TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Auto opp funksjon pÃ¥ vindusheisen.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #251932  av angrykid

Heisann folkens. Jeg har browset nettet endel i de siste dagene på leting etter noe jeg kan gjøre i bilen min som er lett og ukomplisert.

Kom over en guide som gjør at man kan få en auto opp funksjon på vindusheisen på førersiden. :) Dette tenkte jeg måtte være noe for meg, og gikk i gang. Jeg har knibbet bildene fra den originale tråden, så alle de er speilvendte. Men jeg skal nå peke og forklare så godt jeg kan..

I allefall, det dere gjør er å ta ut selve styringa fra bilen. Denne får dere ut ved å bruke ei lita tang eller ett skrujern å poppe den opp i fronten først, og deretter bak. (smale enden først, og så er det bare å løfte opp.

Bilde
Slik skal da denne se ut, men husk: speilvendt. :)

Videre, så skrur dere av tre skruer, fjerner det gjennomsiktige plastikkdekslet, og til slutt står dere igjen med denne.

Bilde

Videre så skal dere se en printplate som er SPEILVENDT i forhold til dette bildet
Bilde
På dette bildet så ser dere de to kontaktpunktene der dere skal lodde fast en likeretterdiode. Jeg ribbet noe elektrisk utstyr som jeg hadde liggende, deriblandt en defekt strømforsyning til pc. Der fant jeg en diode som het RF153 om jeg ikke husker helt feil. Denne fungerer fint.

Det eneste som dere trenger å huske på er at den gråe ringen på den dioden skal peke INN MOT MIDTEN på printplata. Det er ikke noe problem å lodde den på på baksiden, slik som vist på siste bildet. Jeg gjorde unna min modd i går på ca 30 minutter, inkludert litt leting etter en diode og en passelig defekt loddebolt.. :D

Når dere så har fått gjort alt dette, så må dere gjøre en siste ting også.

Bak på selve knappen som dere drar i for å få vinduet til å gå bort, ser dere to tagger som stikker lengre ned enn resten av knappen. Den stopper liksom på disse to. De to må bort. Bruk en skalpell, kniv, pussepapir, tappjern etc. Bare få de bort de to tappene. Det er ikke noe hokus pokus i det hele å det store.

Så er det bare å montere sammen igjen, koble til kontaktene ute i bilen, og voila. Dere har nå auto opp funksjon på vindusheisen på førersiden.

HÃ¥per det er flere enn meg som dro nytte av dette, for jeg digger det. :)

Oppdatert med bilder fra egen server.
Sist redigert av angrykid den 13 jul 2007 14:25, redigert 1 gang totalt.

#251935  av sindrejl

dette har jeg lurt på MYE. Hvorfor har så få biler auto ned på både fører og passasjerside knappen (oftest bare førersia) og hvorfor kommer dem ikke med auto-opp?? Som ifølge denne guiden så er det ikke det store hokus pokus iallefall

#251936  av angrykid

Det står til og med tegna inn en diode på rette siden av printplata på bilene våre også. :) Så hvorfor de ikke har gjort det, det skjønner jeg ikke..

#251958  av Sven

Dette har jeg også savna :D
Denne bør vel bli satt som Prioritert syns jeg

#251961  av CelicaTurbo

Da er denne lagt til MR2 FAQ posten på toppen av forumet. Genialt tips!

Jeg legger også bildene som attachment i denne posten for å sikre at vi har dem for fremtiden på egen server ;)
Vedlegg
WindowUp4.jpg
WindowUp4.jpg (39.96 kiB) Vist 2171 ganger
WindowUp3.jpg
WindowUp3.jpg (46.57 kiB) Vist 2170 ganger
WindowUp1.jpg
WindowUp1.jpg (36.34 kiB) Vist 2177 ganger

#252038  av inzane2012

er det mulig og få auto ned og opp på passasjersiden og?

#252053  av Morten

sindrejl skrev:dette har jeg lurt på MYE. Hvorfor har så få biler auto ned på både fører og passasjerside knappen (oftest bare førersia) og hvorfor kommer dem ikke med auto-opp?? Som ifølge denne guiden så er det ikke det store hokus pokus iallefall
Auto opp er vel så folk ikke skal sette seg fast i ruta om de kommer borti knappen. Ser spesielt for meg scenarioet der en unge leker med knappene mens mamma/pappa er inne i butikken, og kjører opp vinduet på auto mens de har hodet (eller andre kropsdeler) ut...... Hvis det IKKE er auto opp, vil jo ruta stoppe så fort en ikke er borti knappen lengre, men med auto.... :shock:

Har derimot ikke noe tilsvarende grunn for "manglende" auto ned på passasjerside osv. :lol:

EDIT: en annen/tilsvarende grunn for manglende auto opp er kanskje å slippe alle søksmålene fra amerikanere som sitter fast i ruta? :mrgreen:

