TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rar væskebeholder.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #251049  av lasse

Under panseret på min 91 MR2 har jeg en væskebeholder til bremsevæske, men jeg har også en annen som det står "use only DOT3 brake fluid"
Hva er denne til?
Væska nedi var skikkelig mørk ihvertfall, så den er nok gørr gammel.
Tror ikke jeg har servo, da virker den isåfall ikke...

#251053  av Larsen

Klutsj beholder. Og den tar fint dot 4 bremsevæske også

#251057  av lasse

Aha, burde jeg ha tenkt på, takker for svar.
Har det noe for seg å bytte da?

#251060  av Larsen

Daniel_hoy skrev:Clutch?

Edit: Litt sein. Men er det skadelig å bruke DOT5.1?
Skal vist helst ikke bruke dot 5.1 på bremsesystemet ihvertfall da den er beregnet på ABS. Den innholder noe greier som ikke går om hverandre men husker ikke hva. Hvis du oppdager at klutsjen din fader eller blir svampete så kan du bytte den. Det er ikke vits ellers da du ikke kommer til å merke noe forskjell på pedalen (etter hvordan jeg opplevde det).

#251062  av SuperZite

Og det er ett helvete å lufte clutchen..

#251081  av lasse

SuperZite skrev:Og det er ett helvete å lufte clutchen..
Er det jeg har hørt ja :oops:

Men hvis det ikke har noe for seg så bare lar jeg den være, virker ikke noe svampete eller ugrei.

a

#251088  av proson

If it`s not broken, don`t fix it! :wink:

DOT 5.1 er silikonbasert hvis jeg ikke husker helt feil, tror det er den store forskjellen...

#251138  av Mr2Even

Å? er jo bare en nippel å lufte jo?

#251145  av Larsen

Jepp, men må ha lufteventil el lignede for å få luftet den, bør også lufte hovedsylinderen. I tillegg så ligger den jo midt under bilen.

#251184  av kake

Larsen skrev: Skal vist helst ikke bruke dot 5.1 på bremsesystemet ihvertfall da den er beregnet på ABS. Den innholder noe greier som ikke går om hverandre men husker ikke hva.
proson skrev: DOT 5.1 er silikonbasert hvis jeg ikke husker helt feil, tror det er den store forskjellen...
Dere tar feil. Dot 3, 4 og 5.1 er alle hydroskopiske og absorberer vann. Det er jobben til bremsevæska. Forskjellen er kokepunktet hvor 5.1 har det høyeste. 5.1 kan såvidt jeg vet brukes av alle biler som har spesifisert Dot 4. Hvordan bremsevæske man har har ikke noe å si for om bilen har abs eller ikke.

DOT 5 er silikonbasert og brukes ikke på personbiler i det hele tatt ? Den er ikke hydroskopisk (absorberer ikke vann). Problemet er at væska komprimeres i seg selv slik at pedalfølelsen blir som en svamp. Det går vel ikke ann å modulere trykket eller bremse optimalt med noe sånnt. Den brukes vel at enkelte militære kjøretøy etter hva jeg vet.

#251271  av Kanakkas

Er sterkt å anbefalle å skifte clutch væske i blant. Er som KAKE sier; den er hydroskopisk, som betyr at den trekker til seg fuktighet, som ikke er bra. Dannes letter avleiringer og rust i systemet med gammel væske.
Clutch væske skal byttes like ofte som bremsevæske ca. hvert 2. år.
Er endel av service å bytte ut dette.

#251279  av Inunf

kake skrev:...

DOT 5 er silikonbasert og brukes ikke på personbiler i det hele tatt ? Den er ikke hydroskopisk (absorberer ikke vann). Problemet er at væska komprimeres i seg selv slik at pedalfølelsen blir som en svamp. Det går vel ikke ann å modulere trykket eller bremse optimalt med noe sånnt. Den brukes vel at enkelte militære kjøretøy etter hva jeg vet.
Kan bekrefte at forsvaret brukte silikonbasert bremsevæske på Landroverene sine. Forsvaret har ikke Landrovere lenger, så dette er noen år siden.

#251296  av CelicaTurbo

Som kake skriver, 5.1 er kompatibelt med både 3 og 4 men skal etter standarden å dømme ha høyere kokepunkt, dog er det ikke alltid slik i tilfellet (en god Dot 4 kan være like god eller bedre enn en 5.1, pga måten dette testes og stadfestes på). Dot 5 derimot brukes vel bare på enkelte tyngre kjøretøyer og veteranbiler etter hva jeg har hørt, og er ikke vanlig tilgjengelig i handelen heller. Litt synd at de har valgt å kalle to så forskjellige væsker med så like navn da, det fremmer mildt sagt forvirring når folk sier at man ikke skal bruke Dot 5, mens 5.1 er greit :lol:

#251478  av 323F GTX

Luftet clutchen i går.. Var litt arbeid ja.. Hjelper mye å være 2 stk.. en til å pumpe og en til å åpne og lukke lufteventilen. ellers er det glemmesak å få ut all luften. Jeg prøvde noen timer alene.. ble bare banning av det :lol: