TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica'n min, '89

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #252696  av Tiendreal

her er da min første bil hehe, ikke mye og skryte av enda men skal pusse litt på'n, går helt reint, sliter litt med "standard" problemene desverre... (drikker olje, rust i lakken og selfølgelig slitt fører sete) men jobber med saken hehe.
den fikk full understells behandling av forgje eier, han bytta også mye av slitedelene (Reg. reim, driv knuter, eksos osv), bilen har deffinitivt sett sine bedre dager, men jeg skal se om jeg kan gi den et bedre liv hehe.
her er noen bilder av "vraket"
Før litt vasking: (motor)
Bilde
Etter:
Bilde
Div bilder ifra min store rengjøring invendig
Bilde
Bilde
Bilde
der vart det reint ja :)
Bilde

litt utvendige bilder: (en god del rust flekker, og litt flassing på fanger'n)
http://img370.imageshack.us/img370/8140/dsc00180sm2.jpg
Bilde

uffameg, er litt rust på radiator festene og feste til batteriet, skal ta dem ut og gi dem en sikkelig omgang med litt sliping og anti-rust grunning.
er en del rust på dekslet til dynamoen og litt på krokene som er på motoren, ellers ser det ganske greit ut, skal forbedre litt på kabel beskyttinga, siden den er "litt" sliten..
Bilde

#252699  av tojo

:D Grattis med cool bil.
Blir enda coolere med div stæsj og vedlikehold/omsorg.
Ser ut som du er godt på vei,rent og pent er 1 prio.
Hadde selv en slik for endel år siden,var meget glad i den bilen(89mod 2,0)
Legg gjerne inn flere bilder av bilen :P

#252702  av Tiendreal

Takk skal du ha =)
har bestilt nytt setetrekk, er litt i tvil om det passer, men skal gi det et forsøk, kjøpte ny gir kule (gamle har tatt kvelden hehe, helt utslitt) kjøpte nye pedaler også, de gamle er helt gåene, og da mener jeg utslitt... clutchen har ikke noe gummi igjen ( man kan se det på bilde =P) gasspedalen er ok, men bremsen er skummel ( halve pedalen har gummi mens andre delen er skrått slitt, så foten glir av)
fikk med nye matter, selv om jeg ikke trenger det da hehe.
neste umidelbare prioritet er all lakk rusten, regner med at jeg må kjøpe en kompressor og sprøyte selv, liker det ikke men har ikke råd til 30000+ for hele bilen.
skal ta flere bilder så fort jeg får gjort noe nytt på'n :)

Planer for bilen:
slipe hele bilen og ta en god rust behandling på karroseriet
bytte dørpakninger (mange er gammle og ganske slitne)
ny kabel beskyttning i Motor rom
en god vask i hele motor rommet
scoop på panser
nye speil (fører siden har feste til speilet knekt, inne i speilet.... og passasjer siden er litt slurrete)
nye ringer i girkassa (krever litt "overbevisning" for og gå i gir nå. eller er detta normalt?)
fikse leppa forran, som bildet viser ser det ut som den har fått en liten trøkk.. mulig jeg kjøper en ny front.
noen ny skvettlapper, mangler en på H.B side, de som er på bilen er heller ikke spesielt pene.
more to come :P

#252987  av FireFox

Grattis med ny bil da, og velkommen til forumet ;)
Har hatt en T16 selv som jeg savner veldig mye, selv om jeg har gått over til supra :)

Kan ha noe med det at jeg brukte en god del penger på den for at den skulle bli bra :)

Ang lakkering: Du kan jo pusse ned og demontere selv, så koster det ikke mange kronene å få bilen lakka.

På min T16 demonterte jeg alt selv og leverte den på lakk.. kosta meg vel 12.000 for pussing og lakkering. (med litt spesiell lakk)

Du har et lite prosjekt forran deg ja, men håper du får gjennomført alt du skal :) jeg kommer til å følge med på dette prosjektet ;)

