TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gearolje?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #30571  av The Doctor

Skulle bytte gearolje på bilen min igår. Men det var ikke lett fant jeg ut når jeg fikk fire forskjelige svar på hvor mye olje det skal på denna gir kassa.

1. En kompis av fortalte meg at det gikk på ca 4,2 L !

2. Gutta som jobber på penzoil sa at det gikk 2,6L på en 3SGTE gir kasse ifølge listen dems!

3. Faren til en annen kompis av meg sa at man skulle bare fylle på til det rant litte grann over. Helt fult da med andre ord!

4. Siste svaret fikk jeg på Toyota på Alnabru! Først så lurte han på om det var 4x4 jeg hadde :? På en MR2?? Han hadde ikke no svar til meg akkurat da men han skulle sjekke det opp å ringe meg tilbake.. Har fortsatt ikke hørt noe.

Noen som vet hva som er riktig?
 #30574  av chris

The Doctor skrev: 4. Siste svaret fikk jeg på Toyota på Alnabru! Først så lurte han på om det var 4x4 jeg hadde :? På en MR2?? Han hadde ikke no svar til meg akkurat da men han skulle sjekke det opp å ringe meg tilbake.. Har fortsatt ikke hørt noe.
Jeg har ikke noe fornuftig svar, men synes denne var litt gøy :D
Du forklarte han vel hva den R'en står for, i "MR2" ? Sjelden å høre om "Rearwheel drive" som er 4wd :D
Skulle tro at toyota selv hadde SÃ…PASS til peiling da...
 #30585  av 2fast4u

The Doctor skrev:Skulle bytte gearolje på bilen min igår. Men det var ikke lett fant jeg ut når jeg fikk fire forskjelige svar på hvor mye olje det skal på denna gir kassa.
Vet ikke vilken MR2 du har, men siden du nevner 3S-motor så er det vel en SW20. :wink:
Oljemengde på denne er 2,1 ltr på biler med LSD (diffbrems)
Hvis du ikke har LSD blir det 2,2 ltr, oljetype GL4-5, SAE 75W-90

Svar nr.3 i tidligere innlegg blir også riktig, fyll til det renner ut av påfyllingshullet (nivåplugg) og sett i pluggen når det slutter å renne ut olje.

#30588  av The Doctor

Jeg har en 92 3SGTE motor! visst det er den riktig betegnelsen på Turbo motoren da :oops:

Han på penzoil sa 2,3L på 3SGE og 2,6L på 3SGTE!

Men når jeg hører såpass mye forskjellig så vil jeg vite hva andre har gjort uten at kassa har havarert etter en liten stund...

#30590  av CelicaGT

3. Faren til en annen kompis av meg sa at man skulle bare fylle på til det rant litte grann over. Helt fullt da med andre ord!

Her er det viktig at du heller oljen i rett hull :D
KAssen blir ikkje full (les: så full at det er AAAALtfor mykje olje)
når ein fyller på i påfyllings hullet som ligger ca midt på kassen (i høgde retning) Det er vel sånn på mr2 oxo....
Fyll på til det renner ut litt, vent litt og sjå om du kan fylle på meir. Vent til d har slutta å renne og skru i påfyllings pluggen------>KVIIIIN!!!!!!!!!

#30602  av CelicaTurbo

om jeg ikke husker feil så er det faktisk en bolt på toppen av girkassen til MR2'en som også kan brukes til å fylle på.. har sett flere guider hvor denne blir brukt pga at den er lettere å komme til ovenifra. Det er altså ikke der du skal fylle det er fullt :) Som CelicaGT skrev: fyllehullet står på siden av kassen omtrent halvveis opp, jeg mener den står rettet fremmover men husker ikke det 100%.

#30606  av jensi

Det går ca 4 liter på 3sgte kassen.litt over.

Jensi

#30608  av The Doctor

igjen er det 2 stk som sier forskjellig. Nå sier Jensi 4l ca. 2fast4u sier 2,2ca. Hva skal jeg helle på da da??? :?

#30610  av Christian

Du skal fylle på til det renner ut av "nivåhullet" :)
Aner ikke hvor mye som går på, men det hullet har vel egentlig bare denne ene misjonen..
Det er ca midt på kassa, på eksossiden :)

#30611  av Dont_Panic

ehm, jeg har havarert en kasse pga. lite olje jeg, så det går fint det :(
5giret er første som går, ligger visst høyere enn de andre tannhjula tror jeg.

#30629  av CelicaTurbo

Jeg vet ikke sikkert hvor mye som går på en slik, men når jeg undersøkte kjøpte jeg fire dunker m 1l. og den ene ble aldri brukt.. tror faktisk den fremdeles står i garasjen hos foreldrene.. Med mindre du har tilgang på stor dunk girolje så kjøp fire stykker og gå tilbake til forhandleren med kvittering etterpå og spør om du kan få en tilgodelapp eller noe :) Dette var på MR2'en min med 3S-GE motor..

#30662  av jensi

Var å sjekket vognkort på min 91 mod 3sgte. Det var skrevet 4.2 liter.
3sge gearkassen har mye mindre olje.ca 2.7 liter .

Mener at jeg fikk på ca 4 liter før det begynnte å renne ut hullet hvor du fyller på.

Jensi

#30667  av CelicaTurbo

hm, står dette i vognkortet? Har jeg aldri oppdaget før :)

#30668  av erling

Står 2,6 på 3S-GE i mi bok. :lol:

Turboen skal ha 4,2.

Men det blir vel ikke helt nøyaktig det i praksis, sett bilen mest mulig plant og fyll på hullet til det renner ut. Slik som CelicaGT sa.

#30687  av mr.two

The Doctor stoler ikke på meg vettu :) 4.2 er nok det riktige ja.... 8)