TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor ofte skifter dere bakdekk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #249059  av angrykid

Heisann folkens. Jeg kjøpte bilen i 2004, og har vært igjennom 3 sett med bakdekk, altså ett sett hvert år. Er dette normalt? Det jeg merker meg på siste settet nå, er jevn slitasje, forutenom på innerkanten, der sliter den meget mer enn resten av dekket. Jeg spinner sjelden, dvs kun der det er grus, for da slipper den på begge dekka.. På asfalt slipper den kun på det ene, om jeg er heldig. :D

Men jeg kjører litt hardt, drar på opp til 100ish og kosekjører i den hastigheten.

Men det virker som det er meget høy slitasje på bakdekk kontra framdekk på mr2 kontra den gamle mk1'ern som jeg hadde før. Opplever dere med senket bil mye av det samme, eller er det bare jeg som er bak mål? :D

#249064  av GhostRider88

nå har ikke jeg senket bil, men jeg har omtrent ikke slitasje på bakdekkene mine selv om det er 4 år siden de ble byttet.

Kan ha noe med senkinga og at du kjører litt hardt ;) Jeg kjører ikke hart og spinner aldri. Selv ikke på grus.

#249065  av Larsen

Høres ut som du trenger en 4hjulskontroll. Antaglivis for mye toe bak.

#249066  av OrIoN89

Bytter dekk 2 ganger i året; sommer dekk og vinter dekk :lol: Nei har ikke kjøpt dekk til bilen ennda, så har lite å sammenligne med 8)
 #249068  av sindrejl

angrykid skrev:Heisann folkens. Jeg kjøpte bilen i 2004, og har vært igjennom 3 sett med bakdekk, altså ett sett hvert år. Er dette normalt? Det jeg merker meg på siste settet nå, er jevn slitasje, forutenom på innerkanten, der sliter den meget mer enn resten av dekket. Jeg spinner sjelden, dvs kun der det er grus, for da slipper den på begge dekka.. På asfalt slipper den kun på det ene, om jeg er heldig. :D

Men jeg kjører litt hardt, drar på opp til 100ish og kosekjører i den hastigheten.

Men det virker som det er meget høy slitasje på bakdekk kontra framdekk på mr2 kontra den gamle mk1'ern som jeg hadde før. Opplever dere med senket bil mye av det samme, eller er det bare jeg som er bak mål? :D
det er en del camber originalt bak på mr2'en så at du sliter en del mer innerkant er neppe unormalt :)

#249069  av GhostRider88

Larsen skrev:Høres ut som du trenger en 4hjulskontroll. Antaglivis for mye toe bak.
sier meg ening den formuleringa. Skader ikke å få skjekket med en 4hjulskontroll
 #249070  av GhostRider88

sindrejl skrev:
angrykid skrev:Heisann folkens. Jeg kjøpte bilen i 2004, og har vært igjennom 3 sett med bakdekk, altså ett sett hvert år. Er dette normalt? Det jeg merker meg på siste settet nå, er jevn slitasje, forutenom på innerkanten, der sliter den meget mer enn resten av dekket. Jeg spinner sjelden, dvs kun der det er grus, for da slipper den på begge dekka.. På asfalt slipper den kun på det ene, om jeg er heldig. :D

det er en del camber originalt bak på mr2'en så at du sliter en del mer innerkant er neppe unormalt :)
men det er vell ikke normalt og ha byttet 3 sett med dekk på 3 år? virker mye...

#249080  av perchr

har byttet ca. ett sett dekk bak etter hver sommer jeg har hatt min iallefall :)
 #249085  av sindrejl

GhostRider88 skrev:
sindrejl skrev:

men det er vell ikke normalt og ha byttet 3 sett med dekk på 3 år? virker mye...
tja.. fleste jeg kjenner med mr2 er ikke så langt unna det samme. bare bakdekk riktignok

#249095  av marlboro1310

Har hadd samme forbruk av bakdekk på min Mk2..ett sett bakdekk i sesongen,nå som bilen er ombygd kan jeg se at dekkene brukes for å si det sånn... :) Nå skal det heller ikke stikkes under en stol at forbruket av bakdekk kunne sikkert vært redusert kraftig om jeg hadde endret kjørestil.
Jeg mener at Mr2en skal kjøres,man skal kjenne svingene man kjører igjennom...om dere sier spinning sliter dekk,javel...men belastende kurvekjøring twister dekkgummien fint det og :wink:

Uten å jobbe litt med Mr2n min når jeg kjører,kunne jeg heller kjøpt meg en Golf... :D

#249098  av 4A-GE

Bytter bakdekk for tredje gang i år på Levin'n nå denne uken. Flott med ekstrajobb på dekkomleggingsverksted. :lol: :lol:

#249099  av 4A-GE

Bytter bakdekk for tredje gang i år på Levin'n nå denne uken. Flott med ekstrajobb på dekkomleggingsverksted. :lol: :lol:

#249104  av angrykid

Hmm, så det er rimelig normalt å ha ett høyt dekkforbruk bak på senka mr2 da. Oh well, slår meg til ro med det, så lenge fordekkene mine slites normalt, så har man straks mer kontroll på det.

Toe er det som går /\ hvis man ser bilen bakfra? Og camber er /\ hvis man ser bilen ovenfra, sant? Blir kanskje litt dårlig forklaring, men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

Finnes det egne manuelle justeringer på normale fjærbein på mr2? Jeg har ett H&R senkesett på min, men vet ikke om det finnes toe/camberjustering på bilen originalt. Men men, jeg slår meg til ro med dette, jeg. :) Takk for hjelpa, folkens.

#249107  av 4A-GE

angrykid skrev:Hmm, så det er rimelig normalt å ha ett høyt dekkforbruk bak på senka mr2 da. Oh well, slår meg til ro med det, så lenge fordekkene mine slites normalt, så har man straks mer kontroll på det.

Toe er det som går /\ hvis man ser bilen bakfra? Og camber er /\ hvis man ser bilen ovenfra, sant? Blir kanskje litt dårlig forklaring, men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.

Finnes det egne manuelle justeringer på normale fjærbein på mr2? Jeg har ett H&R senkesett på min, men vet ikke om det finnes toe/camberjustering på bilen originalt. Men men, jeg slår meg til ro med dette, jeg. :) Takk for hjelpa, folkens.
camber => ser man bilen bakifra så vil dekkene enten skråne /\(negativ) eller \/ (positiv, sistnevnte er vel livsfarlig)
toe => ser man bilen ovenfra så vil det se ut som om begge hjulene svinger mot eller fra hverandre som /\ inn mot hverandre med fronten av dekkene eller \/ inn mot hverandre med baksiden av dekkene.

En blodsenket bmw får som regel en vanvittig camber

#249108  av Larsen

Både camber, toe og caster er justerbare på mr2en.
Senker du en bil med mcpherson hjuloppheng (De fleste biler inklsuiv mr2) så vil både camber og toe ble feil stilt.