Lykke til

#253635  av Tiendreal

Liten oppdatering, grunnet manglende framkomstmiddel (Bilen til fatter'n var på sommer tur hehe) blei det litt vansklig og fikse noe Hammerite og annet div.
intreør er på vei, ankommer om 2-3 dager tenker jeg. skal fikse noen bilder når det er ordna :oops:
litt av det nye som er gjordt:
tok av batteriholderen og gikk på som faen med stålbørste og p180 slipepapir, vaska grundig med noe avfetting. virka som det var mest overfladisk rust på den, samme på radiator festene. ga dem 2 lag med Hammerite (ifra Torshov Bilrekvisita) og fant en lakk som er skummelt lik det som er på bilen, så i vente på mer cash i banken så skal jeg ta og gå på alle de flekkene ved hjulbuene og fronten med den lakken. så var det litt bilder av delene ja.
glemte og ta bilder av den lista som er nederst på frontruta, fy faen da jeg tok den av datt lakken på baksiden av, den hadde ikke sett noe rust behandlig siden den var ny nei... er til tørk nå, men ser ikke spesielt pen ut desverre.
jeg vil gjerne også utlyse en liten jakt på noen greie sidespeil til en svart Celica, førersiden har fått en "kraftig" smell og feste inne i speilet har knekt hehe, for tiden nyter edderkopper ly inne i speilet.
jeg vet ikke helt om jeg har lyst til og gjøre for mye inne i bilen, den er ikke så ille(vel den ser jo gammel ut i designet, men jeg liker faktisk det =) )
jeg grubla litt på denna også... er den noen som veit hvordan man får tatt av dekslet til vinduestyringa på passasjer siden? jeg trudde kanskje det var mothakker på den, slik som det er på sjåførsiden, men den sitter som støpt. :?
har greid etter noe krangling og fått av dekslet over eksos røra også, stakkars skruene var helt rusta fast, fikk seg ett lite bad i rustfjærner og glinser som... gamleskruer =P
hvis det ikke regner som et hælvete imorra så tenker jeg at jeg tar en del av motor komponentene og gir dem litt Hammerite også (Ratiator vifta, en liten sak som holder noe som går til T-VIS'n =P)
er den noen som aner hva den lille saken på Lyktene bak heter? ser ut som et luftinntak, men mangler et deksel på høyre side bak...
må en tur på Toyota og se om de kan bytte gummilister på bilen, mye gamle og smuldrene lister fant jeg ut....
bilen skal få seg en god vask og polering når jeg har fått ordna litt mer på'n, faen jeg hater møkkete bil!

skal ta noen nye bilder når jeg våkner hehe
Vedlegg
høyre side, forran ved fanger'n...<br />tatt av lista, venter på litt opphold i været før jeg sliper ned og tar på litt hammerite og Polyestersparkel
høyre side, forran ved fanger'n...
tatt av lista, venter på litt opphold i været før jeg sliper ned og tar på litt hammerite og Polyestersparkel

DSC00164.JPG (29.54 kiB) Vist 6996 ganger
passasjer siden ja... ikke penere her nei...
passasjer siden ja... ikke penere her nei...
DSC00175.JPG (43.02 kiB) Vist 6998 ganger
her har vi fører siden ja... *host* litt rust anyone?<br />Batteriholderen var FULL av rust under det lille av lakk som fortsatt hang på...
her har vi fører siden ja... *host* litt rust anyone?
Batteriholderen var FULL av rust under det lille av lakk som fortsatt hang på...

DSC00174.JPG (40.8 kiB) Vist 6998 ganger

#253639  av GhostRider88

gratullerer med ny bil :) Kommer til å bli bra dette her etter en kjærlig hånd ;) Hadde vært fint om du kunne legge ut noen helhetsbilder av bilen.

#253763  av Tiendreal

jaja, da kommer det litt bilder ifra idag =)
glemte og ta bilder av radiator festene og batteriholderen, er ikke mye poeng i egentlig... de ser ut som et hælvete.... skal dra til toyota på alnabru eller storo for og se om de kan fikse nye, og noen ordentlige gummilister. venter bare på nytt vognkort nå så skal jeg ta en tur opp og se om de kan hjelpe meg litt :wink:
mer bilder kommer =)
Vedlegg
denne flekken er nå slipt, Hammerite malt og lakka, skal pusse litt på lakken så den blir penere
denne flekken er nå slipt, Hammerite malt og lakka, skal pusse litt på lakken så den blir penere
DSC00184.JPG (32.76 kiB) Vist 6970 ganger
bulken på høyre side forran, pussa og malt på hammerite, venter på at den skal tørke, da skal det sparkles
bulken på høyre side forran, pussa og malt på hammerite, venter på at den skal tørke, da skal det sparkles
DSC00183.JPG (30.93 kiB) Vist 6968 ganger
lufta bilen godt idag, og da rant støv og drit inn i bilen seff.. mer vasking hehe....
lufta bilen godt idag, og da rant støv og drit inn i bilen seff.. mer vasking hehe....
DSC00186.JPG (50.75 kiB) Vist 5149 ganger
Fronten, ribba =P<br />fant ut at skiltholderen var festa med 6 M6 skruer, kan dere gjette hvor mange som knakk da jeg skrudde dem ut? 4stk =S
Fronten, ribba =P
fant ut at skiltholderen var festa med 6 M6 skruer, kan dere gjette hvor mange som knakk da jeg skrudde dem ut? 4stk =S