#252065  av Marcus

Virker jo som at alle selger MR2en når de får familie uansett ;)
Og hva har en unge å gjøre i førersetet? Til pass for han hvis det skjer noe uansett da ja :lol:

Dioder har de billig på clas ohlson. Men vet ikke hvilken spec det skal være på maks A eller ikke, så det tipset blir på egen rissiko :roll:

Lyst til å gjøre dette selv jeg :P

#252067  av BrennaRacing

Etter det jeg orket å huske av elektronikken på videregående så har det vel lite å si hvor mange ohm likeretterdioden er.. det er vel bare å sette den riktig vei...Så anoden og katoden står riktig :)

Hvis det sto noen striper med farger på den du satt inn så hadde det vært fint om du kunne tatt bilde av den :D

#252077  av sindrejl

Morten skrev:
sindrejl skrev:dette har jeg lurt på MYE. Hvorfor har så få biler auto ned på både fører og passasjerside knappen (oftest bare førersia) og hvorfor kommer dem ikke med auto-opp?? Som ifølge denne guiden så er det ikke det store hokus pokus iallefall
Auto opp er vel så folk ikke skal sette seg fast i ruta om de kommer borti knappen. Ser spesielt for meg scenarioet der en unge leker med knappene mens mamma/pappa er inne i butikken, og kjører opp vinduet på auto mens de har hodet (eller andre kropsdeler) ut...... Hvis det IKKE er auto opp, vil jo ruta stoppe så fort en ikke er borti knappen lengre, men med auto.... :shock:

Har derimot ikke noe tilsvarende grunn for "manglende" auto ned på passasjerside osv. :lol:

EDIT: en annen/tilsvarende grunn for manglende auto opp er kanskje å slippe alle søksmålene fra amerikanere som sitter fast i ruta? :mrgreen:
det rimer da ikke i det hele tatt isåfall for de har auto opp på feks lexus gs300 på ALLE knappene i hele bilen. weird

#252092  av inzane2012

sindrejl skrev:
Morten skrev:

det rimer da ikke i det hele tatt isåfall for de har auto opp på feks lexus gs300 på ALLE knappene i hele bilen. weird
har jo sett på en del biler som har auto opp at vinduet stopper med en gang noe kommer i veien for det, så jeg tror rett og slett at det bare kommer av at fabrikantene skal spare noen kroner...koster litt og ha noen ti talls tusen ekstra dioder liggendes;)

#252122  av sindrejl

inzane2012 skrev: har jo sett på en del biler som har auto opp at vinduet stopper med en gang noe kommer i veien for det, så jeg tror rett og slett at det bare kommer av at fabrikantene skal spare noen kroner...koster litt og ha noen ti talls tusen ekstra dioder liggendes;)
sikkert noe slikt ja.. men dem skulle fått lov til å kosta på bilen 10kr i dioder i nyprisen for min del :P men alt sånn smått vil fort koste ekstra og vips bilen blir mange tusen kroner dyrere

#252125  av inzane2012

sindrejl skrev:
inzane2012 skrev: har jo sett på en del biler som har auto opp at vinduet stopper med en gang noe kommer i veien for det, så jeg tror rett og slett at det bare kommer av at fabrikantene skal spare noen kroner...koster litt og ha noen ti talls tusen ekstra dioder liggendes;)
sikkert noe slikt ja.. men dem skulle fått lov til å kosta på bilen 10kr i dioder i nyprisen for min del :P men alt sånn smått vil fort koste ekstra og vips bilen blir mange tusen kroner dyrere
ja du vet, når den kongelige norske stat finner ut at toyota bruker ett par kr ekstra på en diode som ikke hadde trengt og vere der så finner di fort ut at di må slenge på noen tusenlapper i miljøavgift, noen tusenlapper til fordi bilen blir tyngre, og så noen tusenlapper til bare for morroskyld....er ikke rart mkII kom på over 400.000 kr med norske skatter og avvgifter vist den skulle blitt solgt ny her til lands:(

#252239  av angrykid

BrennaRacing skrev:Etter det jeg orket å huske av elektronikken på videregående så har det vel lite å si hvor mange ohm likeretterdioden er.. det er vel bare å sette den riktig vei...Så anoden og katoden står riktig :)

Hvis det sto noen striper med farger på den du satt inn så hadde det vært fint om du kunne tatt bilde av den :D
Det er 1 grå stripe på den dioden som jeg brukte, og den står inn mot midten av printplaten, slik som forklart. :) Ser dere på undersiden av printplaten, der det er en brunaktig farge, vil dere se tegningen for en diode der, så det er bare å snu den rette veien selv om det blir på baksiden. Dette er en no-brain modifikasjon når til og med jeg klarer å få det til :D

#252310  av Xlr8

hei har sett denne før men har mistet den fra favoritter.. kan du legge ut link til siden du fant den på?