TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ct 26 pÃ¥ 4agze.... ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #30620  av Kenny

Eh... Lurer litt på om det er noen som har peil på hvordan en ct 26 turbo fra en celica 4x4 vil fungere på en 4agze? om den vil få spoolup veldig sent eller noe?
Og hvor my trykk den vil klare å lade... noen sjengs for at den klarer opp mot 1,5 kg.?
Tenkte jeg skulle prøve meg frem litt med en slik turbo, for senere å kjøpe en turbo som kan lade litt høyere trykk.. :twisted:

MVH Kenneth

#30622  av Christian

ct26 har ikke sjangs til å nå 1,5kg, om du ikke bygger den om rimelig heftig. En ct20b greier vel 1,2-1,3kg før lufta blir alt for varm. Lettere å gå rett på en tøffere turbo med en gang da :)
Spesielt om du må kjøpe en eller annen turbo uansett :wink:

#30634  av CelicaTurbo

Det er mulig den klarer trykket siden det er lettere å få opp trykk på en mindre volum motor (motoren forbruker mindre luft i forhold til den potensielle luftmengden turboen kan blåse), men den vil ikke være noe effektiv for den er ikke designet for slikt trykk og trolig vil den ikke vare noe lenge i det hele tatt.. det vil jo bli en del varme med slikt men det vil det jo bli på alle turboer som genererer høyt trykk (varmen følger trykkøkningen lineært).

tror ikke det blir så ille lag heller, dvs, når en 2.0 liter klarer å få standard trykk av den godt før 3000 o/min da skal nå en 1.6 liter klare det relativt greit også. Jeg vil tippe rundt 4000 men det er ikke godt å si før du prøver, avhenger vel også en del av designet på manifold osv..

#30704  av Kenny

Jeg har sagt at jeg skal ha turboen jeg nå.., men det spiller jo ikke så stor rolle egentlig.. er jo ikke så dyr... :P
Finner fort ut hvordan det funker... den budre jo klare et par hundre hk. i allefall... eller?
Synes det er litt morro å begynne litt i det små jeg.. får så å bytte deler, å merke forskjellen... :) synes det er halve morroa jeg.. men blir jo nødt til å ha en større turbo om jeg skal klare å dra ut 300 hk (som er målet)

#30718  av CelicaTurbo

du må nesten bare prøve og se hva du kan hente ut av det der, men 300hk får du ikke nei :)