TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse spørsmÃ¥l

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #30430  av Zerpent

Det er lite olje på motoren min. Det står ganske nøyaktig på minimum. Jeg skal skifte olje og oljefilter men har ikke råd før om en måned eller to. Tenkte derfor å fylle på en liter imens. Jeg vet ikke hvilken olje som er på den fra før. Går det greit å fylle etter med halvsyntetisk eller bør jeg velge syntetisk. Eller bør jeg vente med hele greia til jeg får byttet?

Oljelampa mi lyser ikke. Skal den ikke gjøre det når det så lite olje?

Et annet spørsmål: Kjørelyset på ene sida er kaputt så jeg må ha ny pære. Har faktisk aldri byttet pære på bil før... :oops: Er det noen forskjell på pærer? (bortsett fra kvalitet så klart) Det er vel en standard? H4?
Er det mye om og men å skifte på en mk2?

#30432  av CelicaTurbo

Bare etterfyll med syntetisk etter delsynt, så lenge viskositeten er innenfor normale rammer betyr det lite hva du fyller nå om du allikevel skal bytte allt snart.

Angående frontlykten så er jobben ganske enkel, pæren er standard men jeg er usikker på om forskjellige biler har forskjellig watt? Du bytter ved å løfte lykten (du er klar over at den første posisjonen på lysbryteren holder lykten oppe mens alle lys er av nettopp med tanke på slike situasjoner?). På hver side av lykten er det noen skruer som holder det svarte plastdekselet på. Skru av dekselet. Deretter er det to skruer i fronten som holder lykten fast i heisemekanismen. Skru dem av (ikke rør justeringsskruene som også står frempå der). Resten finner du ut selv :)

#30436  av sindrejl

står en veeldig god forklaring i manualen som fulgte med bilen din :)

#30445  av Zerpent

CelicaTurbo skrev:du er klar over at den første posisjonen på lysbryteren holder lykten oppe mens alle lys er av nettopp med tanke på slike situasjoner
Er det nå. :D

Visste at det holdt lyktene oppe men har aldri tenkt over hvorfor...
sindrejl skrev:står en veeldig god forklaring i manualen som fulgte med bilen din :)
Kanskje det var en idé å sjekke der ja. :)

#30475  av MRQuoc

grrr... går vel bra å skifte pærer på "nye" skruer .. jeg slet litt med å få ut lampa mi :S ..

#30487  av Zerpent

Er det stor prisforskjell på vanlige og sånne "blue vision" ?

Er litt tøfft med blå lys syns jeg. Bilen får en litt nyere look.

#30489  av Mr2 Mk2

xenon? isåfall er det noen lapper dyrere...

#30491  av Zerpent

På den siden som CelicaGT ga link til så står det at de med blått lys koster 120,- mer pr. stk.

Får vel heller kjøpe vanlige og spare resten av pengene til lexus lykter. :)

#30573  av Zerpent

Men hva med at oljelampa mi ikke lyser?
Som sagt så står nivået på minimum på peilepinnen.
Skal den lyse da eller må nivået enda lengre ned først?

En kompis av meg har en 90 mod mr2 og med han lyser lampa når det er igjen 1/4 på pinnen...

#30600  av CelicaTurbo

er jo mulig pæren eller sensoren er gåen, men jeg kan ikke si noe mer for den lampen lyste aldri på min MR2.. Om pæren er gåen ser du jo når du vrir om tenningen før du starter bilen, da skal jo alle lyse opp.

#30712  av Zerpent

Lampa lyser når jeg slår på tenninga så den virker.

Kan det være føleren som er gåen? Er det mye slit å finne ut det?

#30714  av Christian

På gti motoren min begynte den å lyse et par mm under minimums streken...

#30738  av Zerpent

Christian skrev:På gti motoren min begynte den å lyse et par mm under minimums streken...
Ok. Takk.
Da regner jeg med at alt er i orden. Får fylle på en liter da så det holder frem til jeg får skiftet.

#31593  av Zerpent

Har et spørsmål til. Kommer sikkert endel flere etterhvert.

Jeg kommer til å bruke denne tråden til slikt en stund isteden for å starte en ny for hvert spørsmål. Dessuten kan det jo være greit for andre nykommere å ha slike tråder å lese.

Jeg trenkte jeg skulle ha på skvettlapper på mr2'n fremme. Det er vondt å høre på all sand og småstein som spretter oppetter siden på bilen på grunn av sandede veier.

Var på toyota i dag og de skulle sjekke til i morgen. De sa at det var ikke sikkert de kunne skaffe originale siden mk2 er importert... Bør vel kunne skaffes likevel?

Noen som har et delenummer?