justerbare dempere (2.470,- nok)
Med moms og frakt blir det samlet ca 6200,- å betale. Det er slettes ikke dårlig for en løsning som er vesentlig mer proff enn H&R + gule Koni

http://www.coximport.com/agx/

#30616  av erling

cameleon skrev:Det er slettes ikke dårlig for en løsning som er vesentlig mer proff enn H&R + gule Koni
Ehh, HÆÆÆ??! :roll: :roll: Mer "proff"?? Den må du lenger ut på landet med. Men KYB er sikkert bra nok det, men det slår nok ikke Koni. Både H&R og Eibach er jo bra merker. :)

Jeg har Koni, men skulle jeg hatt nye nå, tror jeg kanskje jeg hadde prøvd KYB. Hvis det er så billige som det der. :)

#30632  av CelicaTurbo

KYB AGX'ene er gjerne litt lettere å justere bak om jeg ikke husker feil, men hvordan dem fungerer som dempere aner jeg ikke. Jeg har KYB ikke-justerbare dempere på Celicaen nå og er absolutt fornøyd med dem (KYB produserer dessverre ikke justerbare for Celica Turbo, og Koni har bare noen som passer på fronten og jeg ville ikke blande merker).

#30648  av chris

Har inntrykk at man betaler mye for merket når man kjøper Koni ?

#30655  av Replik

Jeg har et lite tilleggs spørsål ang. dempere, har lyst til å senke MR2'n litt, men ikke mye da det så absolutt er en bruksbil. :)

På fensport sidene har de fjærer som senker 20mm, men de står spesifisert som "late spec" SW20.. noen som vet hva som kan være forskjell på fjærer fra "early spec" fjærer? vil de ikke passe om hverandre?

(ang dempere har jeg mest lyst til å gå for Bilstein, sammen med TRD stabstag og foringer)

#30656  av chris

Replik skrev:Jeg har et lite tilleggs spørsål ang. dempere, har lyst til å senke MR2'n litt, men ikke mye da det så absolutt er en bruksbil. :)

På fensport sidene har de fjærer som senker 20mm, men de står spesifisert som "late spec" SW20.. noen som vet hva som kan være forskjell på fjærer fra "early spec" fjærer? vil de ikke passe om hverandre?

(ang dempere har jeg mest lyst til å gå for Bilstein, sammen med TRD stabstag og foringer)
De går sikkert om hverandre, men "late spec" er i utgangspunktet lavere enn "early spec".. så om kjøper feil kan du ende opp med høyere bil enn du hadde originalt :P

#30658  av Replik

Oki.. akkurat det greide jeg ikke å få hue midt med på akkurat nå.. :roll:
Men da senker antageligvis "30mm early spec "ca like mye som "20mm late spec" ?.. starter late spec etter "oppgradering i 12/91?

#30660  av chris

Replik skrev:Oki.. akkurat det greide jeg ikke å få hue midt med på akkurat nå.. :roll:
Men da senker antageligvis "30mm early spec "ca like mye som "20mm late spec" ?.. starter late spec etter "oppgradering i 12/91?
vil tro at late spec, i euro-målestokk, er da oppgraderinga i 08/92. Tipper det er det som menes. revisjonen er etter det jeg har hørt, 3 cm lavere enn før. la oss si at dette stemmer, så hvis du kjøper senkesett til early spec som senker 2 cm, og har late spec bil, så vil du ende opp med 1 cm høyere bil.

#30672  av erling

CelicaTurbo skrev:KYB AGX'ene er gjerne litt lettere å justere bak om jeg ikke husker feil, men hvordan dem fungerer som dempere aner jeg ikke.
Ahh, da husker jeg diskusjonen. Men det gjaldt 200sx, på koni til Mr2 er det toppjustering på alle fire, altså svæææært lett å justere. :D
chris skrev: Har inntrykk at man betaler mye for merket når man kjøper Koni ?
I forhold til kjøreegenskapene etter jeg bytta ville jeg sagt de var verd dobbelt så mye. :D Men har oxo tro på KYB'ene. :)

#30791  av mralp

Urk, datating er bare mystisk, får ikke bestilt, fatter nada :P

Får vente på Cameleon & Chris da, meld fra når dere er klare for å kjøre en bestilling så kommer jeg springende med penger og melder meg på :)

mvh mralp, rastløs som alltid :)

#30891  av chris

mralp skrev:Urk, datating er bare mystisk, får ikke bestilt, fatter nada :P

Får vente på Cameleon & Chris da, meld fra når dere er klare for å kjøre en bestilling så kommer jeg springende med penger og melder meg på :)

mvh mralp, rastløs som alltid :)
Tror jeg må gjøre et forsøk med å levere inn en lottokupong i Verdal til helga :D