DSC00182.JPG (49.52 kiB) Vist 5145 ganger

#259273  av Tiendreal

liten update, har endelig fått litt tid igjen.
etter litt arbeid har nå bilen fått nye dekk, nye speil, ny frontleppe, nye deksler til lyktene bak, "litt" mere olje hehe. men bilder sier mer enn ord.
skulle vaska bilen på lørda'n men da jeg kom ut med svampen og såpa bøtta det ned, jaha tenkte jeg, er noen der oppe som har bestemt at den bilen skal ikke vaskes...
uansett, synes ikke T18 speila ser så ille ut på T16.
fant ut at de gamle speila til T16 var litt morroe, er en kontakt med 5 kabler ifra bilen, og på speilet er det 6, hmmmm gøy. for dere som lurer, den 6te kabelen er kun en påskjøta kabel ifra det jeg liker og kalle "com" eller "common" (felles). uansett, "litt" customizing må til da de tre speil festene IKKE passer overens T16 <-> T18 (T18 har fester som går igjennom døra, T16 går ikke igjennom, kun 3 skruer) men jeg fiksa med litt filing, en del svart silikon og saftig ordbruk. :roll:
til oktober må bilen inn på EU'n, håper alt går greit, har ikke funnet ut om disse bilene kom med Katalysator, er det noen som veit om alle T16 hadda/hadde ikke?
skal også gå til innkjøp av Sparco skvettlapper ifra BSbildeler, noen som har et tips til farge? tenker rød eller blå...
Vedlegg
front med nye speila
front med nye speila
DSC00222.JPG (148.15 kiB) Vist 5131 ganger
der ja, helt nye svarte, hjemme lakerte speil ja.....
der ja, helt nye svarte, hjemme lakerte speil ja.....
DSC00223.JPG (124.33 kiB) Vist 5131 ganger
et lite front bilde, er en garasje rett bak meg, og saken hjelper ikke at fotografen er helt blank på bilder med mobilen hehe
et lite front bilde, er en garasje rett bak meg, og saken hjelper ikke at fotografen er helt blank på bilder med mobilen hehe
DSC00210.JPG (29.41 kiB) Vist 6752 ganger
nye speil, i orginal fargen.<br />kan si det var fett og kjøre rundt i en dag med et rødt og et svart speil, spesielt da det ene er ifra en T18 og det andre er ifra en T16
nye speil, i orginal fargen.
kan si det var fett og kjøre rundt i en dag med et rødt og et svart speil, spesielt da det ene er ifra en T18 og det andre er ifra en T16

DSC00211.JPG (44.74 kiB) Vist 6750 ganger

#259728  av FireFox

Ser bra ut dette her.. speilene fra t18 passet bra ;) ville hatt røde skvettlapper hvis du skal gå til innkjøp av det

#263177  av Tiendreal

venter fortsatt på skvettlappene ifra BSbildeler, satan som de bruker god tid på leveringer :P
uansett, fått gjort noe.
1. "Funnet" ut hvorfor Cd-spilleren faller ut (mister spenning og kommer på igjen) og hvorfor vindusknappen på passasjer siden ikke funker.
2. nye lys i instrument panel. ( gamle var grønne og synes ikke i mørket.....) foresten, hvis noen har planer om og bytte til leds på bilen deres, det er 4 som du "skal" bytte for og endre lys. de jeg har her er av typen 194 - 5 cluster ( http://frickinbrite.com/catalog/product ... cts_id=215 )

ang punkt. 1:
fant ut med tegninger ifra celica-tech ( http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/89tech/ ) at den kabelen som går til sentral låsen, cd-spilleren, vindus heisen og "litt" til ifra Alternator (omformer hvis jeg ikke har sniffa litt for mye rustfjærner) er kortslutta mot jord (ifra motor rom inn til kupe) fikk utslag mellom blk-yel og jordingspunkt.
noen som har hatt dette før? hadde satt pris på om noen hadde orka å målt på deres T16 om dere har det samme kortslutning mellom jord og blk-yel kabelen ifra omformeren.

hvis det ikke er dette er jeg åpen for forslag hehe :P
Vedlegg
og enda et
og enda et
DSC00231.JPG (35.04 kiB) Vist 6612 ganger
enda et
enda et
DSC00230.JPG (33.29 kiB) Vist 6609 ganger
instrument panelet på baksiden, for dere som ikke har sett det før =P
instrument panelet på baksiden, for dere som ikke har sett det før =P
DSC00229.JPG (37.28 kiB) Vist 6610 ganger
nye LED's montert
nye LED's montert
DSC00243.JPG (14.85 kiB) Vist 6607 ganger

#263182  av k_one

hvor mye jobb vil du si det var å bytte led's i instrumentpanelet? har lekt litt med tanken på å finne på noe nytt der selv, men vet ikke helt...

#263183  av Tiendreal

veldig lett faktisk, etter at jeg fant ut hvordan man gjør det skifta jeg dem på ca 10min med skruing. kan ta bilder av hva du må ta av og hvordan =P
kan ikke få gjort det mens det bøtter ned her men kanskje til helga eller på fredag
du må ta av plata under rattet, og innmaten som er på innersiden ved instrumentpanelet, så skru ut hele plata som er på bildet.

#263356  av sleeper

litt int i de diodene jeg og.. :wink:

#263374  av k_one

bilder/forklaring hadde vært supert!
la forresten merke til at returtanken og slangen fra radiatoren din lå på høyre side ved batteriet...er det noen god grunn til det? den skal jo egentlig være på venstre side ved siden av spylevæsketanken....

#263381  av Tiendreal

tja si det, bilen er orginalt tysk men ser ikke helt at det kan være derfor.