TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kokende Mr2 90 Gti

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #250688  av Fink3n

God aften godt folk!
Da fikk jeg endelig summa meg til å bruke feriepenger+ litt av bankens penger på en 90modell Mr2 Gti.
Men problemet mitt er at den kokte over og sprutet ut alt av kjølevann i gården hjemme etter en relativt rolig tur noen dager etter min tur hjem fra stedet jeg plukket den opp(denne turen var ikke fullt så rolig ;) måtte jo teste ut stakkaren :P
Jeg har ikke fått jekket den opp å kikket hvorifra det lekker radiator/slange evt, men er dette et vanlig problem at det kan skje? hva gjorde jeg galt? Hvor dyrt kan det bli å få byttet radiator evt ( er en totalt nub til å mekke selv btw)

Får vel takke for respons på forhånd da dette virker jo som å være plassen man får hjelp til anything ;)

-Finky-

#250702  av Larsen

Det første du bør gjøre er å lufte kjølesystemet skikkelig. Kjølesystem på mr2en er ganske stort iforhold til vanlige biler og krever skikkelig lufting for å fungere skikkelig. Prosedyrene på luftingen finner på forumet her eller ved å se i toyota sin BGB (big green book, toyota service manual) Som også ligger lagt ut her på forumet.

Hvis luftingen ikke hjelper så kan det hende at du har fått sprekk i blokka. Det er sjeldent at radiatoren er problemet.

#250713  av Master

Hvis ikke luft er skylda, kan det være gåen toppakning. Vil anbefale deg å få lufta systemet skikkelig, og hvis problemet vedvarer bør du sette bilen til et bilverksted og la dem feilsøke.

#250745  av CelicaTurbo

Det er ikke et spesielt vanlig problem ihvertfall. Hvor er det det spruter kjølevann da, bak eller fremme? Er det fremme så er det radiator eller slanger, er det bak er det sannsynligvis litt værre. Jeg ville ha fått et verksted til å sjekke etter CO i kjølevannet som tegn på gåen toppakning. Eller åpne radiatorlokket bak ved motoren, sørge for at det er fullt med vann der og start så motoren, om det da velter ut vann har du problem med toppakning sannsynligvis, om vannstanden er rolig og stiger sakte etter en liten stund så er forhåpentligvis toppakningen i orden.

Ellers, sjekk etter lekkasje i alle kjølevannsslanger.

#250808  av Fink3n

Hei igjen, Fikk ikke sett på saken idag grunnet MYE jobb. men det er under selve radiatoren det lekker ut! Altså foran. rimelig store kvanta når den stod der og var en smule varm fra turen...
la ikke merke til at nåla snek seg over midten av displayet inne i dashen.
for å få sjekket slanger nær radiatoren da må jeg ha en opp på bukk/jekk å fjærne de plast dekslene under der eller kan man gå inn ovenifra?
Men etter planen, om været holder seg , så skal jeg få fyllt på kjølevæske igjen imorgen, og få den fri fra luft og håpe det hjelper :)

takker igjen for all respons :D

#250821  av CelicaTurbo

kommer det væske ut der fremme har du nok en lekkasje, det er ikke ventil der fremme som det kan komme ut av om motor koker eller lignende. Sannsynligvis lettest å komme til for å se fra toppen, du fjerner plastdekselet over radiator ved å trykke inn senteret på de klipsene som holder det fast. Men skal radiatoren ut må du nok gjøre det fra undersiden.

#250822  av Fink3n

Okai, da skal jeg ta å sjekke det før jeg fyller opp kjølevæske da, så det ikke bare renner ut igjen, men er det å regne for normalt at det ikke lekker før det evt blir varmt? for etter den hadde kokt så var vi til å fyllte på med noe vann, bare for å se om det fortsatte å lekke, men det begynnte ikke å dryppe før motoren hadde stått på en stund? og det kom en slik lyd, vondt å beskrive, men sånn Knatte lyd :P hehe... som om noen knipser hardt i panseret ca? :P

#250873  av CelicaTurbo

Jeg kan ikke si noe om lyden, men når motoren er varm øker trykket i systemet og det er kanskje derfor det lekker. Du får åpne panseret og lokalisere lyden bedre. Det er også mulig at det er lekkasje rundt varmeregisteret til ventilasjonsanlegget, det er på venstre side av torpedoveggen når du står fremfor bilen og titter under panseret.

#250935  av Fink3n

Hei alle sammen, Da jeg ikke engang fikk startet my precious idag, så fikk jeg ned en venn av familien til å sjekke ut bilen, og det ble konstantert at faktisk radiatoren er lekk! så takk for all assistanse, så håper jeg det blir bra snart ;) Verksted here I come!!
Mvh Finky!

#250961  av Doffen696

Fink3n skrev:Hei alle sammen, Da jeg ikke engang fikk startet my precious idag, så fikk jeg ned en venn av familien til å sjekke ut bilen, og det ble konstantert at faktisk radiatoren er lekk! så takk for all assistanse, så håper jeg det blir bra snart ;) Verksted here I come!!
Mvh Finky!
Håper du holder deg her på forumet og kanskje lage en liten tråd med bilder av bilen din? Alltid nyskjerrig å se hvilke MR2'er som ruller rundt her i norge :)

#250962  av Fink3n

That i will Do that i will do :)
Vedlegg
Mr2-2.jpg
Mr2-2.jpg (50.15 kiB) Vist 475 ganger